מבחן דרכים: פורד קוגה המוחדש - שומר על הגחלת

עם מנוע טורבו חדש ואולטרה-מודרני, שלדה משובחת ורשימת אבזור מקיפה מאוד, מנסה הקוגה המחודש לשמור על הגחלת של המותג פורד בישראל עד להגעת התגבורות

בסוף שנת 2012 ניצבה פורד במקום השני בטבלת מכירות הרכב בישראל עם למעלה מ-20 אלף מכירות, תוך שהיא עוקפת "תותחים" כמו טויוטה, מאזדה, סקודה ואחרים.

את חמשת החודשים הראשונים של 2015 סיימה פורד-ישראל במקום ה-24 בטבלת המכירות, קצת אחרי דאצ'יה, עם כ-1,000 מכירות מצטברות. אנחנו מדברים על פורד, חברת הרכב החמישית בגודלה בעולם והשנייה בגודלה בארצות הברית, שמכרה בשנה שעברה 6.7 מיליון כלי רכב ברחבי העולם.

איך זה קרה? אפשר לתלות את האשם ביצרן, שמצא את עצמו לפני כשלוש שנים באירופה בתוך בור הפסדים עמוק עם ניצולת ייצור נמוכה ומערך שיווק בעייתי. כתוצאה החלה פורד בתהליך ארוך ויקר של ייעול אופרציית הייצור שלה ברחבי היבשת והתהליך הוביל לעיכובים ממושכים בלוחות הזמנים של השקת דגמים אסטרטגיים חדשים, שחלקם חשובים במיוחד לישראל.

אבל יש גם סיבות מקומיות. למרות איכות הבסיס של הדגמים ויחס גבוה של אבזור לכסף, התקשתה פורד ישראל לבנות בסיס נאמן ורחב של לקוחות פרטיים. היא לא הצליחה לייצב את מחירוני המשומשות ("ערכי הגרט") של המותג וביססה את המכירות על הנאמנות - המפוקפקת - של חברות הליסינג. וכשחברות הליסינג לא קיבלו את המוצרים וההנחות להן ציפו, נפלו מכירות פורד מהצוק.

המצב עשוי להשתנות בשנה הבאה, כאשר ינחת כאן גל של דגמים חדשים ובראשם הפוקוס החדשה. עד אז צריך המותג להמשיך ולדדות עם קו דגמים חלקי, שרובו מורכב מרכבי פנאי.

אחת הצלעות העיקריות בקו הזה היא רכב הפנאי פורד קוגה, שהגיע לאחרונה לארץ לאחר שעבר חידוש שקט, כמעט סודי. החידוש הזה מסתיר בתוכו רמז חשוב מאד להמשך הדרך של פורד בישראל - ולכך נגיע בהמשך.

חיצונית, נותר הקוגה כמעט ללא שינוי, לעומת הדגם שנחת כאן לפני כשלוש שנים. לרכב יש עיצוב רבוע ומוצק עם חרטום מאסיבי ומרשים וגובה מכובד יחסית של כ-1.7 מ'. בסיוע חישוקי 19 אינץ' מרשימים, שמסופקים כסטנדרט - פריט לא מקובל בפלח הזה - הוא משדר לסביבה את המסר החיוני "מסודרים באוטו".

תא הנוסעים ממוקם גבוה יחסית עם ספי דלתות נוחים לכניסה וליציאה לבני כל הגילים. בסיס הגלגלים משפחתי, אך התא מספק מרחב מחייה מכובד לארבעה מבוגרים, עם שפע של מרווח ברכיים, כתפיים וראש מלפנים ומאחור. המושב האמצעי מאחור קומפקטי למדי ומתאים בעיקר למתבגרים. גג השמש הפנורמי משדרג משמעותית את תחושת המרחב הסובייקטיבית וכך גם משטחי השמשות הנדיבים.

עמדת הפיקוד תיראה מוכרת מאד לנהגי פורד פוקוס הקיימת. מערך הפיקוד שומר על תצורה דומה עם גודש מיותר של מתגים בקונסול המרכזי וסביב ההגה ולוח המחוונים מציג מערך זהה כמעט של שעונים קלאסיים וצגי מידע רבועים. בולט בחסרנו מסך מולטימדיה רחב עם קלט מגע, שמקובל כיום בפלח. למרות ה"דז'ה- וו" הנדסת האנוש סבירה.

כמו בדגמי הדור האחרון של פורד, איכות הייצור מרשימה עם חומרים רכים, הרכבה מוצקה ובידוד רעשים ברמה גבוהה. הרעש הדומיננטי בשיוט על הכביש המהיר הוא אוושת הרוח, שמייצרים הגלגלים הגדולים. תא המטען מספק נפח משפחתי שימושי בהחלט אם כי הוא פחות מרווח מבכלים כמו ניסן קאשקאי החדש.

