לאומי ואגוד: להמשיך להשקיע במניות, זה האפיק המועדף

לאומי: "לאפיק המזומן ותחליפיו, המהווה כרית ביטחון בתיק ההשקעות, חשיבות גבוהה בשמירה על רמת סיכון סבירה בתיק" ■ אגוד: "עליית התשואות באג"ח הממשלתי לוותה בהתרחבות מזערית במרווחי הסיכון"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

מדד ת"א-25 ירד השבוע בבורסה בת"א ב-0.8% ומתחילת השנה עלה ב-14.1%. השבוע היה סוער בשוק המניות והמט"ח המקומי לאחר שבנק ישראל הותיר ביום שני את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.1%.

במסיבת העיתונאים לאחר ההחלטה בבנק ישראל אמרו כי עד סוף השנה לא תהיה ירידת ריבית, שהם רואים ריבית של 1.25% בסוף 2016, וכי פחתה ההסתברות לשימוש בכלים מוניטריים לא קונבנציונליים - דהיינו, בנק ישראל מוריד לעת עתה מעל הפרק השקת תוכנית תמריצים שאותה צפו כלכלנים בשוק.

ההתבטאות הזו הציתה אש בשוק המט"ח והאג"ח, המטבעות הזרים קרסו מול השקל. ברוקרים אמרו ל"גלובס" כי הם ממליצים עכשיו למכור דולרים וסוחר ותיק אף כתב מכתב פתוח לוחמני ומלא ביקורת לבנק ישראל.

גם כלכלני בנק אגוד ולאומי ממליצים על הגבלת החשיפה המט"חית בתיקי ההשקעות. באגוד כתבו בסקירת סוף השבוע שלהם, כי "ההסתייגות של נגידת בנק ישראל מלנקוט צעדים מרחיבים נוספים, יחד עם תחזיות להעלאה מהירה של הריבית ותחזית אגרסיבית לאינפלציה, הפילו את שוק אגרות החוב ואת הדולר השבוע. הרכישה של בנק ישראל של 250 מיליון דולר אתמול הצליחה להעלות קלות את השער אל סביב ה-3.77 שקלים ולמתן מעט את הנפילה של הדולר שהתרחשה אחרי מסיבת העיתונאים".

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להמליץ למשקיעים להשקיע במניות בטענה כי זהו האפיק המועדף בחשיפה לסיכון, למרות שרמת התמחור הכוללת באפיק גבוהה מהממוצע הרב שנתי. הם ממליצים אחזקה מנייתית גבוהה יחסית בדגש על מניות חו"ל. בנוסף, שיפור מסויים הצפוי בפעילות הכלכלית בישראל בחודשים הקרובים תומך גם באפיק המנייתי בישראל.

גם בבנק אגוד ממשיכים להמליץ על מניות: 21% בתיק מייצג ו-38% בתיק ספקולטיבי. "להערכתנו, רמת הריביות הנמוכות בארץ ובעולם צפויה להימשך ולתמוך בחברות ובהתייעלותן ובאפיק המנייתי. אנו ממשיכים בהמלצתנו על חשיפה מנייתית בתיקי הלקוחות בשילוב עם מזומן ופיקדונות", כותבים הכלכלנים, וממליצים לחלק את התיק ל-40% השקעה בישראל ו-60% בחו"ל. בחשיפה למניות בחו"ל הם ממליצים להשקיע בארה"ב 53% מהתיק, יפן - 10%, אסיה ללא יפן - 12%, גוש האירו -20% ובריטניה 5%.

בשוק האג"ח הממשלתי כלכלני אגוד ממליצים על חשיפה של 16% בתיק מייצג וספקולטיבי ובאג"ח קונצרני אחזקה בתיק המייצג נותרת 18% ובספקולטיבי מגדילים ב-5% ל-25%. למשקיעים ספקולטיביים בלבד, אפשרות לתבל את התיק בארץ באיגרות בדרוג השקעה נמוך מ-A+ המלוות בבטוחות איכותיות. "החשש העיקרי הוא מפני העלאת ריבית בארה"ב ועליית תשואות בארה"ב לכן מומלץ לטווח קצר לנסות להשקיע בקרנות נאמנות מנוטרלות מטבע המשקיעות באג"ח ממשלתי בארה"ב. אפיק זה יכול לשמש תחליף להשקעה באג"ח ממשלתי בארץ.

בבנק לאומי חוזרים ומדגישים את חשיבות ההתייחסות לסיכון המח"מ בעת השקעה באג"ח, במיוחד בעת הנוכחית בה רמת המחירים באפיקי האג"ח הינה גבוהה. "עליית התשואות באג"ח הממשלתי לוותה בהתרחבות מזערית במרווחי הסיכון, כלומר עיקר השינוי נבע מהתייחסות שונה לסיכון המח"מ ולא לסיכון האשראי.

"להערכתנו, אנו נמצאים בתחילתו של מעבר הדרגתי מסביבת אינפלציה שלילית לסביבת אינפלציה חיובית נמוכה. קצב האינפלציה המתומחר בשוק האג"ח משקף הערכה זו באופן חלקי בלבד. לכן, אנו ממליצים על מתן עדיפות לאפיק הצמוד למדד, על פני האפיק השקלי. למרות העלייה החדה בתלילות העקומים הממשלתיים בישראל, אנו לא ממליצים על הארכת מח"מ התיק, וממשיכים להתמקד במח"מ הבינוני", לדבריהם.

"לאפיק המזומן ותחליפיו, המהווה כרית ביטחון בתיק ההשקעות, חשיבות גבוהה בשמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. מומלצת חשיפה משמעותית לאפיק זה, כרכיב מאזן לחשיפה מנייתית גבוהה", כותבים בלאומי. "אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה נמוכה יחסית לאפיק הקונצרני בישראל, תוך התמקדות בדירוגים איכותיים ובטווח בינוני-קצר.