שוק הנדל"ן האמריקאי רותח; "הקונים חוזרים לשוק בגדול"

כ-28% מהבתים המוצעים למכירה בארה"ב נמכרים בתוך שבועיים מצאתם לשוק, לעומת 19% לפני המשבר הגדול של 2007-2008

מנהטן / צילום: thinkstock
מנהטן / צילום: thinkstock

שוק הנדל"ן למגורים בארה"ב נכנס להתאוששות מרשימה, שהולכת ומתחזקת במקביל להצטרפות יותר ויותר אנשים למעגל התעסוקה ולשיעורי הריבית הנמוכים יחסית.

אם מכירות הבתים בארה"ב יימשיכו בשאר 2015 באותו קצב של החצי הראשון של השנה, תהיה זו השנה הטובה ביותר בשוק מאז 2007.

"אנחנו רואים עלייה חדה מאוד בביקושים לבתים ודירות. בשנה שעברה הקונים 'הכניסו את הבהונות למים' וכעת הם פשוט קופצים עם כל הגוף פנימה", אומרת נלה ריצ'רדסון, כלכלנית ראשית בחברת Redfin.

אתמול פורסם בארה"ב נתון מכירות הבתים מיד שנייה לחודש מאי, שעלו ב-5.1% ל-5.35 מיליון בתים - הקצב המהיר ביותר מאז 2009. היה זה החודש השלישי ברציפות שבו קצב המכירות היה גבוה מ-5 מיליון בתים.

נתון לא פחות מעניין הוא העלייה במחיר הבית הממוצע לרמה של 228,700 דולר, נמוך ב-1,700 דולר בלבד מהשיא של יולי 2006.

כ-32% מהבתים שנמכרו בחודש שעבר היו לרוכשי הפעם הראשונה, לעומת 27% לפני שנה. מדובר בשיפור משמעותי אולם עדיין נמוך מהממוצע הרב שנתי העומד על 40%.

"הירידה בשיעור האבטלה בשנה האחרונה המריצה הרבה אנשים לחזור לשוק ולקנות. יש כאן כמובן גם אלמנט פסיכולוגי", אומרת ריצ'רדסון.

שיעור הריבית על משכנתא ל-30 שנה עומד על כ-4% כיום, לעומת שפל של 3.59% בשנה האחרונה אבל נמוך לעומת הממוצע הרב שנתי. "הרבה קונים רוצים להשלים את הרכישה לפני עלייה בריבית או במחירי הבתים", אומר ג'ונתן סמוק, כלכלן ראשי ב-Realtor.com.

התוצאה - הרבה יותר בתים נמכרים בקצב מהיר. כ-28% מהבתים המוצעים למכירה נמכרים בתוך שבועיים מצאתם לשוק, לעומת 19% לפני המשבר הגדול של 2007-2008.

עם זאת, כלכלנים רבים מזהירים מפני שינוי כיוון פתאומי בשוק אם הריבית תעלה בחדות או שמחירי הבתים ימשיכו לעלות ויוציאו רוכשים פוטנציאליים מהשוק.