הערכות: המשבר ב-Plus500 קרוב לסיום

מניית המסחר המקוון איבדה מחצית מערכה מאז נדרשה לבדוק את לקוחותיה מחשש לעבירות של הלבנת הון ■ סיום המשבר עשוי לחזק את ההתנגדות לרכישת Plus500 בידי פלייטק של טדי שגיא

האם חברת Plus500 שמה מאחוריה את המשבר הרגולטורי? ל"גלובס" נודע כי על פי הערכות בלונדון הסתיימה הבדיקה המחודשת של מסמכי האימות של לקוחותיה, אותה דרש הרגולטור הבריטי (FCA) שהחברה תבצע על רקע חשש לעבירות של הלבנת הון. מ-Plus500 לא נמסרה תגובה לידיעה.

Plus500, חברה ישראלית הנסחרת בלונדון, מתמחה ב-CFD - מסחר מקוון בחוזי הפרשים על ניירות ערך וסחורות - כשהיא גובה עמלה על ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר המכירה. הסאגה הרגולטורית שהחלה לפני כחודש וחצי הובילה לנפילה חדה במניית החברה משיא של 7.7 פאונד למניה באמצע מאי לשפל של פחות מ-2.5 פאונד ב-22 במאי. המחיר הנוכחי הוא כ-3.9 פאונד, שמשקף לחברה שווי שוק של 447 מיליון פאונד - כמחצית משווייה בשיא.

תוצאה נוספת של המשבר הייתה כניסתה של חברת פלייטק לתמונה. פלייטק, ספקית פלטפורמות מבוססות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים שנמצאת בשליטת המיליארדר טדי שגיא, הודיעה בתחילת יוני על כוונתה לרכוש את Plus500 תמורת כ-700 מיליון דולר, לפי מחיר של 4 פאונד למניה. מדובר על מחיר גבוה ביותר מפי 2 ממחיר ההנפקה של Plus500 ביולי 2013, אך כאמור כזה שרחוק ממחיר השיא אליו הגיעה, שנרשם כשבועיים לפני כן.

מייסדי Plus500 התחייבו לתמוך במכירה באסיפת בעלי המניות, שצפויה להתקיים ביולי. אלא שכמה ימים לאחר הדיווח על המכירה, בעלת המניות הגדולה ביותר ב-Plus500, קרן ההשקעות הבריטית Odey Asset Management, המחזיקה בכ-25% ממניות החברה, הודיעה שבכוונתה להתנגד לעסקה.

לטענת Odey, הצעתה של פלייטק היא הצעה אופורטוניסטית שמנצלת את הסוגיות הרגולטוריות סביב החברה. "אנחנו מאמינים שרכישה במזומן הגיונית להנהלה ולצוות Plus500, אך לבעלי המניות העצמאיים ההצעה הנוכחית מציעה דיסקאונט גדול מדי ביחס לשווי הפנימי של החברה כחברה עצמאית", ציינו ב-Odey.

בינתיים, פלייטק, הנסחרת בבורסה של לונדון בשווי של 2.64 מיליארד פאונד, החלה לקבוע עובדות בשטח. לפני כשבועיים היא הודיעה על רכישת 9.4% ממניות Plus500 בשוק הפתוח, וכמו כן דיווחה על גיוס הון של כ-230 מיליון פאונד, במטרה לממן את העסקה. ב-17 ביולי תתכנס אסיפת בעלי המניות של Plus500 שבה תעלה העסקה להצבעה. מכיוון שלאישור העסקה נדרש רוב רגיל של בעלי המניות, ומייסדי Plus500 המחזיקים יחד ב-35.6% ממניות החברה התחייבו לתמוך בה, הרי שרכישת המניות בשוק שביצעה פלייטק מחזקת באופן משמעותי את סיכויי העסקה.

יחד עם זאת, לסיום הבדיקה הרגולטורית יכולה להיות משמעות מרחיקת לכת מבחינת Plus500 ופלייטק. אם בעלת המניות הגדולה התנגדה לביצוע העסקה, כשברקע אי הוודאות הרגולטורית, סביר מאוד שהסרת העננה הזו אף תחריף את התנגדותה, ואולי גם של בעלי מניות נוספים, למהלך.

איבדה 457 לקוחות עד כה

הצרות של Plus500 עם הרגולטור הבריטי נודעו לראשונה למשקיעים ב-18 במאי, כאשר החברה דיווחה על בדיקה מחודשת של חלק ממסמכי אימות וזיהוי הלקוחות שלה בבריטניה (במסגרת החברה הבת Plus500UK שאחראית על כמחצית מהכנסות החברה), בשל חשש לעבירות של הלבנת הון.

כתוצאה מכך, חלק מהחשבונות הוקפאו, וחלק מהלקוחות החדשים חוו עיכובים בקבלת האישורים הנדרשים. כמה ימים מאוחר יותר, החברה עדכנה כי הרגולטור הבריטי דרש כבר בינואר מ-Plus500UK למנות אדם שתפקידו יהיה לבחון את ההתנהלות בנוגע לחוקי הלבנת ההון. עדכון נוסף הגיע לפני כשלושה שבועות, ובו Plus500 הודיעה שאיבדה 457 לקוחות, בעוד ש-5,205 חשבונות חזרו לתפקד. בלי קשר, החברה הודיעה בשבוע שעבר ששדרגה את הסכם החסות שהיא נותנת למועדון הכדורגל הספרדי אתלטיקו מדריד.

Plus500 הונפקה לראשונה בלונדון ביולי 2013, לפי מחיר של 1.15 פאונד למניה. בעת ההנפקה היה שווי החברה כ-200 מיליון דולר "אחרי הכסף" והיא גייסה כ-25 מיליון דולר. בנוסף, מייסדיה מכרו מניות בהיקף של 50 מיליון דולר.

אחרי הזינוקים שרשמה מניית החברה מייסדיה ניצלו את ההזדמנות וביצעו בפברואר 2014 הצעת מכר, במסגרתה מכרו 20 מיליון מניות במחיר של 5 פאונד למניה - מחיר הגבוה פי 2 ממחירה הנוכחי של המניה. בסך הכול, מכרו המייסדים בהנפקה ובהצעת המכר מניות ביותר מ-200 מיליון דולר.

לאחר המימושים הללו נותרו המייסדים להחזיק בכ-36% ממניות Plus500: אלון גונן מחזיק ב-16.7% מהון המניות של Plus500, ששוויין לפי השער שמציעה פלייטק עומד על כ-117 מיליון דולר. המנכ"ל, גל הבר, מחזיק ב-5.9% בשווי של כ-41.3 מיליון דולר, והחזקה זהה נמצאת בידי אלעד בן יצחק. עוד שניים מהמייסדים, עומר אלעזרי ושלומי ויצמן, מחזיקים כל אחד ב-3.6% מ-Plus500, ולפי עסקת הרכישה שווי ההחזקות של כל אחד מהם עומד על 25.1 מיליון דולר.

בעלי מניות פלוס 500
 בעלי מניות פלוס 500