מפל אנרגיה ירוקה מישראל תונפק ב-AIM בשבוע הקרוב

היקף הגיוס ושווי החברה בהנפקה עדיין לא נקבעו, אך השווי מוערך בעשרות בודדות של מיליוני דולרים ■ החברה מפתחת מערכות שמוזילות משמעותית את עלויות האנרגיה במכונים לטיהור שפכים

למרות הצרות הבלתי נגמרות של יוון, ועל אף החשש כי התיקון בשוקי המניות מצוי מעבר לפינה (ואולי בגלל זה), מצעד החברות הישראליות להנפקה בבורסת המשנה הבריטית (AIM) לא עוצר, וכעת הגיע התור של חברת הקלינטק Mapal Green Energy - כפי שדווח לראשונה ב"גלובס".

מפל אנרגיה ירוקה הגישה לרשות ני"ע הבריטית את המסמך הראשוני המעיד על כוונתה להפוך מפרטית לציבורית ב-AIM. החברה לא ציינה במסמך זה את היקף הגיוס ואת שוויה בהנפקה, אך לפי הידוע מדובר על גיוס של 2-3 מיליון ליש"ט (מיליוני דולרים בודדים) לפי שווי של עשרות בודדות של מיליוני דולרים. דהיינו, חברה קטנה שמונפקת בבורסה שמיועדת לחברות קטנות כדוגמתה. לפי האתר של הבורסה הבריטית, יום המסחר הראשון במניה יהיה 10 ביולי, וזה אומר שהחברה נמצאת בימים אלו בעיצומו של הרוד-שואו.

מפל, בת קיבוץ יגור שלמרגלות הכרמל, מפתחת מערכות שמוזילות משמעותית את עלויות האנרגיה במכונים לטיהור שפכים. החברה תונפק כ-Mapal Group, חברת אם שתחזיק בבעלות המלאה על Mapal Green Energy.

את מפל הקימו חנוך מגן, ממציא הפטנט של מערכותיה, אשר מכהן כסמנכ"ל טכנולוגיה, וזאב פישר, שמכהן בה כמנכ"ל. המערכות של החברה הן יחידות שצפות בבריכות של שפכים, ומזרימות לתוכן בועות חמצן עדינות שמאיצות את תהליכי הטיהור. הבשורה של המערכת של מפל היא בחיסכון המשמעותי בעלויות האנרגיה, ובכך שהיא מאפשרת להחזיר את ההשקעה בה בתוך כחמש שנים.

"אלו מערכות שטובות ליותר מ-20 שנה, וחוסכות משמעותית בהוצאות החשמל הגבוהות הכרוכות בהפעלת המכונים לטיהור שפכים", הסביר פישר בעבר ל"גלובס". "ההוצאות על ההחזקה של המערכת נמוכות מאוד, ובמקרים רבים נחסך הצורך בהקמה של מתקני טיהור שפכים שיעמדו בתקינות כאלו ואחרות, ויוכלו להכיל את טכנולוגיות הטיהור החדישות שמוצעות בשוק. בבריטניה יש מט"שים (מכוני טיהור שפכים) בני עשרות שנים, שעם התקנת מערכת הטיהור שלנו הופכים להיות יעילים וטובים כמו מט"ש חדש, בלי לבצע השקעה עתירת תקציב".

מרבית ההתקנות עדיין בישראל

מאז שהוקמה, מפל התקינה את המערכות שלה ביותר מ-40 מכונים לטיהור שפכים בישראל ובעולם. מלבד בריטניה, היא כבר חתומה על שורה של פרויקטים לשדרוג של מכוני טיהור שפכים בדרום אפריקה, בברזיל, באנגולה ובקונגו, ולדברי פישר היד עוד נטויה: אחת התוכניות שלו לשנה הקרובה היא לפנות אל השוק האוסטרלי שמשווע לטכנולוגיות טיהור חדישות, ובעיקר זולות.

ועדיין, 28 מההתקנות שעשתה עד כה מפל היו בישראל, בעיקר במכוני טיהור המשמשים חברות פרטיות שמחזיקות במפעלי תעשייה, שמנסים להתיידד עם חקיקה סביבתית נרחבת מהשנים האחרונות, ולטפל בשפכים רעילים שנוצרים בתהליכי ייצור שונים.

כך או אחרת, וכפי שאפשר להבין מגודל ההנפקה, מפל היא חברה שהכנסותיה עדיין נמוכות (רק כ-1 מיליון דולר אשתקד), ונמצאת עדיין בחיתוליה. חברה צעירה זו תצטרף עוד מספר ימים לשתי חברות ישראליות אחרות שביצעו השנה הנפקה ראשונית ב-AIM: חברת האופציות הבינאריות TechFinancials, שגייסה 5.3 מיליון דולר ונסחרת כעת לפי שווי של 28 מיליון דולר (ללא שינוי ממחיר ההנפקה), וחברת הפרסום הדיגיטלי Adgorithms שגייסה 42 מיליון דולר ונסחרת כעת לפי שווי של 127 מיליון דולר (ללא שינוי ממחיר ההנפקה).

מתחילת השנה גייסו בשוק ההון הבריטי ארבע חברות ישראליות 523.5 מיליון דולר, כולל הנפקות משניות של חברת הנדל"ן סאמיט גרמניה ושל פלייטק, ענקית ההימורים המקוונים של טדי שגיא.

מפל אנרגיה ירוקה
 מפל אנרגיה ירוקה