רגע האמת של יוון מתקרב: מה צפוי לה בשנים הקרובות?

תהיה אשר תהיה תוצאת הדיונים של הדקה ה-90 שמיועדים למנוע חדלות פירעון יוונית ואולי גם נשירה ממרחב האירו, יוון צפויה להיות תלויה בתמיכת האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית עוד שנים רבות

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

תהיה אשר תהיה תוצאת הדיונים של הדקה ה-90 שמיועדים למנוע חדלות פירעון יוונית ואולי גם נשירה ממרחב האירו, הנושים של יוון מתחילים להודות באמת היקרה מאוד מבחינתם: יוון צפויה להיות תלויה בתמיכתהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית עוד שנים רבות, בגלל עומק בעיותיה הכלכליות.

ממשלת יוון נחושה בדעתה לסיים את מה שהיא רואה כיחסים מעיקים עם קרן המטבע ויתר המפקחים על תוכנית החילוץ שלה במארס 2016, שבו תפקע תוכנית הסיוע הנוכחית של קרן המטבע. ואולם בכירים בקרן הזו, IMF, רואים בהתנתקות כזו תרחיש אופטימי מדי. גם במקרה הטוב ביותר - עסקה שתוכרז השבוע למניעת חדלות פירעון - הם מסופקים אם יוון תוכל לחזור לגיוס הון בשווקים כדי לעמוד בצרכיה הכספיים בתוך תשעה חודשים. "רבים בקרן המטבע היו מעדיפים לחתוך את הזרת שלהם על פני המשך היחסים השנויים במחלוקת עם יוון", אמר בכיר בקרן. אבל "לא ריאלי" להאמין שצרותיה הכלכליות של יוון ייפתרו בתוך פחות משנה מהיום.

המציאות הבלתי-נמנעת היא שכדי שיוון תחזור לעמוד על רגליה, היא תזדקק לעזרת קרן המטבע הרבה מעבר לתוכנית הסיוע הנוכחית שהייתה לארבע שנים בהיקף 30 מיליארד דולר. אותו הדבר חל גם על יתר הנושים האירופיים. גם במקרה של חדלות פירעון יוונית, הנושים יצטרכו להמשיך לסייע.

אם אתונה תחמיץ את הפירעון של 1.5 מיליארד אירו לקרן המטבע שאמור להתבצע ב-30 ביוני היא תאבד מיד את הגישה שלה לכספי קרן המטבע. המדינה תפנה כנראה לעזרת מדינות האיחוד האירופי. מוסדות האיחוד כבר החלו להיערך לתרחיש של תסיסה חברתית ומהומות עם סבל אנושי ביוון בעקבות חדלות פירעון כזו.

לפי מקורות יודעי דבר, הנציבות האירופית כבר החלה להניח את התשתית לתוכנית סיוע בהיקף מיליארדי אירו ליוון במקרה כזה. מסגרת הסיוע החדשה תאפשר לאתונה להשיג הלוואות בגיבוי תקציבי האיחוד, שממומנים על ידי 28 המדינות שלו, כדי למנוע חדלות פירעון יוונית בהמשך הדרך. בתרחיש כזה, מדינות חברות כמו בריטניה, שנמנעה בהתמדה מכל מעורבות בתוכניות החילוץ הקודמות של יוון, ימצאו עצמן לפתע חשופות לבעיותיה של אתונה.

למרבה האירוניה, הסיוע של האיחוד האירופי יכניס קרוב לוודאי חזרה את קרן המטבע לתמונה, ואז יחזור על עצמו הוויכוח על הרפורמות שיוון תצטרך לאמץ - אותן הרפורמות שהיא מסרבת ליישם כעת.

תוכנית התמיכה של האיחוד האירופי במאזן התשלומים היווני, כפי שהיא תיקרא, כבר שימשה את האיחוד בשנים האחרונות למתן סיוע בהיקף מיליארדי אירו להונגריה, לטביה ורומניה כדי לסייע להן לעבור משברים כלכליים. בכל שלושת המקרים, קרן המטבע השתתפה גם היא במאמץ.

