פימי במו"מ להשקיע 180 מ' ש' במפעלי חמצן וארגון

חמצן וארגון, היצרנית הגדולה בישראל של גזים תעשייתיים, נמצאת כיום בידי מספר רב של בעלי מניות, בני הדור השני והשלישי של המייסדים ■ לחברה שבעה מתקני ייצור והפצה בישראל, והמתחרה העיקרית שלה היא חברת מקסימה שבשליטת ג'ורג' חורש

מפעל חמצן וארגון בקיסריה / צילום: גיל ארבל
מפעל חמצן וארגון בקיסריה / צילום: גיל ארבל

קרן פימי מסרבת להותיר את במת העסקאות המקומית לגופי השקעה מסין, וממשיכה בסדרת הרכישות האגרסיבית של חברות תעשייה בישראל. עוד לא יבשה הדיו על ההסכם שחתמה בשבוע שעבר לרכישת מניות השליטה בחברת נייר חדרה, ול"גלובס" נודע כי קרן הפרייבט אקוויטי שמוביל ישי דוידי מנהלת מו"מ לרכישת השליטה במפעלי חמצן וארגון. פימי צפויה לרכוש מניות שליטה בחברה (כ-51%) תמורת כ-180 מיליון שקל. את תגובת קרן פימי לא ניתן היה לקבל.

הבעלות במפעלי חמצן וארגון מתחלקת כיום בין מספר דו ספרתי של בעלי מניות, בני הדור השני והשלישי של המייסדים, וביניהם בני משפחות חרל"פ (יבואני הרכב), מילר, סלמניק ולוי. מלבד אקזיט על מחצית ממניותיהם מקווים המוכרים ליהנות בעסקה מיכולת ההשבחה המוכחת של פימי בחברות שבשליטתה, ומבעל מניות דומיננטי שנוכחותו תמנע סכסוכים פוטנציאליים בין ריבוי בעלי המניות בעתיד.

מפעלי חמצן וארגון הם היצרן והמשווק הגדול ביותר בישראל של גזים תעשייתיים - חמצן, חנקן, ארגון, הליום, CO2, אצטילן, מימן, חמצן רפואי, ניטרוס אוקסיד, תערובות גזים שונות וגזים מיוחדים. המתחרה העיקרית של החברה היא חברת מקסימה שבשליטת ג'ורג' חורש, הנסחרת בבורסה בשווי של 233 מיליון שקל, הנמוך משמעותית מהשווי שלפיו רוכשת פימי את מפעלי חמצן וארגון.

על פי נתונים המופיעים באתר החברה עולה כי בעשור האחרון היא השקיעה בהקמת מפעלים חדשים להפרדת אוויר בקריית גת, מגדל העמק וקיסריה, ואתרי דחיסה חדשים בקיסריה ובמגדל העמק. השקעות אלו הגדילו משמעותית את כושר הייצור שלה, ומאפשרות לה אספקה אמינה ורציפה לצרכים הקריטיים של המשק הישראלי, ובעיקר למערכת הבריאות ומערכת הביטחון. בסך הכל מפעילה חמצן וארגון ארבעה מפעלי ייצור בקיסריה, מגדל העמק וקריית גת (שם פועלים שני מפעלים), ובנוסף היא מפעילה שני מפעלי דחיסה של גז בגלילים - בקיסריה ובמגדל העמק - ואתר הפצה בירושלים. בסך הכל מועסקים במפעלים כ-120 עובדים. מנכ"ל החברה הוא גבי ביטון והיו"ר הוא אלון כהן.

החברה משרתת מאות לקוחות, ביניהם הגופים המובילים במדינה בכל ענפי המשק: היי-טק, מזון, מתכת, תרופות, אלקטרוניקה, כימיה, זכוכית, גומי ופלסטיקה, תעשיות הביטחון והתעופה, המגזר החקלאי, תעשיית המיחזור ועוד, וכן בתי חולים, אוניברסיטאות ומעבדות מחקר.

ההיסטוריה של חמצן וארגון מתחילה עוד בימיו הראשונים של היישוב העברי החדש בארץ ישראל. החברה הוקמה כמיזוג של שש חברות גזים ותיקות, ובהמשך צורפה אליהן חברה שביעית. בשנת 1960 הוקמה החברה המאוחדת שריכזה בהדרגה את פעילות הייצור, השיווק וההפצה של שבע חברות האם.

