רשמית: הבקשה היוונית להארכת הסיוע נדחתה

ראש ה"יורוגרופ": תוכנית הסיוע תסתיים ביום שלישי ■ ב-5 ביולי אמור להתקיים ביוון משאל עם ■ שר האוצר היווני: "אתונה משאירה את הדלת פתוחה להצעה משופרת" ■ מרבית היוונים מעדיפים להגיע להסכם עם הנושים

דגל יוון דגל האיחוד האירופי / צלם: בלומברג

הדרמה היוונית בשיאה. היום נודע רשמית כי תוכנית הסיוע ליוון תסתיים ב-30 ביוני. היוונים הבהירו כי יקיימו ב-5 ביולי משאל עם בנוגע לתנאים האירופאיים לסיוע, והודיעו כי אם העם יתמוך בכך, הממשלה תסכים. עם זאת, בכירי גוש האירו הבהירו מצידם כי המו"מ הסתיים. אם כן, עתידה של המדינה בגוש האירו לוט בערפל כרגע.

לאחר ההתכנסות השנייה היום של שרי האוצר של גוש האירו, הפעם ללא שר האוצר היווני, אמר הערב ראש קבוצת ה"יורוגרופ" ירוון דיסלבלוים כי "סיום תוכנית הסיוע ללא המשך יצריך פעולה מיידית מטעם אתונה. היוגרופ תמשיך לעקוב אחר המצב ותהיה מוכנה לדון שוב בנושא.

"התהליך לא הסתיים, והוא כנראה לעולם לא יסתיים", אמר.

מוקדם יותר היום, לאחר הפגישה הראשונה בבריסל, אמר דיסלבלוים כי "תוכנית הסיוע ליוון תסתיים ביום שלישי הקרוב בלילה". במסיבת העיתונאים אמר דיסלבלוים כי "הופתענו לרעה מהצעדים שהממשלה היוונית נקטה אמש. ההצעות לא היו גמורות, והן נדחו. אין זה הוגן לשאול את היוונים את השאלה הזו יחד עם המלצה להצביע 'לא'".

הוא לא התייחס לסוגיית עתידה של יוון בגוש האירו, אולם אמר כי גם אם היוונים יצביעו "כן" במשאל העם על התנאים האירופאיים - לא ברורה המשמעות של הדבר. "אני לא יכול לענות על זה", אמר בתשובה לשאלה מהקהל, ומדבריו ברור כי ישנם דברים רבים שאינם ברורים כעת גם למקבלי ההחלטות.

"יש להבין שהמצב ביוון הולך להדרדר במהירות", הוא אמר, והודיע בבירור: השיחות עם יוון נגמרו.

כך, שר האוצר היווני נשלח הביתה, וכעת השיחות יחודשו בלעדיו.

לאחר מכן ערך שר האוצר היווני מסיבת עיתונאים, בה אמר כי הממשלה היוונית רצתה לחתום על הסכם עם הנושים, אולם "לא היה לנו מנדט לחתום על הסכם לא אפשרי ולא בר-קיימא".

בנוגע לסוגיית משאל העם, אמר ורופאקיס כי "למען גמישות מירבית, אנחנו מבקשים מהיוונים להחליט אם הם מסכימים שנחתום על ההצעה של המוסדות. אתונה משאירה את הדלת פתוחה בפני הצעה משופרת". לדבריו, אם עד יום שלישי יהיה בכל זאת הסכם, הוא ידחוף להצבעה חיובית.

גם הוא העדיף להתחמק מסוגיית היציאה מגוש האירו: "כל שאלה לגבי 'גוש האירו או יציאה' תעבור על החוקים של האיחוד האירופי".

לאחר הדברים הללו ראש ממשלת יוון אמר לנשיא צרפת פרנסואה הולנד ולקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כי "יוון תשרוד", לא משנה מה תהיה ההחלטה בסוף.

בהודעה הרשמית של ה"יורוגרופ" נכתב כי הקבוצה מצרה על ההחלטה היוונית שלא לקבל את התוכנית האירופאית, וכי משאל העם צפוי להתקיים לאחר שתוכנית הסיוע תסתיים. בסוף ההודעה נכתב כי "רשויות גוש האירו מוכנות ומזומנות לעשות כל מה שידרש על מנת להבטיח את היציבות הפיננסית של גוש האירו".

ברקע הדברים: ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הכריז על קיום משאל עם בנוגע לתוכנית הסיוע, ובכירי גוש האירו התכנסו לדון במצב. גם הפרלמנט היווני יתכנס היום, ומחר תתקיים פגישה של ה-ECB בנושא. שר האוצר היווני ביקש הארכה של תוכנית הסיוע עד לגיבוש תמונת המצב ביוון, אולם זו, כאמור, נדחתה. בינתיים, מכשירי הכספומט ביוון מתרוקנים, ותמונת המצב בנוגע לפתיחת השבוע לא ברורה.

