מחזיקי אג"ח בסקיילקס מתנגדים לתשלום עמלה ללפידות

לפידות של לוקסי מבקשת עמלה של כ-3.5 מיליון דולר בשנה בגין ערבויות שהעמידה לסקיילקס כדי שתוכל לקבל אשראי לצורך פעילותה מול סמסונג

יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי
יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי

האם חברת לפידות של יעקב לוקסנבורג (לוקסי) תקבל עמלה של כ-3.5 מיליון שקל בשנה בשל הערבויות שהעמידה בעבר לסקיילקס? מחזיקי אג"ח סקיילקס התבקשו לאשר את הארכת תוקף כתבי הערבות, אך ל"גלובס" נודע שבין הגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח יש מי שמתנגד לכך, על רקע העמלה הגבוהה, וזאת למרות שאתמול דווח על הפחתתה.

אשתקד עמדה סקיילקס, לשעבר בשליטת אילן בן דב, בפני אפשרות של אובדן הנכס המרכזי שלה, הזיכיון למכירת מכשירי הסלולר של סמסונג הקוריאנית. החברה, שהגיעה לחדלות פירעון, נדרשה לפרוע מיידית חוב לסמסונג ולבצע הזמנה מסמסונג בהיקף של 10 מיליון דולר לפחות.

מי שחילץ אותה אז היה לוקסי, שהיה בעל השליטה דה-פקטו בסקיילקס באמצעות חברת לפידות שהחזיקה באג"ח החברה. לפידות העמידה לסקיילקס שני כתבי ערבות בסך 20 מיליון דולר לטובת בנק מזרחי טפחות, כדי להבטיח שסקיילקס תקבל אשראי מהבנק לצורך פעילותה מול סמסונג.

שנה חלפה, והמצב בסקיילקס השתנה באופן מהותי: החברה השלימה הסדר חוב בהיקף שהעביר את הבעלות בה לידי מחזיקי האג"ח, בראשות לפידות של לוקסי. גם היחסים עם סמסונג, שהיו מעורערים, התייצבו - כך הדגישה החברה בדוחותיה. כעת נדרשים מחזיקי האג"ח ובעלי המניות בסקיילקס לאשר את הארכת תוקף כתבי הערבות של לפידות עד סוף 2015. מחזיקי אג"ח סדרה י"א צריכים להעביר את הצבעותיהם עד מחר.

"אין כל צורך כלכלי בערבות"

כאמור, לאחר דיונים עם גופים מוסדיים, הופחתה העמלה בגין הערבויות משיעור חודשי של 0.5% ל-0.375% (שיעור שנתי של 4.5%), ונקבע שעמלת הערבויות תשולם ללפידות רק לאחר ובכפוף לביצוע התשלום הראשון בגין קרן אג"ח י"א (סדרה שהונפקה במסגרת הסדר החוב), ביוני 2016.

עם זאת, בין מחזיקי האג"ח יש מי שסבור שאין כל צורך בהארכת הערבות. "אין כל צורך כלכלי בערבות, כי יש די והותר ביטחונות", אמר ל"גלובס" גורם מוסדי המחזיק באג"ח. "לפידות מעוניינת בערבות מכיוון שהיא לא יכולה למשוך דיבידנד כרגע, ולא יכולה גם להוציא דמי ניהול מסקיילקס ללא אישור בעלי המניות ומחזיקי האג"ח.

"לפידות הפסידה יותר משאר מחזיקי האג"ח בסקיילקס, ונראה כי היא רוצה להחזיר לעצמה לפחות חלק ממה שהיא מחקה. מדובר על עמלה שהיא לא זולה, ולפידות תקבל סכום של 3.5-4 מיליון שקל לשנה. אם לוקסי היה דואג לתזרים המזומנים של סקיילקס, הוא היה יכול לקחת את העמלה באופציות או במניות, אך הוא לא עושה זאת. וגם הבנק לא באמת צריך את הערבות, אבל מה אכפת לו לקבל תוספת של ביטחונות?", אומר הגורם המוסדי.

סקיילקס הגיעה לחדלות פירעון בעקבות מהלכי בעל השליטה הקודם, אילן בן דב. כיום החברה נסחרת בשווי 25 מיליון שקל בלבד. הסדר החוב שנחתם כלל תספורת של 50% לפחות מחוב של קרוב ל-1 מיליארד שקל. בדוחות הכספיים ל-2014 רשמה לפידות הפסד של 44 מיליון שקל מניירות ערך סחירים, שנבע בעיקרו מההשקעה בסקיילקס.

מסקיילקס נמסר, כי "הנהלת החברה השקיעה מאמצים כבירים להשגת מסגרת אשראי שתאפשר קבלת אשראי דוקומנטרי הנדרש לפעילות החברה.

"העמדת הערבויות עד סוף השנה היא דרישה בלתי מתפשרת של המוסד הבנקאי. סקיילקס עשתה ותמשיך לעשות מאמצים על מנת לבטל את הצורך בערבויות או לצמצם את היקפן. עוד יובהר כי לפידות הסכימה להחלפה מיידית של הערבויות. אם יימצא ערב אחר שמקובל על הבנק, או שהבנק יסכים לביטול הערבויות תוכל החברה להגיע להסכמה עם הבנק על כך".