פריחתה של התעשייה בארץ, והפיתוח המואץ של תעשיית ההיי-טק בשנות ה-90 העלו את הביקוש למוצרי החברה, תוך דרישה לזמינות גבוהה באתרי הייצור. לקראת שנות ה-2000 השקיעה החברה בהקמת מפעלי ייצור בקריית גת ליד מפעל אינטל, ובמגדל העמק ליד מפעל טאואר סמיקונדקטורס בשיתוף פעולה עם חברת הגזים הבינלאומית Air Products. בשנת 2007 הוקם המפעל החדש באזור התעשייה קיסריה, שאליו הועברה הפעילות שהתקיימה עד אז במפעל בהרצליה.

עסקאות של יותר מ-2 מיליארד דולר

קרן פימי היא קרן ההשקעות הפרטית הגדולה בישראל. הקרן מתמחה ברכישת שליטה בחברות ובהשבחתן, ועד כה השקיעה בכ-80 חברות, ביצעה 48 מימושים והיקף עסקאות של למעלה מ-2 מיליארד דולר. תחומי ההשקעה של הקרן כוללים את מרבית ענפי התעשייה, המסחר והשירותים. הקרן השלימה בשנת 2012 גיוס לקרן החמישית, בהיקף של כ-850 מיליון דולר.

פימי השקיעה עד היום במגוון תחומים גדול, ובין היתר בחברות: ג'ון דיר ווטר (ריווליס), מגל, ריטליקס, המלט, אורמת, סקופ, מדטכניקה, מרחב, גילת, תאת טכנולוגיות, נירלט, תדיראן קשר, איטונג, ליפמן, רביב, תה"ל, פריורטק, תדירגן, סולבר, ח. מר, אוברסיז, רקח, פולירם ועוד.

בשבוע שעבר חתמה הקרן שבניהול ישי דוידי על הסכם לרכישת השליטה בחברת נייר חדרה, מידי כלל תעשיות של לן בלווטניק. במסגרת העסקה, תרכוש פימי מידי כלל תעשיות 59.09% ממניות נייר חדרה תמורת 355 מיליון שקל, לפי מחיר למניה המשקף פרמיה של 45% לעומת המחיר בו נסחרה המניה טרם חשיפת המו"מ בין הצדדים ב"גלובס" בתחילת חודש יוני.

העסקה משקפת לנייר חדרה שווי של כ-600 מיליון שקל, והשלמתה כפופה עדיין לקיומם של כמה לתנאים מתלים, ובראשם אישור הממונה על הגבלים עסקיים. לאחר החתימה אמר דוידי כי "נייר חדרה היא מאבני היסוד של התעשייה הישראלית. ההשקעה בחברה נובעת מתוך הרצון של פימי לחזק ולהשביח את החברה, ולשפר את יכולת התחרות שלה גם אל מול היבוא המתחזק בתחום".

דוידי לטש עיניים לחברת נייר חדרה כעשור, והוא ניהל מגעים שלא צלחו לרכישתה עוד בימים שבהם כלל תעשיות נשלטה על ידי קבוצת אי.די.בי בראשות בעל השליטה הקודם נוחי דנקנר. בעקבות רכישת כלל תעשיות על ידי המיליארדר לן בלווטניק ביולי 2012 נפתחו המגעים מחדש, אולם גם אז לא עלה בידי הצדדים להגיע למחיר מוסכם.

נייר חדרה סבלה בשנים האחרונות מהירידה העולמית בשימוש בנייר משרדי בשל המעבר לדיגיטציה והמודעות לנושאי איכות הסביבה, כאשר עודף ההיצע גרם לשחיקה במחירי המכירה, בעיקר בתחום ניירות ההדפסה הסטנדרטיים. דוידי רואה בנייר חדרה אתגר גדול, והמשמעות היא שהחברה תידרש לשינויים מהותיים בפעילותה כדי להפוך לכזו שמציגה רמת רווחיות המקובלת בענף הבינלאומי של ייצור מוצרי נייר וקרטון.

ההשקעות של פימי
 ההשקעות של פימי