מגה ביקשה אסיפת נושים; היקף החובות: 1.29 מיליארד שקל

(עדכון) - החברה חייבת 585 מיליון שקל לבנקים, מהם 301 מיליון שקל לבנק הפועלים ■ החובות לספקים ולנותני שירות - 707 מיליון שקל

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

ההנהלה של קבוצת אלון מגלגלת את בעיותיה של רשת מגה לפתחו של בית המשפט ובפועל לפתחם של הספקים, הבנקים ומשכירי הנדל"ן.

כפי שנחשף הבוקר (ב') באתר "גלובס", מגה פנתה לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה לכינוס אסיפות נושים שמטרתן להגיע להסדר חוב.

בית המשפט יקיים ביום רביעי דיון בבקשת מגה. מניית אלון רבוע כחול הגיבה לצעד בירידה של 9.6% במשך יום המסחר.

ההחלטה להגיש את הבקשה באה לאור הערכות כי הקבוצה לא תצליח להגיע להסדר כספי עם כלל הספקים, ומכיוון שכך, אלה עלולים להפסיק לספק סחורה באופן מיידי לרשת מגה ובכך למוטט בפועל את הרשת.

מנכ"ל קבוצת אלון ויו"ר מגה, אביגדור קפלן, אמר היום: "פנינו לבית המשפט כדי לאפשר לנו לכנס אסיפות לבעלי חוב לצורך השלמת תוכנית ההבראה. אנחנו נאלצים לנקוט צעד זה בגלל מגבלות החוק להגבלים עסקיים. אם אפשר להגיע לצעד העיקרי בלי הקפאת הליכים - זה עדיף. לא סביר שמישהו מהנושים יגיש באופן עצמאי בקשת פירוק למגה. תוכנית ההבראה אינה כוללת מחיקת חובות, אלא דחיית חובות בלבד. ההצעה כוללת פריסה של תשלומים ל-4 שבועות בחודשים יולי ואוגוסט.

"בנוסף, אנחנו מבקשים לדחות 30% מהחוב הקובע לתקופה של שנתיים שבהן נפרע את החוב ב-36 תשלומים, בצירוף ריבית של 2% לשנה. האינטרס של הספקים הוא לשמור על מגה כרשת נושמת. המעמסה עליהם משמעותית, אבל אנחנו מעריכים שהם יכולים לעמוד בה. ספקים קטנים שהחוב אליהם עד 800 אלף שקל לא יצטרכו לפרוס לנו חובות.

"זו לא בקשה להקפאת הליכים - אלא רק פריסה מחודשת של תשלומים. אני לא רואה אינטרס של הספקים למוטט את מגה. אולי למתחרים יש אינטרס שמגה תיפול".

- הספקים מוטרדים מכך שהמכירות ברשת ממשיכות לרדת.

קפלן: "ברור שהרשת עוברת זעזוע של סגירת סניפים. הצמצום של 32 סניפים כואב מאוד, אבל אנחנו חושבים שאם השותפים האחרים יתנו את חלקם - נצליח להוציא את מגה מהמצוקה עם כ-150 סניפים פעילים ברחבי הארץ. אם הספקים לא יסכימו, ברור שהמצב יהיה רע, כי ביכולתם להפיל את הרשת. מגה לא נקלעה למצב כדבר רגעי, אלא כהידרדרות שנמשכת המון זמן בשל ניהול כושל של השותף שלנו".

בדברים אלה כיוון קפלן את חציו לשותף ולמנכ"ל הקודם של קבוצת אלון, דודי ויסמן.

חשוב לציין כי הנהלת מגה מתנה מצדה את הההסדר בהתחייבות של הספקים להמשיך את אספקת הסחורה לרשת, באותם תנאים מסחריים שבהם סופקה הסחורה עד כה.

ביום רביעי שעבר נפגשו קפלן ומנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר, עם קבוצת ספקים והציגו להם את המתווה המבוקש. באותה פגישה השתתפו נשיא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), רוני קוברובסקי; וכן מנכ"ל הקבוצה, איציק תמיר, המשמש גם יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשינים; מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור; מנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין; בעל חברת יפאורה תבורי, רוני גת; בעלת חברת מנעמים, ליאורה בירנהק מרקוס; ובעל חברת ביסקול, ליאור לוי, המשמש גם יו"ר מפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים.

הספקים ביקשו לקבל מקפלן תוכנית הבראה לרשת, וגם אמרו לו משהו בסגנון: "אנחנו מצפים שבעל הבית יכניס את היד לכיס ויביא כסף, ולא רק 220 מיליון שקל" - הסכום שעליו הצהיר קפלן שבעלי המניות יזרימו למגה.

קפלן מסר היום גם כי הנהלת החברה פנתה "בבקשה לתרומת בעלים נוספת שתאפשר בתוך 12 חודשים להמיר חוב לספקים במניות של בעלת השליטה, בכפוף לאישור האסיפה הכללית".

