קרן המטבע: לטפל מיד בגירעון ולהיזהר מתחרות מוגזמת בבנקים

דוח של קרן המטבע הבינלאומית מברך את מאמציו של שר האוצר להגדלת היצע הדירות והגברת התחרות - אך מזהיר מההשלכות ■ קרן המטבע: בנק ישראל צריך לפעול שוב בשוק המשכנתאות מחשש לירידת מחירי הדירות

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

קרן המטבע הבינלאומית מברכת את כוונתו של שר האוצר משה כחלון להגדיל את התחרות במשק - ובעיקר בבנקים - אך מזהירה כי יש לוודא שיציבות הבנקים תישמר וטוענת שיש לטפל בדחיפות בבעיית פריון העבודה בישראל ובגירעון התקציבי. בקרן קוראים גם לבנק ישראל לנקוט צעדים נוספים בשוק המשכנתאות כדי להבטיח את יציבות הבנקים בתרחיש של ירידת מחירי הדירות.

בדוח שפרסמה היום (ד') הקרן על כלכלת ישראל ניתן למצאו שני שבחים עיקריים: ביצועים טובים של הכלכלה ועלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה מרמה של 59% בשנת 2007 ל-68% היום.

אך לצד השבחים הללו, קרן המטבע מניפה לא מעט תמרורי אזהרה: הגירעון בתקציב, האינפלציה הנמוכה מהיעד הממשלתי, המשך עליית מחירי הדירות, פריון העבודה הנמוך (והפער מול ארה"ב שהולך ומתרחב) וגם האי-שוויון בישראל שהינו "מהגבוהים במדינות המפותחות".

"בסטנדרטיים בינלאומיים, לישראל יש גירעון תקציבי מבני גבוה", נכתב בדוח. הקרן מעבירה מסר ברור לשר האוצר כחלון: "הפחתת הגירעון היא אתגר, ויש לטפל באתגר הזה באופן מיידי ולא לדחות אותו לעתיד. הגירעון בתקציב 2016 צריך להיות נמוך בחצי אחוז מזה של 2015".

גם בנק ישראל קובע כי הממשלה תצטרך לקצץ בשנה הבאה 10 מיליארד שקל. (לסיפור המלא)

באשר לשוק הנדל"ן, קרן המטבע ממשיכה להביע חשש מעליית מחירי הדירות. בדוח ישנה התייחסות לתוכניתו של כחלון להגדיל את היצע הדירות: "הגדלת ההיצע קריטית לריסון המחירים. אנו מברכים על כוונת הממשלה להגדיל את ההיצע באמצעים שונים, לרכז הגופים השונים ולקצר את משך הליך הבנייה".

משלחת קרן המטבע קוראת לבנק ישראל לשקול להטיל עוד הגבלות בשוק המשכנתאות: "צעדים מקרו-יציבותיים נותרים חיוניים לריסון הסיכונים הנשקפים למערכת הפיננסית משוק הנדל"ן. עד כה, הצעדים שננקטו היו יעילים בהורדת רמות המינוף של משקי הבית. עם זאת, ייתכן כי יהיה צורך בהידוק נוסף בעתיד".

בנק ישראל מתריע: "בתרחיש קיצון 63 אלף נוטלי משכנתאות בישראל לא יעמדו בתשלומי החוב"

משלחת הקרן התייחסה גם לכוונתו של כחלון לבצע רפורמה במערכת הבנקאית ולהגדיל את התחרות, ובדוח נכתב כי "יש לוודא כי יציבות הבנקים תישמר לצד הגדלת התחרות במערכת הבנקאית. הגדלת התחרות יכולה להוביל להורדת עמלות, שיפור השירותים והגדלת הנגישות לאשראי, אך היא גם עלולה להגדיל את הסיכון ליציבות המערכת הפיננסית - במיוחד אם היא תוביל ליצירת בנקים חלשים חדשים או לגידול חד בהיקף האשראי עם הרעה בתנאי האשראי".

בקרן המטבע קוראים לממשלה להציב את הגדלת פריון העבודה במקום גבוה בסדר העדיפויות ולטפל באי-שוויון - במיוחד בקרב הערבים והחרדים.