מהיום: אפשר להגיש דוח על עסקת מקרקעין דרך האינטרנט

בשלב זה הדיווח המקוון על עסקאות נדל"ן הוא וולונטרי, אך בכוונת רשות המסים להתקין תקנות שיקבעו חובת דיווח באופן מקוון מ-2016

משה אשר / צלם: אוריה תדמור
משה אשר / צלם: אוריה תדמור

רשות המסים מנסה לייעל את ההליכים הביורוקרטיים הקשורים לעסקאות נדל"ן. מנהל רשות המסים, משה אשר, הודיע היום (ג') רשמית על פתיחת האפשרות להגיש דיווחים על עסקאות מקרקעין באמצעות דיווח מקוון באינטרנט.

מדובר על מהלך שעליו מדברים ברשות כבר זמן רב, ולאחר תקופה של כ-6 חודשים שבה נערך פיילוט מצומצם בחלק ממשרדי מיסוי מקרקעין האזוריים, פותחת רשות המסים את האפשרות להגשת דוח מקוון בכל 10 משרדי מיסוי מקרקעין האזוריים, ולגבי כל העסקאות.

בשלב זה הדיווח המקוון הוא וולונטרי, ובמקביל אליו ניתן יהיה להמשיך להגיש את הדיווחים באופן ידני, כפי שנעשה עד היום. עם זאת, בכוונת רשות המסים להתקין תקנות שיקבעו חובת דיווח באופן מקוון מ-2016, וזאת מכוח הסמכות שהוענקה לשר האוצר.

לשאלת "גלובס" מתי בדיור יהפוך הדיווח המקוון לחובה, ענו ברשות המסים כי מדובר בתהליך של גיבוש התקנות, ולאחר מכן הן יצטרכו לקבל את אישור ועדת הכספים, ולכן אין עדיין תאריך לגבי הפיכת כל הדיווחים למקוונים, והדבר יקרה ככל הנראה ב-2016. לדברי הרשות, במהלך הפיילוט הותאמה המערכת, והיא צפויה לעמוד בעומס.

אחד השינויים הגדולים במסגרת דיווח מקוון הוא החובה על המדווח למלא את כל הפרטים הנדרשים, כיוון שבניגוד לטופס הרגיל, לא ניתן לשלוח את הטופס המקוון ללא מילוי כל הסעיפים השונים. ברשות המסים מקווים שעובדה זו תוביל לדיווח מדויק יותר, כמו גם תמנע סירבול ביורוקרטי מיותר שנגרם ממילוי לא נכון או חלקי של הדוח.

מרשות המסים נמסר כי "המהלך צפוי לחסוך למייצגים את הצורך בהגעה למשרדים האזוריים, מקצר משמעותית את זמני הטיפול ועומד בסטנדרט החדש של 'רשות ללא נייר'. הדיווח המקוון יביא גם לטיוב ניכר של נתוני העסקאות המפורסמים לציבור במערכת מידע נדל"ן, שמעתה יהיו מלאים יותר בשל השימוש בשדות חובה.

"כחלק מההיערכות להטמעת המערכת, רשות המסים מעבירה, בשיתוף המכון להשתלמות עורכי דין של לשכת עורכי הדין בישראל, הדרכות בנושא לציבור עורכי הדין ברחבי הארץ".