מסקר שנערך בתאריכים 24-26 ביוני בקרב 1,000 יוונים, 57% ענו כי הם בעד עסקה עם הנושים, בעוד רק 29% מתנגדים. כך מדווחת "רויטרס".

משאל עם ביוון

ציפראס הכריז היום כי מדינתו תקיים ב-5 ביולי משאל עם בנוגע למדיניות הכלכלית שהנושים דורשים ממנה תמורת סיוע פיננסי נוסף. משמעות הדבר היא כי יוון כמעט בוודאות לא תוכל לשלם את החוב שלה בסך 1.55 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית עד יום שלישי - סוף חודש יוני. וקרן המטבע כבר הכריזה כי לא תינתן ליוון הארכה.

בגוש האירו הבהירו מוקדם יותר כי הם מוכנים לתת ליוון ארכה של 5 חודשים, בתנאי שתעמוד בדרישות שהוצגו בבריסל.

שר האוצר היווני, יאניס ורופאקיס, דורש מה-ECB לשחרר 1.9 מיליארד אירו מהרווחים שהבנק עשה על האג"ח היווניות, על מנת שיוון תוכל לשלם את חובה לקרן המטבע בזמן.

"אנחנו מתכוונים להציע שתחת הנסיבות הללו תהיה הארכה של כמה שבועות כדי להבטיח שקולו של העם ישמע", אמר ורופאקיס. "לאחר מכן, כממשלה אחראית, נבצע כל מה שהמצביעים יגידו לנו. אנחנו מעוניינים להשיג עסקה מהירה מאוד עם הנושים והמוסדות ברוח פסק הדין של העם".

כמו כן, הוא התעקש על כך שהבנקים במדינה ישארו פתוחים. זאת, על רקע החשש כי הבנקים לא יוכלו להפתח ביום שני בבוקר אם הבנק המרכזי לא יזרים כספים. מאות כספומטים ביוון כבר התרוקנו מכסף מזומן, והתורים הארוכים משתרכים במכשירי הכספומט בכל המדינה.

בתוך כך, סגן ראש הממשלה היווני אמר כי הממשלה תעבוד עם ה-ECB והבנק המרכזי של יוון על מנת להבטיח כי המערכת הבנקאית לא תקרוס.

כעת מתכנסים בכירי גוש האירו בבריסל. שר האוצר ההולנדי, אריק וויבס, אמר בהגיעו לכינוס כי "דדליין הוא דדליין".

נשיא ה"יורוגרופ" (שרי האוצר של גוש האירו), ירוון דיסלבלוים, אמר כי הוא "מופתע לרעה" מהצעד של ציפראס.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה כי "בנוגע ליוון, תמיד הראינו גמישות יחד עם המוסדות האחרים. המטרה של מה שאנחנו עושים היא להחזיר את היציבות של יוון, לשחזר את עצמאותה הפיננסית, כפי שעשינו עם אירלנד ופורטוגל".

שר האוצר הפיני, אלכסנדר סטאב, אמר כי ההחלטה של ציפראס היא "רעה מאוד וסוגרת את הדלת לדיונים נוספים. זו הבחירה שממשלת יוון עשתה, ואני די עצוב בגללה".

שר האוצר הסלובקי, פיטר קזימיר: "זו לא הפעם הראשונה שממשלת יוון יוצרת דרמה יוונית. אם הממשלה היוונית תדחה את ההצעות שעל השולחן, אז התהליך נגמר".

"צנע משפיל ונוקשה"

ציפראס אמר הלילה כי למצביעים היווניים יינתן פתחון פה בנושאים הללו, וכי הוא לא יכול לקבל את רשימת הדרישות שהנושים הציגו השבוע בבריסל, שכוללות העלאת מסים חדה וקיצוצים בהוצאות הממשלתיות, כולל בפנסיות.

"לאחר 5 חודשים של מו"מ קשה, למרבה הצער שותפינו הציעו אולטימטום לעם היווני", אמר ציפראס. "אני קורא לעם היווני להחליט בנוגע לסחיטה שדורשת מאיתנו לקבל על עצמנו צנע משפיל ונוקשה ללא סוף".

ציפראס אמר כי הוא הודיע על הצעד הזה לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ולנשיא צרפת פרנסואה הולנד, אולם אין ספק כי מדובר בצעד מפתיע ודרמטי.

שרי הממשלה היוונית הצטרפו לקריאתו של ראש הממשלה, ועודדו את המצביעים היווניים לומר "לא" להצעה האירופית.