רוני אלרואי הפך לבעל עניין - ומנדלסון תחלק דיבידנד ב-100 מ' ש'

חלוקת הדיבידנד דורשת כמה אישורים, בהם הסכמת בעלי המניות ואישור שינוי שטרי הנאמנות של סדרות אג"ח ג' ו-ח', שהיקפן קרוב ל-120 מיליון שקל ■ למנדלסון סדרה נוספת (ב') שהיקפה כ-22 מיליון שקל ■ תשואות האג"ח עומדות על 2.5%-4.5%

רוני אלרואי יו"ר קמן אחזקות / צלם: תמר מצפי
רוני אלרואי יו"ר קמן אחזקות / צלם: תמר מצפי

כשלוש שנים לאחר קריסתה של קבוצת קמן אחזקות בראשותו של רוני אלרואי, צפוי האחרון ליהנות בקרוב מדיבידנד בהיקף של כ-10 מיליון שקל שתחלק חברת מנדלסון תשתיות. הסכום צפוי לסייע לו לממן מימוש אופציה, שהפכה אותו בימים האחרונים לבעל עניין במנדלסון. מנדלסון עוסקת במסחר ושיווק של מוצרים בתחום "הובלת זורמים" (מייצרת צנרות ומוצרים להובלת מים, ביוב, גז, דלק, נפט ועוד) ובעבר החזיק אלרואי בשליטה בה באמצעות קבוצת קמן.

מנדלסון, שכיום נמצאת בשליטת קבוצת נץ בראשות המנכ"ל צבי איציק, טוני אלישע וז'אק אלברט אמויאל, עדכנה הבוקר על כוונתה לחלק דיבידנד חריג בהיקף של 100 מיליון שקל לבעלי המניות, על בסיס דוחות הרבעון הראשון של 2015. מניית החברה הגיבה להודעה בקפיצה של כ-10%, והיא משקפת כעת לחברה שווי של כ-250 מיליון שקל.

חלוקת הדיבידנד דורשת כמה אישורים, בהם הסכמת בעלי המניות ואישור שינוי שטרי הנאמנות של סדרות אג"ח ג' ו-ח', שהיקפן קרוב ל-120 מיליון שקל. למנדלסון סדרה נוספת (ב') שהיקפה כ-22 מיליון שקל. תשואות האג"ח עומדות על 2.5%-4.5%.

ההודעה על חלוקת הדיבידנד מגיעה כמה ימים לאחר העדכון של מנדלסון על השלמת מימוש אופציות של אלרואי לרכישת כ-3.3 מיליון מניות החברה, תמורת כ-13.5 מיליון שקל. כעת מחזיק אלרואי 10% מהונה של מנדלסון, בשווי של כ-23 מיליון שקל. אלרואי העביר תמורת המניות סכום של כ-10 מיליון שקל, ואת היתרה ישלם עד סוף 2016. האופציות ניתנו לאלרואי ב-2013, במסגרת רכישת הפעילויות של קמן במסגרת הליכי כינוס נכסים. עוד טרם מימוש אופציה זו החזיק אלרואי כ-4% ממניות מנדלסון.

אחד ההסדרים האגרסיביים בשוק

קמן אחזקות של אלרואי הייתה חברת החזקות כושלת, שתחת ניהולו של גיורא ענבר ביצעה סדרה של השקעות ענק בחברות מתחום התעשייה המסורתית, בין היתר במנדלסון. מצבה החל להתדרדר ב-2010, אחרי כמה שנים בהן ביצעה רכישות מאסיביות במינוף, ובסופו של דבר היא הותירה אחריה חובות של יותר מ-700 מיליון שקל לבנקים.

כחלק מקריסתה, אלרואי הוביל את אחד מהסדרי החוב האגרסיביים בשוק, שכלל תספורת של קרוב ל-90% על חוב של כ-75 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, שמכרו את החזקותיהם לאלרואי תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד. החלטתה של מנדלסון על חלוקת דיבידנד מגיעה שנה לאחר שעדכנה על מכירת החברה הבת בארה"ב, דודסון (Dodson Global), תמורת 110 מיליון דולר, סכום שבחלקו יועד להיות מחולק כדיבידנד לבעלי המניות. בזכות המימוש סיכמה מנדלסון את 2014 ברווח של 67 מיליון שקל - קפיצה של 55% לעומת 2013.

מדיניות הדיבידנד של מנדלסון קובעת כי החברה תחלק מדי שנה לבעלי המניות דיבידנד שלה לפחות 35% מהרווח השנתי הנקי אחרי מס. דירקטוריון מנדלסון שהחליט על חלוקת הדיבידנד קבע כי החלוקה עומדת במבחן הרווח ומבחן יכולת הפירעון של החברה, וציין כי יתרת הרווחים הראויים לחלוקה של מנלדסון עמדה בסוף הרבעון הראשון השנה על 148 מיליון שקל, וכי יתרות המזומנים של החברה (סולו) עמדו על 184 מיליון שקל.

עוד ציינו בדירקטוריון "אין בביצוע החלוקה כדי לגרום להפרת התחייבויותיה המהותיות של החברה (במאוחד) או כדי לגרום לאי עמידתה של החברה (במאוחד) באמות מידה פיננסיות כלפי נושיה המהותיים", וכן כי חלוקת הדיבידנד לא צפויה להשפיע באופן מהותי על תכניותיה העסקיות.