פקיד השומה, ההסכם והתלונה על זיוף שלא נבדקה

המשטרה סירבה לחקור תלונה על זיוף מסמך מצד פקיד שומה בכיר - וסגרה את התיק

פרשת רונאל פישר וספיחיה הרבים לא תרמו בוודאי לתדמיתה הרצוצה ממילא של משטרת ישראל בעיני הציבור. התחושה של רבים היא שחלקים במשטרה נגועים בשחיתות, שמידע מתוך חקירות זולג החוצה, שחקירות מסוימות מקודמות בזמן שאחרות ממוסמסות, והחשש הוא שהשחיתות לכאורה שנחשפה היא רק חלק קטן ממה שעדיין קיים בתוך המשטרה.

ואולם, רבים שבאים במגע עם המשטרה יודעים שלא פחות מהחשש לשחיתות, המשטרה לוקה במחלה אחרת - חדלות, אוזלת-יד, תרבות של חוסר מעש. הסיפור שיובא כאן, ממחיש לכאורה בדיוק את החולי הזה.

חצי שנה לאחר שהגיש תלונה חמורה למשטרה על מעשה של זיוף תאריך כביכול על-ידי פקיד ממשלתי, קיבל איש העסקים המתלונן מכתב המודיע על סגירת התיק, בנימוק ש"מדובר באירוע אשר הליך פלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו".

כשעורך דינו ביקש לקבל לידיו את תיק החקירה, הוא גילה לתדהמתו תיק ריק, למעט מסמך אחד - התלונה על נספחיה.

"תיארוך לאחור של מסמך"

איש העסקים הגיש בדצמבר האחרון תלונה על פקיד בכיר לשעבר ברשות המסים, במפלג חקירות ההונאה במשטרת תל-אביב. לטענתו של איש העסקים, הפקיד זייף את התאריך במכתב ביטול הסכם בין איש העסקים ושותפיו לבין רשות המסים - ביטול שעלה לאותו איש עסקים מיליוני שקלים, לטענתו.

ברקע לדברים משא-ומתן שהתקיים בין איש העסקים וקבוצת שותפיו לבין רשות המסים, במסגרתו צפוי היה להיחתם הסכם עם הרשות, לפי מתווה שהתגבש במסגרת משא-ומתן שנגע לשומותיהם של קבוצת השותפים.

לטענת איש העסקים, ביוני 2007, לאחר שכבר הושגו לכאורה הסכמות מחייבות בין פקיד השומה לבין מייצגיו, החליט הפקיד הבכיר ברשות המסים לסגת מהמשא-ומתן ושלח מכתב ביטול למשרדו של רואה החשבון של איש העסקים.

לטענת איש העסקים, מכתב זה היה מתוארך לאחור, לפברואר אותה שנה, למרות שנכתב ונשלח ביוני. לדבריו, מטרת התיארוך לאחור הייתה לדאוג שמועד הביטול ייכנס לפרק זמן של 90 יום מהסכם אחר הקשור להסכם שבוטל, ושכבר נחתם עם חלק משותפיו של איש העסקים עוד בינואר 2007.

"בהמשך לשיחתנו הטלפונית מהיום, הרינו להודיעך כי הסכמי השומות... בטלים ומבוטלים", צוין במסמך המחלוקת, שנשא את התאריך 18.2.2007. המכתב התקבל לכאורה בפקס במשרד רואי החשבון בתאריך 12.6.2007. מזכירת רואה החשבון אף רשמה על הנייר "התקבל בפקס, 12.6.2007" וחתמה בחתימת ידה.

איש העסקים צירף לתלונתו כמה אינדיקציות נוספות ורשימה של עדים פוטנציאליים למעשה התיארוך לאחור לכאורה בידי הפקיד. לפי מסמכים שצורפו לתלונה, גורם אחר ברשות המסים קיבל את המכתב ביוני 2007, ובהתאם - נתן הוראות ביצוע על בסיס תוכן המכתב לראשונה ב-17.6.2007.

כך, גם שניים מאנשי העסקים האחרים, שותפיו של המתלונן, שעניינם נכרך בעניינו של איש העסקים, קיבלו, על-פי רישומים שונים, את ההודעה על ביטול ההסכם בחודש יוני 2007 - ולא בפברואר אותה שנה. הדברים גם קיבלו ביטוי, לטענת המתלונן, בדוחות השנתיים שהגישו השניים למס הכנסה, במאי 2007.

גם רואה חשבון שהיה מעורב במשא-ומתן של אחד משותפיו של איש העסקים מסר עדות רלוונטית לעניין התיארוך בהליך בבית המשפט, עדות שאליה הופנתה המשטרה בתלונה.

לתלונה צורפו גם תכתובות בין אותו רואה חשבון לבין פקיד אחר ברשות המסים, המעידים לכאורה על פיצוץ המשא-ומתן בתחילת יוני 2007.

למרות זאת, המשטרה לא פעלה כדי לברר את הטענות עם איש מרשימת העדים הפוטנציאליים.

"חוסר מעש, אולי עצלנות"

היה או לא היה תיארוך לאחור? לפי שעה מדובר בטענות. אך כשתלונה עם טענות חמורות על מעשה זיוף ומירמה בידי פקיד ממשלתי מוגשת - תמוה כיצד קורה שאיש מהעדים הפוטנציאליים לא מוזמן אפילו לתת עדות. לכאורה, נדמה כי גם חלוף הזמן הוא פקטור, אלא שהעבירות שאליהן מפנה איש העסקים בתלונה מתיישנות כעבור עשור, ולפיכך עדיין לא התיישנו.

עניין חלוף הזמן, אגב, כלל לא נזכר בנימוקי המשטרה לסגירת התיק. ב-20 במאי, כחצי שנה לאחר הגשת התלונה, התקבלה הודעת המשטרה על החלטתה שלא לחקור את התיק. הנימוק היחיד שנכלל בהחלטה הוא "שנסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות פתיחה בחקירה, שכן מדובר באירוע אשר ההליך הפלילי איננו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו".

עו"ד יורם כהן, המייצג את איש העסקים, ביקש לעיין בתיק החקירה, כשם שהחוק מאפשר לו, לשם הגשת ערר על ההחלטה שלא לחקור את התיק. לתדהמתו הוא גילה כאמור כי בתיק יש מסמך אחד בלבד - התלונה על נספחיה.

"לא מדובר במקרה של שחיתות", אמר עו"ד כהן בשיחה עם "גלובס", "מדובר במקרה פשוט של חוסר מעש, אולי עצלנות של המשטרה. לפעמים זה לא פחות מקומם".

ממשטרת מחוז תל-אביב נמסר: "בעקבות הערר שהוגש, התיק הועבר לפרקליטות לעיונם של הגורמים המתאימים".