OECD: ישראל לא עושה מספיק כדי להילחם בשוחד

ה-OECD מבקר את ישראל על טיפולה בשחיתות בחו"ל שבה מעורבות חברות ישראליות

שוחד / צילום: שאטרסטוק
שוחד / צילום: שאטרסטוק

ארגון ה-OECD יצא היום (ד') בביקורת על ישראל בשל מה שהוא מגדיר כמאמצים לא מספקים כדי לגלות, לחקור ולהעמיד לדין אנשים וחברות בישראל המעורבים במתן שוחד לפקידים במדינות אחרות. הדברים כלולים בדוח מיוחד על ישראל שפרסם צוות הפעולה נגד שוחד של ה-OECD.

הדוח נכתב בעקבות בחינה של הצוות את ההתפתחויות בישראל בשנים האחרונות וההתקדמות שנרשמה במאמצים של ישראל לעמוד בתקנים של האמנה בינלאומית נגד שוחד לפקידי ממשלה זרים.

הצוות משבח אמנם את השיפור שחל לאחרונה במאמצים של הממשלה להילחם בתופעה, על-ידי הקמת צוות בין-משרדי יעודי לנושא, במיוחד במה שקשור לחקירות, אך הוא מציין בנימה מאוד ביקורתית כי לא הייתה אף העמדה לדין ב-7 השנים האחרונות - למרות שהיו חשדות לשוחד בחו"ל ב-14 מקרים.

עיקר הדוח מתרכז באופן בו ישראל מיישמת את ההמלצות של צוות הפעולה במה שנוגע לשוחד לפקידי ציבור במדינות זרות. תשומת-לב מיוחדת ניתן בדוח על ישראל למה שה-OECD רואה כמאמצים קטנים מדי לחקור מקרים כאלה. על-פי הדוח, מתוך 14 המקרים אלה, שניים הם של תעשיות ביטחוניות שלגביהן החקירה נסגרה בשל חוסר יכולת של רשויות אכיפה להגיע למידע רלבנטי.

לכן הדוח ממליץ לישראל להגביר את החקירות ולנהל אותן באופן מקיף יותר, גם כשמדובר בתאגידים וחברות. הוא גם ממליץ להגביר את ההכשה לשוטרים ופקידים אשר עוסקים בשוחד של פיקידי ציבור במדינות זרות.

במקביל הדוח אומר כי על ישראל לשפר את יכולת הגילוי על-ידי הגברת המודעות של עובדים אשר יכולים להיחשף למעשים כלאה, ולעודד אותם להתריע ולהודיע לשלטונות על חשדות.

ישראל אמורה למסור ל-OECD בתוך שנה דוח משלה על אופן בו היא אוכפת את חוקים ותקנות נגד שוחד במדינות זרות, ובעוד שנתיים היא אמורה לדווח על האופן בו היא מיישמת את ההמלצות השונות של ה-OECD לגבי פעולת רשויות האכיפה בתחום זה.