מה צריך לקרות כדי שיוון תקבל חבילת הצלה חדשה?

אחד הקריטריונים של הנציבות האירופית הוא אם תיצור חבילת ההצלה המוצעת "סיכון ליציבות הפיננסית של גוש האירו בכללותו, או לאחת מהמדינות החברות" ■ שאלות ותשובות

אלכסיס ציפראס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפראס / צילום: רויטרס

שוב אצה-רצה לה ממשלת יוון לבריסל עם הצעות כלכליות חדשות כדי לזכות בחבילת הצלה מהירה שתחדש את מלאי המזומנים בקופה הציבורית, ותאפשר לבנקים היווניים להיפתח מחדש. ואולם לאחר שפקע תוקפה של הצעת ההצלה הקודמת בת 172 מיליארד האירו בחצות הלילה שבין יום ג' ליום ד', נראה שאין סיכוי לפתרון מהיר.

"אנחנו כבר לא נמצאים בהליך שבמסגרתו אנו מנהלים מו"מ לקראת תאריכי יעד שבהם תפקע התוכנית", אמר ולדיס דומברובסקיס, סגן נשיא הנציבות האירופית שאחראי על ענייני מרחב האירו. כעת מבקשת יוון תוכנית הצלה חדשה בת שנתיים בהיקף של 29.1 מיליארד דולר, שמבוססת על תקנות והתחייבויות שונות לחלוטין.

מה צריך לקרות כדי שיוון תקבל חבילת הצלה חדשה?

אישורו של נתח סיוע חדש מחבילת ההצלה הקיימת הוא הליך קל יחסית, שדורש הליך אישור אחד בלבד מצדן של ממשלות גוש האירו. ואולם חבילת הצלה חדשה לחלוטין דורשת שני הליכי אישור נפרדים, שכל אחד מהם כרוך בעריכת הצבעות פרלמנטריות בכמה ממדינות גוש האירו, בהן גרמניה.

ראשית צריכה הנציבות האירופית לשקול את חבילת ההצלה המבוקשת. פקידים אמרו כי תהליך שקילת ההצעה כבר החל. אחד הקריטריונים של הנציבות הוא אם תיצור חבילת ההצלה המוצעת "סיכון ליציבות הפיננסית של גוש האירו בכללותו, או לאחת מהמדינות החברות". לאחר שהנציבות תשלים את הערכת ההצעה, חייבים שרי האוצר של גוש האירו להחליט אם לפתוח במו"מ. בגרמניה כרוך מהלך זה בעריכת הצבעה בבונדסטאג. פקידים בגוש האירו אמרו כי מועטים הסיכויים שהחלטה כזו תושג קודם לעריכת משאל העם ביוון.

אם יסכים היורוגרופ (פורום שרי האוצר של מדינות גוש האירו) לפתוח במו"מ, יהיה צורך בסבב נוסף של אישורים ברמת המדינות החברות בכל הנוגע לתנאי התוכנית. זהו אותו מכלול התנאים שעיכב קרוב לשנה את אישור חבילת ההצלה האחרונה ליוון. בגרמניה ובמדינות אחרות כרוך מהלך זה בעריכת הצבעה פרלמנטרית נוספת.

אבל מתנהל מו"מ כבר חמישה חודשים. האם זה לא נחשב בכלל?

דומברובסקיס אמר כי רשימת "הפעולות הקודמות" - הצעדים החקיקתיים הספציפיים שתצטרך יוון לבצע - "עשויה להיכלל במסגרת החדשה הזו", ופירוש הדבר שהמו"מ שנוהל עד כה לא היה לגמרי לשווא. עם זאת ציין דומברובסקיס כי מהבחינה הכלכלית נמצאת כעת יוון בנקודה שונה לחלוטין מאשר לפני שבוע בלבד. הבנקים היווניים סגורים לתקופה של שבוע לפחות, וכל ההנחות הכלכליות שעליהן התבסס המו"מ הקודם כבר אינן רלוונטיות.

"עכשיו אנחנו דנים בבקשה לתוכנית בת שנתיים במצב כלכלי שונה", אמר דומברובסקיס. "כעת ברור כי המצב ביוון - בייחוד המצב הפיננסי - גרוע משמעותית מאשר בשבת שעברה". הצעת הסיוע היוונית בסך 29.1 מיליארד אירו אינה כוללת כספים לצורך הזרמת הון לבנקים היווניים, שיזדקקו כמעט בוודאות לכמוית גדולות של הון חדש לפני פתיחתם.

בקשת ההצלה גם מתבסת על ההנחה כי ממשלת יוון תמשיך לדווח על יתרה תקציבית ראשונית - הכנסות הממשלה יהיו גבוהות מהוצאותיה לפני שיובאו בחשבון תשלומי הריבית על החוב - אך כמעט שאין ספק בכך שהנחה זו כבר אינה נכונה, ופירוש הדבר הוא כי יהיה צורך במזומנים נוספים.

ומה עם המכתב החדש של אלקסיס ציפראס, שבו הוא מקבל רבות מדרישות הנושים?

הואיל ואנו עומדים להתחיל במו"מ חדש, המכתב הזה יסייע לסגור פערים בין הצדדים, אבל דרישות הנושים אינן צפויות להשתנות. אין ספק כי פישוט שיטת המע"מ ועריכתה של רפורמה במשטר הפנסיה - שתי הסוגיות העיקריות שהיוו את עיקר סלע המחלוקת בשלושת השבועות האחרונים, ושאליהן מתייחסים מרבית ויתוריו של ציפראס - ימשיכו להיות מקור לדאגה. ואולם הנושים ויתרו בסוגיות אחרות שנחשבות בעיני רבים קריטיות ברפורמה הכלכלית של יוון, כגון ליברליזציה של שוק העבודה והגמשת התקנות שבעטיין ממשיכים המחירים בחנויות להיות גבוהים. במסגרת תוכנית ההצלה החדשה יש להתייחס לסוגיות אלה, ופירושו של דבר הוא שאנו ניצבים בפני סבב נוסף של מו"מ קשוח.

מה מקומו של משאל העם היווני בכל זה?

מהבחינה הטכנית, משאל העם היווני הוא הצבעה על הרפורמות הכלכליות שאותן דרשו הנושים במסגרת הצעת ההצלה שכבר פקעה. לפיכך יצביעו היוונים על תוכנית הצלה שכבר אינה קיימת, והדבר הופך את משאל העם למבלבל מאוד. ביום ד' אמר ציפראס לאזרחי יוון כי תוצאת "לא" במשאל העם תעניק לו כוח רב יותר במו"מ על תוכנית הצלה חדשה.

ואולם מנהיגים בכירים באיחוד האירופי מציגים את משאל העם באופן בוטה יותר: תוצאת "לא" במשאל העם פירושו יציאת יוון מגוש האירו. זה עלול להישמע כרטוריקה פוליטית משולהבת, אך לנוכח הזמן ההולך ואוזל והקושי במו"מ לגיבוש חבילת הצלה, מאמינים פקידים רבים כי תוצאת "לא" תיצור מצב שבו לא ניתן יהיה להשלים את המו"מ עד 20 ביולי, המועד שבו אמורה יוון לשלם 3.5 מיליארד אירו לבנק האירופי המרכזי (ECB). חדלות פירעון יוונית עלולה לאלץ את ה-ECB לקטוע את כל מימון החירום לבנקים היווניים ובכך לגרום להם לפשוט את הרגל. ללא מזומנים חדשים לא יוכלו הבנקים היווניים להיפתח מחדש.