אחד הספקים אמר בתגובה להסדר המוצע כי "אנחנו נסכים לפריסת התשלומים בתקופה של חודשיים. אני רוצה שמגה תמשיך להתקיים. זו רשת נורמלית והגיונית. לכל ספק יש אינטרסים אחרים. לנו יש ביטוח, והשאלה היא מה יעשו הספקים שאין להם ביטוח. בהתייחס להסדר הארוך יותר, אנחנו מצפים לקבל ביטחונות".

- ומה באשר להצעה להמיר חוב למניות?

ספק: "איך הממונה על ההגבלים העסקיים ייתן לי כספק להחזיק במניות של רשת קמעונאית? למרות שדובר בפגישה עם קפלן גם על מניות של החברה-האם, קבוצת אלון".

ליאור לוי, שכאמור משמש נציג המפעלים הבינוניים והקטנים באיגוד המזון, אמר בתגובה להסדר המוצע: "יש לעשות כל שניתן כדי לשמור על רשת מגה כרשת פעילה, מכיוון שקריסתה תביא לשינוי טקטוני של ענף הקמעונאות בישראל. הצעתה של מגה לשמור על המשך תשלומים לספקים הקטנים היא הצעה בכיוון הנכון".

- פנו אלינו כמה ספקים שטוענים כי החוב אליהם 3-5 מיליון שקל - וגם אותו מגה מבקשת לפרוס. הם מודאגים.

לוי: "אני חושב שהסכום של 800 אלף שקל שמגה הציבה אינו ריאלי, והיא צריכה להבטיח את התשלומים גם לספקים קטנים שהחוב אליהם הוא עד 2.5 מיליון שקל".

ספק אחר אמר היום ל"גלובס": "אנחנו הולכים למצב דרמטי ומשמעותי. יש כאלה שטוענים כי קריסה של מגה תנקה את השוק מחובות ומבעיות, אבל אז השוק יתנקה גם מתחרות וגם מספקים. בכך שקפלן החליט ללכת היום לבית המשפט הוא אומר לספקים 'ניסיתי, ועכשיו זו לא תוכנית כבקשתכם'".

ספק קטן שעמו שוחח "גלובס" אתמול (א') אמר כי הוא כבר החל בתהליך פיטורים בחברה שלו, וזאת לאור המצב ברשת מגה. "לספקים הקטנים והבינוניים אין ביטוח אשראי, וזה נשמע רע מאוד", אמר ספק זה. "בכל מפעל יש כמה מאות עובדים, ומגה היא לקוח מרכזי אצלם. כמה אנשים יצטרכו ללכת הביתה? אני התחלתי כבר בפיטורים, לצערי הרב, בגלל המצב במגה".

חובות של כ-1.3 מיליארד שקל

במסגרת הבקשה שהגישה היום רשת מגה לבית המשפט המחוזי מרכז לכינוס אסיפת נושים בתוך שבועיים, הציגה הרשת את תוכנית ההבראה שבדעתה להביא לאישור האסיפה. התוכנית מפרטת כי החברה חבה כ-1.3 מיליארד שקל, מתוכם 705 מיליון שקל לספקים ולנותני שירות ו-585 מיליון שקל לבנקים ולחברות אשראי.

תוכנית ההבראה תכלול פריסת חובות כלפי הספקים, בעלי הנכסים שמהם מושכרים סניפי הרשת השונים והבנקים, ובמסגרתה תזרים בעלת השליטה, אלון רבוע כחול, כ-120 מיליון שקל למגה ותעמיד לחברה הלוואה בסך 100 מיליון שקל נוספים. בעלת השליטה אף תוותר על חלק ניכר ממניות מגה שבבעלותה.

לאחר שהרשת כבר הגיעה לכדי הסכם עם העובדים ועם ההסתדרות, החברה ביקשה מבית המשפט להורות על כינוס אסיפת נושים, כדי להביא לאישורם את תוכנית ההבראה שגיבשה.

תוכנית ההבראה תכלול עזיבת 1,000 עובדים (חלקם במסגרת פרישה מרצון), סגירת 32 סניפים, התייעלות במטה החברה ובמערכות הסחר והלוגיסטיקה שלה, הזרמת 120 מיליון שקל על-ידי בעלת השליטה במזומן ו-100 מיליון שקל נוספים באמצעות הלוואה.

"פריסת חובות"

במגה ביקשו היום להדגיש כי התוכנית "איננה כוללת מחיקה של חובות, אלא רק שינוי במועדי התשלומים ופריסתם". אלא שפרטי התוכנית אינם מעידים בדיוק על כך. הריבית שמוצעת לספקים בגין הדחייה בתשלומים עומדת על 2% ללא הצמדה, ריבית שסביר שיהיה מי שיטען לגביה שיש בה יסוד של מחיקת חובות. נוסף על כך, בעלי הנכסים המשכירים שטחי מסחר למגה יידרשו לקצץ כ-5% משכר הדירה.

