תחקיר: זוהמה ולכלוך באולמות אירועים בראשל"צ, נתניה וירושלים

תחקיר "הכול כלול": הטבחים מעשנים ומלקקים אצבעות ■ בדלי סיגריות על הרצפה במטבח ■ יחס מחפיר לעובדים ■ מנות שלא נאכלו ממוחזרות מאירוע לאירוע

טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו
טבעת נישואים, חתונה חתן כלה / צלם: פוטוס טו גו

רק לאחרונה פרסמנו ב"גלובס" כתבה נרחבת על הסכומים הגבוהים שמוצאים הישראלים לנכון להשקיע באירועים - סכומים שנובעים בעיקר מעלות אולם האירועים והמנות המוגשות, ולמעשה גם מאלצים את האורחים להעניק בתמורה מתנות יקרות ש"יכסו את המנה".

מדובר במאות שקלים למנה, כך שהציפייה היא כמובן לא רק לאוכל טעים ומרשים, אלא בראש ובראשונה למזון טרי ונקי. אלא שתחקיר של התוכנית "הכול כלול" בערוץ 10 מגלה כי יש אולמות אירועים שמועלים באמון המזמינים והמוזמנים, ואף מעסיקים את עובדיהם בתנאים לחלוטין לא ראויים.

שלושה מתחקירני התוכנית עבדו כמה שבועות כמלצרים בכמה גני אירועים בראשון-לציון, בנתניה ובירושלים, ושבו עם ממצאים מטרידים בלשון המעטה - לכלוך וזוהמה במטבחים, בדלי סיגריות זרוקים על הרצפה, טבחים מעשנים בזמן העבודה, בשר ועופות העומדים בחוץ במשך שעות ארוכות מבלי לשמור על תנאי סטריליות או קירור.

המלצרים תודרכו למחזר לאירוע הבא מנות סלטים ובשר שלא נאכלו. בשום שלב לא התבקשו העובדים או המלצרים לשטוף ידיים. הטבחים תועדו כשהם מלקקים את אצבעותיהם איתן ערבבו את הבשר והסלטים - וחוזרים לעבוד.

התחקירנים דיווחו על יחס מחפיר ושכר שרחוק מלהיות הוגן ורחוק משכר המינימום, כאשר הוא נע בין 130 ל-160 שקל למשמרת שמתחילה ב-17:00 בערב ומסתיימת בתום האירוע (גם אם מדובר בשעה 4:00 לפנות בוקר).

באחד מגני האירועים תיעדה המצלמה כיצד צועקים על המלצרים ונוזפים בהם, ובאולם אחר תועדה אחראית המשמרת לוקחת את הטיפים שמשאירים בעלי השמחה למלצרים ומאיימת כי תקנוס אותם. המלצרים נדרשים גם להפקיד את המכשיר הסלולרי שלהם בתחילת המשמרת.

בשורה התחתונה, במקרים רבים יש מרחק רב בין סידורי הפרחים והתפאורה המהודרת של אולמות האירועים, לבין התמורה האמיתית שמקבלים הלקוחות שמשקיעים באירוע את מיטב כספם, וזאת מבלי שהזכרנו את הסכנה הבריאותית ואת תנאי ההעסקה המחפירים. לידיעת החוגגים.