לפי התוכניות להונגריה ורומניה, לדוגמה, 60% מחבילת ההלוואות ניתנו על ידי קרן המטבע, ורק היתר מכספי האיחוד האירופי - אך יוון תצטרך תחילה להסדיר כל חוב שלה לקרן המטבע. כמעט בלתי אפשרי לחזות את האקלים הפוליטי שישרור ביוון אחרי "גרקזיט", נשירה יוונית מן האירו, אך יש ציפייה לכך שהאיחוד האירופי יפגין עדיין סולידריות מסוימת עם העם היווני בזמני מצוקה. כמה גורמים בברלין מאמינים שהנושים יתמקדו פחות בהשארת יוון במרחב האירו ויותר בהכנות לנטישה יוונית מסודרת, עם הבטחות לסיוע הומניטרי.

מבחינת קרן המטבע, הדיונים מתרכזים פחות בסולידריות עם העם היווני ויותר בעובדה שיוון חייבת כעת לקרן כמעט 35 מיליארד אירו (39 מיליארד דולר), והיא המדינה בעלת החוב הגדול יותר לקרן. זאת ועוד: לכישלון של תוכנית החילוץ ליוון יהיו השלכות מוניטין אדירות על הקרן עצמה. יוון תוכל, גם במקרה של חדלות פירעון לא מסודרת, לחיות על המשאבים שלה לזמן מה, אם תאזן את התקציב שלה; ואולם סיימון ג'ונסון, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע, אומר שזה לא יהיה תרחיש בר-קיימא לזמן רב. אפילו מדינות קטנות שמפגרות בתשלומיהן לקרן המטבע מנסות להסדיר את החובות הללו מהר ככל האפשר - מסיבה טובה. "קרן המטבע קיימת כדי לעזור כאשר מדינות שוקעות לצרה, ואין חלופה אחרת", אומר ג'ונסון. "אפשר להסתדר בלי הקרן אם יש לך עודף תקציבי, אבל אי אפשר להמשיך בכך לאורך זמן".

יהיה הסכם עד מחר בערב?

יוון התרחקה אתמול (ב') צעד אחד מפי התהום, עם הצגת תוכניות תקציביות חדשות שמנהיגי מרחב האירו קידמו בברכה כבסיס להסכם אפשרי בימים הקרובים, שישחרר כספי סיוע לאתונה וימנע חדלות פירעון ונשירה ממרחב האירו. כתוצאה מכך עלו מדדי המניות באירופה לשיא שבועי; בורסת אתונה עצמה זינקה אתמול ב-9%, ועלויות המימון של פורטוגל, ספרד ואיטליה ירדו בצורה חדה.

נשיא המועצה האירופית דונלד טאסק, הפולני שישב בראש פסגת מנהיגי 19 מדינות האירו אמש, כינה את ההצעות שהביא איתו ראש הממשלה היווני אלקסיס ציפראס "צעד חיובי קדימה". טאסק הוסיף ואמר שהמטרה היא ששרי האוצר של מדינות האירו יאשרו הסכם של סיוע תמורת רפורמות עד מחר (ד') בערב, ויציגו אותו בפני מנהיגי המדינות ביום ה' לאישור סופי. תחושה של הליכה לקראת הסכם חדש עם יוון העלתה אתמול את מדדי המניות דקס בגרמניה וקאק בצרפת ב-3.9% ו-4.1% בהתאמה, והיום (ג') נמשכה העלייה, אם כי בשיעור נמוך יותר.

