ח"כ לוי-אבקסיס בקמפיין לעידוד 90% משכנתא לדירות

בקמפיין שמכוון נגד הבנקים טוענת ח"כ לוי-אבקסיס - יחד עם התאחדות הסטודנטים - כי במצב היום הבנקים מעניקים "הלוואות משלימות משכנתא" ובכך מגדילים את המינוף של נוטלי המשכנתאות בכל מקרה, רק בתנאים בלתי מפוקחים

ח"כ אורלי לוי אבקסיס ממשיכה לקדם את הצעת החוק שלה שבאה לאפשר משכנתא של 90% מערך הנכס לזוגות צעירים, כלומר לאפשר להם להגדיל את המינוף כדי להגיע לדירה. ח"כ לוי-אבקסיס הצטרפה ליוזמה של התאחדות הסטודנטים להקטנת ההון העצמי ברכישת משכנתא - קמפיין בפייסבוק נגד הבנקים שחושף לטענת היוזמים את המנגנון הבעייתי מאחורי שוק המשכנתאות.

חברת הכנסת והתאחדות הסטונדטים יוצאים בקמפיין בביקורת נגד מהלכים שיווקים של הבנקים במה שם מכנים כ"הלוואות משלימות משכנתא". לטענת ח"כ לוי-אבקסיס והסטודנטים, הבנקים מוכרים אשליות לזוגות הצעירים: בגלל שהם מחויבים ע"י בנק ישראל להגביל מתן משכנתא בהעמדת הון עצמי של 30% מערך הדירה, הבנקים יוזמים "הלוואות אין ברירה" בתנאים לא מפוקחים, כמעין הלוואה משלימה למשכנתא שלכאורה נועדה לצורך צרכים נלווים כגון ריהוט ושיפוצים - אולם בפועל היא משמשת כאמצעי עוקף בנק ישראל כדי לאפשר משכנתא עם פחות הון עצמי ממה שדורש בנק ישראל.

כדי להגחיך את הפרסום המטעה של הבנקים, לדברי הסטודנטים וח"כ לוי-אבקסיס, ולהציף את הנושא לפני השטח, יזמה התאחדות הסטודנטים קמפיין פייסבוק תחת הכותרת "משלים (אתכם) במשכנתא". ההתאחדות לקחה פורמטים שיווקיים של הבנקים השונים ושינתה את המלל בפרסומת כדי להמחיש את טענותיהם: (ראו תמונות).

"הלוואת 'אין ברירה' - אתה חייב לקחת כסף כי אין לך ברירה אחרה. בואו אלינו ותשלמו יותר".

"משלים במשכנתא, הלוואה עד הנצח - לאותה מטרה רק עם ריבית יותר גבוהה. אנחנו נותנים לך ואתה מחזיר לנו את אותו הסכום רק עם כמה אפסים יותר. כך תוכל לשפץ את הבית או לרכוש מצבה"

לדברי ח"כ לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), "חשיפת האבסורד בהליך 'הלוואות משלימות למשכנתא' הוא נדבך נוסף שמסמן את הבעייתיות העצומה בה נתקלים כיום זוגות צעירים, אזרחים וסטודנטים שמעוניינים לרכוש דירה, ומדגיש את הצורך בקידום הצעת החוק שלי להקטנת ההון העצמי ברכישת משכנתא לדירה ראשונה. אני מברכת על הצטרפות התאחדות הסטודנטים לקידום המהלך ואמשיך לפעול לקידום היוזמה להקטנת ההון העצמי ברכישת משכנתא, המהווה את החסם המרכזי העומד בפני זוג צעיר בישראל שעובד ומתפרנס בכבוד אך במצב הנוכחי לא יצליח לרכוש דירה בישראל".

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, גלעד ארדיטי: "צעירים שמעוניינים לרכוש דירה הם בני ערובה בשוק הנדל"ן. במעמד החתימה הבנקים מציעים להם אפשרויות מימון נוספות, בתנאים יותר גרועים מתנאי המשכנתא. מדובר בחולה רעה של כל הבנקים בישראל, ובנק ישראל מודע למצב הבעייתי. באותו זמן הצעות חוק חשובות כמו החוק לשכירות הוגנת וההצעה להקטנת חובת ההון העצמי במשכנתא של ח"כ אורלי-לוי אבקסיס עומדות וצוברות אבק. הגיע הזמן לומר בקול רם - בסוף היום, אנחנו מקבלים 90% מימון, אבל בתנאים מסוכנים, לא אחראיים ולא מפוקחים שמרחיקים אותנו מרמת חיים סבירה".