פורסם המכרז להעתקת מיכל האמוניה מחיפה לדרום

השלב השני של המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום פורסם היום, זאת שנה וחצי מאז שהוחלט להעבירו מחיפה למישור רותם

משה כחלון אבי גבאי / צילום: מתן נעים
משה כחלון אבי גבאי / צילום: מתן נעים

השלב השני של המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום פורסם היום (ג'), זאת שנה וחצי מאז שהוחלט להעבירו מחיפה למישור רותם. בהצהרה משותפת של השר להגנת הסביבה אבי גבאי ושר האוצר משה כחלון, הודיעו השניים על העברת המכרז לחברות המתחרות ועל הקמת המפעל בדרום שייצר רק את כמות האמוניה הדרושה למשק. הקמתו של המפעל תאפשר את סגירת מיכל האמוניה הפועל כיום במפרץ חיפה בעוד 3 שנים. במיכל מאוכסנים 12 אלף טון של אמוניה המוגדרת כחומר מסוכן.

25 שנה שמפעל האמוניה עומד במפרץ חיפה, וזה שנים שארגונים סביבתיים קוראים לסלק את המיכל מחיפה מחשש להשפעות ההרסניות של דליפת חומרים מסוכנים ממנו או מפיצוץ. מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, התריע בעצמו בדוח המבקר לשנת 2012 על המצב וכתב כי על הרשויות לנקוט "פעולה דחופה ונמרצת" להעברת מפעל האמוניה לדרום.

לפני יותר משנה וחצי הוחלט להעתיק את המפעל למישור רותם בנגב, משום ששם נמצאים צרכני הגז העיקריים (כיום, יותר מ-40% מהאמוניה בישראל מיועדים לתעשייה בדרום הארץ), ומשום שצנרת הגז הטבעי כבר מגיעה לשם. עד סוף 2014 הייתה אמורה הממשלה להכריז על זוכה במכרז, והפינוי היה אמור להיעשות ב-2017. ואולם, פרסום המכרז התעכב, ותאריך הפינוי לא יהיה לפני 2018.

בספטמבר האחרון עברו 7 מתוך 8 המתמודדים את שלב המיון המוקדם של המכרז, כאשר השלב השני פורסם היום. במסגרת המכרז יידרשו המתמודדים, בין היתר, לצרף הצעה טכנית, הצעה פיננסית והצעה כספית. לחברות המתחרות ניתנו ארבעה חודשים מהיום להגשת הצעות וחודשיים לאחר מכן יודיע המשרד להגנת הסביבה על החברה הזוכה.

האם יש כדאיות כלכלית להקמת מפעל אמוניה בישראל?

"מחיר הגז הטבעי בישראל הופך את ייצור האמוניה ללא כלכלי והמדינה תצטרך לסבסד חלקית את מחירו", כך אמר ל"גלובס" לפני מספר שבועות אחד היזמים שעבר את שלב ההליך המוקדם במכרז. על פי דוח שהוגש למשרד להגנת הסביבה ב-2011, אין היתכנות לייצור אמוניה מקומי בהיקף שיספק את צורכי השוק המקומי בלבד, אלא אם כן מחירי הגז הטבעי יירדו לחצי מערכם הנוכחי.

היזמים העלו בעיה נוספת והיא קיבולת צינור הגז מתמר. מפעל האמוניה שייבנה יצרוך כ-1 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז בשנה. לכן, לטענתם, יש לבחון אם יש די קיבולת בצינור הגז כך שיענה על צורכי המפעל.

השר להגנת הסביבה ציין כי "אנחנו מביאים היום בשורה חשובה לתושבי חיפה והצפון. בזכות שיתוף הפעולה עם שר האוצר ומשרד האוצר נוכל להביא לסגירת מיכל האמוניה בחיפה ולהקמת המפעל בדרום. זהו השלב החשוב ביותר לקראת סגירת מיכל האמוניה בחיפה"

שר האוצר הוסיף: "היום, לאחר הרבה מאד דיבורים והבטחות, אנחנו יוצאים לשלב האחרון והמשמעותי במכרז להקמת מפעל האמוניה . בחודש שחלף מאז הקמת הממשלה פעלנו באינטנסיביות עם השר להגנת הסביבה לקידום המכרז. הממשלה מודעת לבעיה במיקום הנוכחי של המיכל ומשרד האוצר רתום לנושא ונערך לתקצובו. בניגוד להבטחות העבר אנחנו באנו לעשות וגם אם יהיו מכשולים בדרך נדע להתגבר עליהם. הגיע הזמן להרחיק את הסכנה מתושבי חיפה והצפון".