על-פי המתווה שמציעה מגה, ספקים שהחוב כלפיהם עומד על 800 אלף שקל ויותר ידחו תשלום 30% מהחוב שלהם, כך שתחילת תשלום חלק זה של החוב תחל שנתיים לאחר אישור הסדר הנושים של מגה, ויתרת החוב תחולק ל-36 תשלומים שווים בריבית של 2% ללא הצמדה.

עוד תוצע לספקים האפשרות להמיר את החלק הנדחה של החוב למניות של בעלי השליטה על-פי שווי שיקבע בהמשך. ספקים שהחוב כלפיהם נמוך מ-800 אלף שקל לא יידרשו לפריסת החוב.

בעלי הנכסים המשכירים למגה את שטחי המסחר השונים - לרבות גופים כאמות השקעות, מליסרון, קבוצת עזריאלי, גזית גלוב וביג - יתבקשו להפחית את שכר הדירה בשיעור של 5%, ולגבות את שכ"ד באופן חודשי (בשונה מתקופות התשלום המותנות בחוזים השונים של הרשת), דבר שצפוי להקל על הקשיים התזרימיים של הרשת.

הבנקים יתבקשו להעניק לרשת תקופת "גרייס" של 3 שנים בתשלום חובות ופריסה של יתרת החוב למשך 7 שנים מסיום תקופת הגרייס, בשיעור ריבית של 3.5% צמוד למדד.

עוד פורט בבקשה כי בהתאם להסכמות שכבר הושגו עם העובדים, ייוותרו העובדים על שכר והטבות נלוות ב-35 מיליון שקל בקירוב לשנה, כאשר כ-1,000 עובדי הרשת יסיימו את עבודתם (מספר זה כולל פיטורים ופרישה מרצון). עובדי ההנהלה בעלי חוזה אישי יקצצו 10% משכרם. בתמורה יקבלו העובדים מניות בחברה בהיקף של כ-33% מהון המניות.

"הכרח ממשי להציל את מגה"

בבקשה פורטו חובותיה של מגה כלפי בנקים וספקים, העומדים על כ-1.3 מיליארד שקל. סך-כל החוב של מגה לספקים ולנותני שירות עומד לפי הבקשה על 705 מיליון שקל. החוב הפיננסי של מגה עומד על 585 מיליון שקל. בין היתר חבה הרשת 301 מיליון שקל לבנק הפועלים, 59 מיליון שקל לבנק לאומי, 145 מיליון שקל לבנק מזרחי-טפחות (מתוכם כ-75 מיליון שקל בקשר לחוב משותף עם בעלת השליטה, אלון רבוע כחול), 53 מיליון שקל לבנק הבינלאומי (מתוכם 40 מיליון שקל חוב משותף עם אלון רבוע כחול) ו-27 מיליון שקל לחברות כרטיסי האשראי.

בין ספקיה הבולטים של הרשת ניתן למצוא את תנובה (חוב של כ-106 מיליון שקל), שטראוס (68 מיליון שקל), אסם (60 מיליון שקל), החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה ישראל - 26 מיליון שקל), חוגלה (24 מיליון שקל), נטו (18 מיליון שקל), יפאורה (15 מיליון שקל), טמפו (13 מיליון שקל), יוניליוור (12 מיליון שקל), סנו (12 מיליון שקל) ועוד.

עוד פורטה בבקשה תמונת מצב הפסדיה ההולכים וגוברים בשנים האחרונות של הרשת. לפי הנתונים, מגה הפסידה 45 מיליון שקל ב-2011, 65 מיליון שקל ב-2012, 130 מיליון שקל ב-2013 ואת הסכום העצום של 436 מיליון שקל ב-2014. גם שנת 2015 החלה בצורה לא מעודדת מבחינת הרשת: מהנתונים עולה כי ברבעון הראשון של השנה הפסידה מגה כ-87 מיליון שקל.

עורכי הדין אמיר ברטוב, דנית רימון, יוסי מנדלבאום ויוני שטיינמץ ממשרד ליפא מאיר ושות', אשר הגישו את הבקשה בעבור מגה, עמדו בבקשה על חשיבות הצלתה של רשת מגה מפני קריסה.

"מדובר ברשת השנייה בגודלה בישראל בתחום קמעונאות המזון, אשר לה קרוב ל-200 סניפים הפזורים ברחבי הארץ, ואשר מעסיקה כ-5,700 עובדים", ציינו עורכי הדין. "הרשת מקיימת קשרי מסחר עם מאות ספקים, אשר חלקם הגדול תלוי בה כדי לשרוד. אין שום מחלוקת כי לא רק שקיים צורך אלא קיים הכרח ממשי להציל את מגה".

המספרים של מגה
 המספרים של מגה