אילו הנחות מציעות אפליקציות הקופונים בסמארטפונים?

הסמארטפון עדיין לא הפך לארנק סלולרי, אבל יותר ויותר רשתות הבינו שכדאי לנצל אותו כפלטפורמה שיווקית ומציעות קופונים סלולריים ■ "גלובס" בדק אילו הנחות אפשר למצוא באפליקציות הללו, והאם הן יכולות להקל על יוקר המחיה

ישראלים רבים מסתובבים עם קופונים בארנק, כאלה שהם גזרו מעיתונים או מדברי דואר שהגיעו אליהם, אך נראה כי מדובר ב"דור הולך ונעלם". במקום לגזור, להכניס לארנק ואז לשכוח את הקופון הרלבנטי בדיוק כשצריך אותו - יותר ויותר ישראלים מאמצים את הקופונים הסלולריים.

בחלק מהחנויות כבר אפשר לראות תורים בקופה בגלל כמה "דיגיטל-פובים" המנסים להוריד אפליקציה לצורך מימוש קופונים סלולריים. בין האפליקציות הבולטות היום אפשר למצוא את זו של סופר-פארם, שופרסל, טויס אר אס, הפיראט האדום, הום סנטר, סונול ו-yellow.

בסופר-פארם, למשל, חלק מהמבצעים בסניפים הפיזיים חופפים לאלה שבאפליקציה, וחלק מיועדים רק לאפליקציה.

"האפליקציה הפכה להיות חלק בלתי נפרד מתהליך הקנייה של הצרכן עוד בטרם הגעתו לסניף ובזמן הקנייה עצמה", אומר עופר לוי, סמנכ"ל שיווק וסחר רשת סופר-פארם, שהשיקה ביוני 2012 אפליקציה ומציעה קופונים סלולריים.

לדבריו, בראש מצעד חובבי הקופונים הסלולריים מככבות אימהות לתינוקות. "הן מממשות קופונים בתדירות גבוהה, בעיקר של תחליפי חלב אם וטיטולים. סופר-פארם היא הרשת הקמעונאית הראשונה שהציעה בארץ קופונים דיגיטליים למימוש ישירות מאפליקציה סלולרית. ההצלחה נמדדת בכמות הורדות יוצאת דופן: מיליון וחצי הורדות מיום ההשקה ועד כה".

לדברי לוי, האפליקציה, דרכה ניתן לקבל מידע גם על פריסת סניפים וכו', הפכה כלי מרכזי באמצעותו הצרכן מממש היום קופונים בסופר-פארם, "הרבה יותר מהקופונים המודפסים המופצים לכלל האוכלוסייה באמצעות חוברות (4 פעמים בשנה) המצורפות לעיתונים ובדיוור ישיר ללקוחות לייף סטייל.

"אם בשנת 2014 מומשו 30% מסך הקופונים דרך האפליקציה, ב-2015 אנו עדים לעלייה בכמות המימושים, ששיאה היה במארס האחרון, לקראת פסח, עם שיעור מימוש של 50% מהקופונים דרך האפליקציה".

עוד לדבריו, מהקופונים הסלולריים יכולים ליהנות גם מי שאינם חברי מועדון לייף סטייל. "הקופונים המדוורים בדיוור ישיר ללקוחות לייף סטייל לא נמצאים בשלב זה באפליקציה, מאחר שזו עדיין לא יודעת לזהות כל לקוח, אבל גם זה יקרה. לקראת סוף השנה נשיק גרסה חדשה שתכלול קופונים אישיים המותאמים להרגלי הצריכה של לקוחות לייף סטייל ובכלל".

מבצעים עונתיים

עינת יונגר-כרמלי, סמנכ"לית השיווק של רשת טויס אר אס, שהשיקה בנובמבר אשתקד אפליקציה משלה, אומרת דברים דומים: "האפליקציה הפכה לכלי הפרסום והשיווק המרכזי של הרשת. היא המנוע באמצעותו אנחנו מושכים לחנויות טויס אר אס מאות אלפי לקוחות".

עוד לדבריה, האפליקציה מונה בין 30 ל-60 קופונים בכל זמן נתון המתחלפים אחת לשבועיים. 60 קופונים מוצעים בעיקר בתקופות עונתיות: בקיץ קופונים לבריכות; בפורים לתחפושות וכיו"ב. "הקטגוריה החזקה בעונה מתוגברת יותר", היא אומרת. "תמיד יש ייצוג לכל גיל, מין ומחלקה".

