האוצר בוחן דרכים להגברת התחרות בשוק הפנסיוני

המשרד בוחן החזרת החיסכון ההוני לטווח ארוך, שייהנה מהטבות מס חלקיות ■ שוקל לאפשר לבתי השקעות להתחרות בפוליסות ההשקעה של חברות הביטוח

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

רוח חדשה במשרד האוצר בנוגע להיצע מכשירי החיסכון הזמינים לקהל הרחב בשוק המקומי? ל"גלובס" נודע כי במשרד, בראשות השר משה כחלון, בוחנים הרחבה של היצע המוצרים לחיסכון לטווח בינוני-ארוך, במקביל לבחינה נפרדת בעניין מתן היתר לבתי ההשקעות לנהל חיסכון שמתחרה ישירות בפוליסות ההשקעות לפרט של חברות הביטוח.

ככל הידוע, באוצר בוחנים כיום האם וכיצד לתקן צעדים אגרסיביים שהמשרד הוביל לאורך השנים, ושהפכו את שוק החיסכון לטווח ארוך לשוק קצבתי שנשלט על ידי קרנות הפנסיה החדשות המקיפות. כך, בעקבות שורת צעדים שקידם האוצר בעשור האחרון הפכו שני רכיבים משמעותיים משוק החיסכון לטווח ארוך, שנהנה משורה של הטבות מס, ללא רלוונטיים עבור חיסכון של לקוחות חדשים. מדובר בקופות הגמל וביטוחי המנהלים, שהתאפיינו בעבר כחיסכון הוני וכיום מנוהלים בהם בעיקר כספי לקוחות שהצטרפו בעבר, ללא הצטרפות משמעותית של לקוחות חדשים.

לאור מציאות בעייתית זו, צמרת האוצר ואגפיו השונים - החלוקים בעמדותיהם בנושא, בוחנים האם להחזיר לשוק את החיסכון ההוני. כך, בהמשך לפניות שעלו מהשוק נשקלת יצירת מוצר חיסכון לטווח ארוך הוני במהותו, שייהנה מהטבת מס בדרך של פטור ממס רווחי הון למי שיחסוך לתקופה ארוכה, למשל 15 שנה ומעלה.

לפי שעה לא ברור מהי נטיית האוצר. אימוץ צעד שכזה ילווה ככל הנראה בעלות תקציבית לא משמעותית, שתתבטא בהפחתה עתידית של ההכנסות ממסים (בשל הפטור ממס רווחי הון, כאמור), והוא עשוי להגדיל את החיסכון הפרטי במשק. מהלך שכזה עשוי להשיב לשוק את החלק שפחת עם הפיכתן של קופות הגמל לתגמולים ממכשיר חיסכון שמספק את הזכאות להטבות המס כעבור 15 שנות חיסכון, למכשיר חיסכון המיועד לגיל הפרישה מעבודה.

דמי הניהול עשויים לרדת

לצד זאת, על פי גורמים בשוק, אגף שוק ההון באוצר בוחן האם לאפשר גם לחברות ניהול קופות גמל לנהל מוצר חיסכון שכולל דחיית אירוע המס למועד הפדיון של החיסכון, בדומה לפוליסות ההשקעה לפרט של חברות הביטוח. אם האוצר יאפשר לחברות ניהול גמל לשווק חיסכון שכולל דחיית מס רווחי הון למועד הפדיון, הוא יכניס את בתי ההשקעות לשוק "פוליסות ההשקעה" שגדל בקצב אדיר, ושמהווה חלופה לכספים האדירים שחונים בפקדונות ובמזומן ולאפיקי השקעה אחרים.

מדובר בחלופה שזוכה לביקורת חריפה מצד רשות ני"ע, שמתנגדת להמשך שיווק פוליסות ההשקעה על ידי חברות הביטוח והסוכנים, ושלא תחת פיקוחה. עם זאת, היקף הכספים שמנוהל באפיק זה, כיום עדיין רק אצל חברות הביטוח, גדל בקצב אדיר והוא עומד על יותר מ-15 מיליארד שקל. אם בתי ההשקעות יורשו להתחרות בחברות הביטוח, ייתכן שזה יביא להוזלה בדמי הניהול, הגבוהים לעתים, שנהוגים בפוליסות אלה.

מהאוצר נמסר בתגובה כי "אגף שוק ההון בוחן דרכים להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני, לחיזוק מעמדן של חברות קטנות ושיפור מעמדו של החוסך".