החטיפה שלא הייתה: ניב אסרף נאשם במסירת ידיעה כוזבת

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד ניב אסרף, שבדה את חטיפתו בחג הפסח האחרון, ונגד חברו ערן נגאוקר, שסייע לו ■ לפי האישום, המניע לבריחתו של אסרף היה חובות של עשרות אלפי שקלים לגורמים שונים

ניב אסרף/ צילום מתוך פייסבוק
ניב אסרף/ צילום מתוך פייסבוק

החטיפה שלא הייתה והסעירה מדינה שלמה, מגיעה לשלבי כתב אישום. הבוקר (ד') הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית משפט השלום בעיר כתב נגד ניב אסרף, מי שבדה את חטיפתו, ונגד חברו, ערן נגאוקר, שניהם בני 22 מבאר-שבע.

בכתב האישום, שהוגש בידי עו"ד בני ליבסקינד, נאשמים השניים במסירת ידיעה כוזבת ובקבלת דבר במירמה.

על-פי כתב האישום, ביום 2 באפריל 2015 נסעו אסרף ונגאוקר לעבר קריית ארבע. במהלך הנסיעה סיפר אסרף לנגאוקר כי בכוונתו להיעלם, וזאת לדבריו על רקע פרידה מחברתו, על מנת שהפרסום יביא לכך שחברתו תדאג לו.

המניע האמיתי לבריחתו של אסרף, לפי כתב האישום, היה חובות של כמה עשרות אלפי שקלים לגורמים שונים. לפי האישום, אסרף החליט להתחמק מתשלום חובותיו, וזאת באמצעות יצירת מצג-שווא לפיו נחטף בידי מחבלים סמוך לחברון. מטרתו, נטען, הייתה שדבר חטיפתו יגיע לכלי התקשורת, באופן שייוודע לציבור ובמסגרת זו יגיע גם לידיעת בעלי חובו.

כרגע לא ברור אם נגאוקר ידע את הסיבה האמיתית לבריחתו של חברו - בשל חובותיו הכבדים של אסרף, או שבאמת ובתמים סבר כי מדובר בשיברון-לב. מכל מקום, לפי האישום השניים שיתפו פעולה בבימוי החטיפה.

לפי כתב האישום, משהגיעו השניים לקריית ארבע, הם תכננו כיצד יביימו את ההיעלמות וחיפשו אחר מקום מסתור. בשלב מסוים, כפי שסיכמו, יצא אסרף למקום המסתור שבחר ונשאר שם, כשהוא משאיר את מכשיר הטלפון הנייד ברכב, וזאת בכדי למנוע את איכונו.

לפי האישום, בהתאם לתכנון יצא נגאוקר מקריית ארבע, עצר בצד הדרך, הוציא אוויר מגלגל הרכב, החליף לגלגל הרזרבי שהיה בתא המטען ופנה חזרה לכיוון קריית ארבע. בהגיעו לכניסה לקריית ארבע, ניגש לרכב משטרתי שעמד בצד הדרך ודיווח לשוטר דיווח כוזב לפיו חברו ירד מרכבו, צעד לעבר כפר ערבי ולא שב משם בחלוף כחצי שעה.

השוטר הורה לנגאוקר להתקשר למוקד 100, ונגאוקר עשה זאת ביודעו כי מדובר בדיווח כוזב, וזאת במטרה להביא להקפצת כוחות משטרה וצבא רבים למקום שיתחילו לחפש את חברו ולצורך פרסום דבר החשד לחטיפה באמצעי התקשורת.

ואכן, בעקבות הדיווח הופעל נוהל חירום מחשש לחטיפה, במסגרתו הוקפצו לאזור כוחות ביטחון רבים, שכללו בין היתר אלפי חיילים, יחידות מיוחדות, כלי טיס ואמצעים נוספים. בנוסף לכך, הונחו מחסומים רבים על צירים במרחב עציון ויהודה, וכן החלו סריקות בכפרים הסמוכים למקום תוך הטלת מגבלות על תנועת תושביהם.

יצוין כי החטיפה השקרית הייתה בתקופת חג הפסח, שבו חלק מכוחות הביטחון שוחררו לבתיהם כדי לחגוג את החג, ובשל האירוע זה, שזרע לחץ וחרדה בציבור, הוקפצו מבתיהם כוחות רבים ויחידות מיוחדות. במספר מקרים אף יודו אבנים לעבר כוחות הצבא שסרקו את האזור בחיפושיהם אחר אסרף.

כל אותה עת, נטען, המתין אסרף במקום המסתור כשהוא יודע כי מחפשים אחריו וכן שומע את רכבי החירום היוצאים לחפשו.

סמוך לשעה 19:00 מסר נגאוקר במשטרת חברון הודעה מפורטת, במסגרתה שב וחזר על גרסתו להשתלשלות האירועים, כשהוא יודע כי מדובר בדיווח כוזב ומודע לחיפושים שמתבצעים בעקבות דיווחו זה.

"הנאשמים המשיכו במצג-השווא במשך שעות רבות, גם לאחר שידעו כי כוחות הביטחון מחפשים אחריהם בהיקף נרחב. נגאוקר אף המשיך ואחז במצג-השווא גם בעת שנחקר על-ידי כוחות הביטחון, שהטיחו בפניו כי דבריו אינם אמת, אך הוא עמד על כך, ואף לאחר שהודה כי שיקר, סירב במשך פרק זמן לא מבוטל לגלות את מקום הימצאותו של אסרף, בטענה כי אין המידע מצוי ברשותו".