עוד אומרת יונגר-כרמלי כי לעיתים הרשת מציעה מחיר אחד גורף על עשרות מוצרים. "באחרונה כל המוצרים באפליקציה הוצעו ב-20 שקל. כך למשל, אלבום מדבקות של סופיה ב-20 שקל במקום 40 שקל - הנחה של 50%; מארז שתי דמויות של פליימוביל אף הוא ב-20 שקל במקום 30 שקל - 33%; ומגדל טבעות - 20 במקום 50 שקל".

המבצעים באפליקציית טויס אר אס בחלקם חופפים למבצעים בחנות, אך על מנת ליהנות מהם צריך להראות אותם למוכרים בקופה דרך האפליקציה בנייד. מעבר לזה, בחנות יש מבצעים נוספים שאינם נמצאים באפליקציה.

יורי מרק, מנכ"ל מועדון הוט המונה 198 אלף חברים, אומר כי אפליקציית מועדון הוט נולדה קודם כל כדי להנגיש בזמן אמת את ההטבות הקבועות לחברים על בסיס המקום בו הם שוהים או מתעתדים להגיע, ורק אחר-כך כדי לתת מידע על קופונים. "התפיסה שלנו היא לא תפיסה של קופונים, אלא קודם לספר לחברים לאילו הטבות קבועות הם זכאים ב-7,000 בתי עסק שונים שאיתם יש לנו הסכמים. הקופונים הם רובד נוסף".

עוד לדבריו, המועדון חדל להפיץ קופונים בדיוור ישיר ביום בו הושקה האפליקציה. "היום אנחנו מציעים כ-10 קופונים בכל זמן נתון אך ורק דרך האפליקציה".

לדבריו, ניתן למצוא קופונים של בקבוק שמן או כוס קפה בשקל וכו'. כך למשל, בימים אלה יש באפליקציה קופון של 50 שקל הנה ברשת אפריל על קנייה בסכום של 150 שקל (בנוסף ל-5% הנחה האוטומטית בכרטיס האשראי, כוס קפה בשקל בסניפי מנטה (ובנוסף 10% הנחה אוטומטית בכרטיס האשראי) וקופון ל-10% הנחה על קניות באתר צ'יינה ביי.

קופונים אישיים

אפליקציית שופרסל מיועדת לחברי מועדון ומדוורת קופונים סלולריים אישיים בהתאם להרגלי הצריכה שלהם. "הקופונים שלנו מותאמים לפרופיל הצריכה האישי של חבר המועדון", אומר רונן בר-שלום, מנהל השיווק של שופרסל. זאת ועוד, האפליקציה של שופרסל מסונכרנת עם שופרסל און-ליין באינטרנט.

"כלומר", מסביר בר-שלום, "ניתן לממש את הקופונים הסלולריים דרך שופרסל און-ליין ולקבל בלחיצת כפתור את המוצרים עם משלוח הביתה".

עוד לדבריו, בכל זמן נתון מוצגים באפליקציה כעשרים קופונים אישיים במנעד רחב של מוצרים בהנחות של עד 50%, החל מקילו מלונים ב-30% הנחה ועד מארז של נייר טואלט ב-29.90 שקל.

"אנחנו משתדלים שיהיו קופונים גם על מוצרי ליבה, על מוצרים חדשים ועל כאלה שמעניינים את הלקוח. המטרה היא להיות רלבנטי, ואחוזי הקליעה שלנו לטעם הלקוחות דרך הקופונים גבוהים מאוד. יחד עם זאת, אנחנו לא יכולים לתת קופון של 50% על ג'ייקובס, כי נפשוט את הרגל. יש היגיון מסוים איזו וכמה הנחה לתת בקופון".

מצד שני, בר-שלום אומר כי נכון להיום עדיין יש יותר ממשי קופונים נייר מאשר קופונים סלולריים. "חבל, כי קל וטוב יותר לתקשר עם לקוחות און-ליין".

גם בחנויות הנוחות של תחנות הדלק יש לא מעט שימוש באפליקציות. כך למשל באפליקציית סונול, שמאפשרת תשלום מהסלולרי עבור התדלוק, מציעים למתדלקים קפה ב-5 שקלים (במקום 12 שקל בחנויות הנוחות של סונול).

לדברי ירון כהן, מנהל אגף השיווק בסונול, "גם מי שלא מתדלק יכול לקנות קפה ב-5 שקלים דרך האפליקציה: הרעיון הוא לעודד אנשים להוריד ולהשתמש באפליקציה. מסיבה זו, כל חודש אנחנו מציעים מוצר אחד אחר בהנחה. במקביל יש באפליקציה שלנו באופן קבוע כרטיסיית קפה המקנה קפה שישי בחינם".

* אליעזר פישמן, בעל השליטה ב"גלובס", הוא מבעלי רשת טויס אר אס בישראל.