מרכבי פנאי בגודל בינוני לא מצפים יותר מדי בתחום הדינמי ומסיבה זו הקוגה מצליח להפתיע עם שילוב מרשים מאוד של התנהגות כביש ונוחות. ההיגוי מדויק ומהיר, המתלים מכויילים כהלכה עם מידה מרוסנת של נטיית גוף בפניות הדוקות והשלדה מעודדת את הנהג לזרום בין פניות הדוקות במהירויות, שבהן כלים מקבילים משדרים "עד כאן".

הכלי מפגין גם יציבות ראויה במהירות תלת-ספרתיות גבוהות ושומר על יציבות גם על דרכי עפר. נוחות הנסיעה זוכה לציון גבוה תודות לספיגה שקטה ובוגרת של כל סוגי המהמורות של כבישי ישראל, למרות החישוקים הגדולים והצמיגים הספורטיביים.

רוב הלקוחות בישראל מעדיפים לוותר כיום על הנעה כפולה בפלח הזה, מה שמעיד על כוונות/יכולות השטח שלהם. הקוגה מגיע עם מערכת הנעה כפולה בלבד שלה יתרונות בעיקר על כבישים חלקים. עם זאת הוא מאפשר נסיעה מהירה ודי נוחה גם על דרכי עפר כבושות וחוליות, לא מעט בזכות מרווח גחון מכובד. שטח טכני באמת הוא כבר מחוץ לתחום שלו.

הבשורה החשובה של הקוגה המחודש נמצאת מתחת למכסה הקדמי בדמות מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין למרות הדמיון בנפח למנוע היוצא של הקוגה (שהיה בנפח 1.6 ליטר), מדובר במנוע חדש לגמרי מסדרת האקובוסט, שהושק בשלהי 2014 ועתיד לעמוד בשנים הקרובות בחזית של דגמים רבים של פורד- ישראל כמו פוקוס, מונדיאו ועוד.

את השקת הבכורה שלו בקוגה, בגרסה חזקה של 182 כ"ס, הוא עושה בהצלחה מרובה. זהו מנוע שקט מאוד וחלק, עם מומנט שזמין כבר מסל"ד נמוך מאוד ומייצר דחף מכובד גם במישור וגם בעליות. הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש אורך 9.7 שניות - לא רע לכלי ששוקל כמעט 1.6 טון - ונהגים מתונים לא יתקשו להשיג צריכה ריאלית של 13 קילומטר לליטר.

את המנוע משלימה היטב תיבה אוטומטית "רגילה" בת 6 מהירויות שראויה בהחלט למנוע.

הפורד קוגה נמכר רק בגרסה מפוארת ומאובזרת מאד (עור, מושבים חשמליים, גג פנורמי וכו') במחיר של 195 אלף שקל - מחיר שנמצא מעט מעל גרסאות הפרימיום המקבילה של טויוטה, מקביל למחיר של ניסן קשקאי המפוארת עם הנעה קדמית בלבד ועשרות אחוזים מתחת לגרסת הפרימיום של הונדה CR-V. רוב השוק אמנם פונה כיום לדגמי בסיס במחירי רצפה - או לדגמי יוקרה יקרים - אך מי שמתעלם משיקולי מותג ומחפש איכויות ואבזור פרימיום במחיר נגיש, ימצא שהקוגה מציע חבילה מרשימה.

אם זה מעיד על העתיד, נראה שלפורד מצפה קאמבק מכובד ב-2016.

פורד קוגה
 פורד קוגה

חלק מהמתחרות

יונדאי טוסון 2016

מעבר לפינה נמצא יונדאי טוסון החדש, שיחליף את IX35 ועיצובו יוקרתי יותר. ממדים מוגדלים ותא נוסעים איכותי מאוד. בחזית ההנעה נמצא מנוע 1.6 ליטר טורבו חדש עם הספק של 165 כ"ס ותיבה כפולת-מצמדים בת 7 מהירויות. יהיה גם טורבו-דיזל חסכוני בנפח 2 ליטר

פולקסווגן טיגואן 2015

במסגרת המיצוב והתמחור החדש, מציעה פולקסווגן את הטיגואן ב-190 אלף שקל. לגרסת 2 ליטר טורבו של הכלי יש הספק של 180 כ"ס וביצועים זריזים - 7.9 שניות מאפס ל-100. יש גם הנעה כפולה, אבל הכלי קטן יותר ותא הנוסעים פחות מרווח

ניסאן קשקאי טורבו-דיזל

ב-195 אלף שקל מציעה ניסן את גרסת הטורבו-דיזל הבכירה של הקאשקאי. תא הנוסעים מפואר והמנוע ראוי יותר ממנוע הבנזין הקטן. עם 130 כ"ס ו-33 קג"מ הוא זריז למדי ואפילו מחזיר צריכת דלק מרשימה