ממשלת יוון מציעה כעת להעלות בהדרגה את גיל הפרישה לגמלאות במגזר הציבורי ל-67 ולצמצם את תופעת הפרישה המוקדמת, וכן להעלות את הפרשות העובדים לביטוח הלאומי. הממשלה באתונה מציעה גם רפורמה במע"מ עם קביעה של השיעור העיקרי על 23%, ומסים נוספים על עסקים ועשירים. שר הכלכלה היווני יורגוס סטתקיס אמר לבי.בי.סי. שאתונה נמנעה מחציית "הקווים האדומים" שקבעה מפלגת השלטון סיריזה, מפני שהיא לא מציעה לקצץ דמי פנסיה או שכר ולא להעלות את המע"מ על חשמל.

לא כולם היו אופטימיים הבוקר; האנס-פטר פרידריך, סגן מנהיג סיעת הנוצרים-דמוקרטים של הקנצלרית אנגלה מרקל בפרלמנט הגרמני, ביטא את הכעס שהצטבר כלפי יוון כאשר אמר: "אין טעם לגרור את תהליך פשיטת הרגל של יוון מסיבות פוליטיות". פרידריך הוסיף שהוא מטיל ספק בכך שיוון תוכל לספק ערבויות לרפורמה כדי לשכנע את הפרלמנט הגרמני לתמוך במתן סיוע נוסף.

לפי טאסק, יש צורך לגבש עד מחר הסכם מפורט בין יוון לנציגי הממשלות, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינ"ל כדי להבטיח שהחישובים הכספיים יהיו נכונים. נשיא הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר אמר: "אני משוכנע שנגיע להסכם סופי במשך השבוע". הקנצלרית מרקל, שמדינתה היא הנושה הגדולה ביותר של יוון, הייתה זהירה יותר, ואמרה שנחוצה עוד עבודה רבה לפני הסכם. ציפראס אמר אמש שהכדור מצוי עתה במגרש של הנושים של יוון, והם צריכים לספק עסקה שתהפוך את החוב האדיר של יוון לחוב שניתן לפרוע. ב-30 ביוני חייבת אתונה להחזיר לקרן המטבע 1.5 מיליארד אירו - סכום שאין לה, נכון לעכשיו.

ציר הזמן היווני: הספירה לאחור

24 ביוני

עוד בדיקה של מסגרת סיוע החירום של ECB.

25-26 ביוני

פסגה אירופית של ראשי מדינות האיחוד. הסיכוי האחרון בהחלט להשיג עסקה פוליטית בנושא היווני, שתהיה כנראה מאוחרת מדי להשיג פשרה עד 30 ביוני, בהתחשב בכך שפרלמנטים לאומיים צריכים לאשרה.

30 ביוני

תאריך היעד לפירעון חוב יווני בסך 1.5 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית. לא ברור אם יוון תוכל ליהנות מתקופת חסד של 30 יום.

1 ביולי

החלטה ראשונה של ה-ECB על מסגרת סיוע החירום בנזילות אחרי התשלום/אי התשלום לקרן המטבע. זהו רגע מכריע, מפני שהבנק המרכזי האירופי עשוי להפסיק את הגדלת המסגרת. ממשלת יוון תזדקק אולי להגבלות על תנועות הון.

6 ביולי

הבונדסטג הגרמני בפגרת קיץ. אפשר עדיין לכנסו לישיבה חריגה כדי לאשר עסקה עם יוון, אם תהיה כזו, אבל במחיר פוליטי גדול יותר לקנצלרית מרקל.

8 ביולי

הנפקת שטרי אוצר ביוון.

15 ביולי

עוד הנפקת שטרי אוצר ביוון.

20 ביולי

פירעון חוב של יוון ל-ECB, ריבית בסך 700 מיליון אירו, קרן בסך 3.5 מיליארד אירו. זהו התאריך הסופי. אי תשלום אומר שמשלמי המסים האירופים יצטרכו להעביר כספים ליוון (ולו מפני שה-ECB יכסה פחות את ההפסדים של הממשלות מהעברות ליוון). בשלב הזה יהיה קשה מאוד לתקן את היחסים בין אתונה לאירופים, בתנאים הפוליטיים הנוכחיים באתונה.