פדיונות של 8.2 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות בחודש יוני

הקרנות המסורתיות והמחקות פדו 7.5 מיליארד שקל בחודש החולף והצטרפו ל"בריחה הגדולה" מהקרנות הכספיות מתחילת השנה, כך ששוק קרנות הנאמנות הצטמק מתחילת 2015 בכ-5.7%

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

חודש יוני היה חודש קשה עבור שוק קרנות הנאמנות. בדומה לפדיונות שנרשמו בשוק הזה בחודש דצמבר האחרון, בסיומה של המחצית הראשונה של 2015 נפדו מהקרנות יותר מ-8.2 מיליארד שקל. הרוב המכריע של הפדיונות נרשם בקרנות המסורתיות, שפדו כ-6.3 מיליארד שקל, וגם הקרנות המחקות פדו סכומים ניכרים שהצטברו לכ-1.2 מיליארד שקל, וסגרו את החודש הגרוע ביותר שלהן מאז הושקו, לדברי פעילים בשוק.

בשקלול הפדיונות והתשואות (החלשות) בשווקים, הרי שסך הנכסים המנוהלים בכל שוק קרנות הנאמנות קטן בחודש יוני בכ-13 מיליארד שקל, והשוק כולו התכווץ מ-260 מיליארד שקל בסוף חודש מאי לכ-247 מיליארד שקל, נכון לסוף יוני. בתחילת השנה נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בהיקף כולל של יותר מ-261 מיליארד שקל.

מדוע חלה ירידה כה משמעותית בחודש אחד? בעיקר בגלל עליות התשואה בשוקי האג"ח - בעיקר במחצית השנייה של יוני - שגררו את קרנות האג"ח השקליות לחוות פדיונות ולהציג קיטון ניכר.

כך, מסביר פעיל בשוק, "האפיקים המגייסים ביותר מתחילת השנה - אג"ח כללי ואג"ח מדינה - ספגו החודש פדיונות כבדים של 2.5 מיליארד שקל ושל 2.7 מיליארד שקל, בהתאמה. הפדיונות התמקדו בקרנות מסורתיות ובקרנות מחקות כאחד".

אפרופו הקרנות המחקות, בשוק מסבירים ש"הירידות החדות בקרנות המחקות נבעו מכך שמח"מ הקרנות המחקות על מדדי האג"ח ארוך ביחס לקרנות המנוהלות, ועל כן הובילו לשינוי מגמה ולפדיונות המשמעותיים במחקות".

גורם אחר בשוק ציין אף הוא ש"בחודש שעבר, רשמה תעשיית קרנות הנאמנות פדיונות כבדים, וזאת בעיקר בעקבות עליית התשואות באג"ח, שהביאה להוצאת כספים מסיבית מהקרנות האג"חיות", אך הוסיף שהיו עוד השפעות ברקע: "גם הקריסה הכלכלית ביוון, שינוי הכיוון של בנק ישראל והערכות על העלאת ריבית בארה"ב כבר השנה".

ומה קרה באותו הזמן בקרנות הכספיות? הסגמנט הפודה ביותר בשוק קרנות הנאמנות מתחילת השנה - שפדה מתחילת השנה כספים בהיקפים אדירים שנעים סביב רף ה-20 מיליארד שקל, פדה ביוני כ-800 מיליון שקל "בלבד".

כלומר, הקרנות המסורתיות והמחקות שפדו ביוני, בעיקר בקרב הקרנות האג"חיות, הצטרפו למגמת 'הבריחה הגדולה' מהקרנות הכספיות - שמורגשת היטב בשוק משלב מוקדם בהרבה השנה, כך ששוק קרנות הנאמנות הצטמק מתחילת 2015 בכ-5.7%.

עוד מציינים אלה ששוחחנו עמם, כי "הסיפור המרכזי של חודש יוני הנו שונות בביצועי ההשקעות בין המנהלים, שהובילה לשונות בפדיונות". זאת על רקע הבדלים במח"מים של התיקים, ומי שהיה ארוך יותר נפגע יותר. כך או אחרת, התשואה הממוצעת בקרנות אג"ח בארץ - כללי עמדה ביוני על מינוס 1.9% בממוצע. זאת, בדומה לתשואה השלילית שנרשמה באג"ח חברות והמרה בארץ, ולעומת תשואה שלילית של מינוס 2.2% באג"ח מדינה בארץ, ולצד תשואה שלילית של מינוס כ-3% בקרנות מניות בארץ ובחו"ל, שנרשמה ביוני.

אלומות פדו ביוני, וצמחו במחצית

ומה קורה אצל המנהלים השונים בשוק? הפודים הגדולים ביותר בחודש יוני היו הראל פיא, מגדל שוקי הון ומיטב דש, שפדו כ-1.1-1.3 מיליארד שקל כל אחד. אחריהם שניים מ"הכוכבים" של שוק קרנות הנאמנות זה זמן: אלומות ואלטשולר שחם. השניים האחרונים מתאפיינים בתיקים ארוכים יותר, והם פדו כ-850 מיליון שקל כל אחד.

למעשה, יוני היה חודש של פודים, כשרק שלושה גופים הצליחו לרשום יצירות חיוביות: מור, אנליסט ואילים - שגייסו הכי הרבה (208 מיליון שקל).

מתחילת השנה כוללת צמרת הפודים בשוק קרנות הנאמנות את מיטב דש, פסגות והראל פיא, שספגו פדיונות ניכרים בקרנות הכספיות. המגייסים הגדולים בשוק קרנות הנאמנות במחצית הראשונה של 2015 הם ילין לפידות ואלומות, שגייסו לקרנות שבניהולם סך מצטבר של כ-3.2 מיליארד שקל כל אחד.

פדיונות גם בתעודות הסל

בשוק תעודות הסל נרשם ביוני מהפך זוטא, ותכלית של בית ההשקעות מיטב דש עקפה את קסם של אקסלנס, והיא שמנהלת כעת הכי הרבה נכסים בשוק תעודות הסל (שבו יש רק ארבע שחקניות).

בדומה לקרנות הנאמנות, גם תעודות הסל סיכמו את יוני בצד השלילי. במהלך החודש החולף נפדו משוק תעודות הסל כ-4.3 מיליארד שקל, ש"עיקרם היה בתעודות פיקדון (שנפדו מהן ביוני כ-2.7 מיליארד שקל, ומתחילת השנה כ-12.6 מיליארד שקל, ר' ש'), לאור שיעורי הריבית הנמוכים של בנק ישראל", כדברי רונן סולומון מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר. עוד הוא מציין שמנגד, "המשקיעים הפנו כספיהם לאלטרנטיבות השקעה בעלות סיכון גבוה יותר, ובכלל זה בתעודות ממונפות ואסטרטגיות".

כך או אחרת, בסוף יוני נוהלו בשוק תעודות הסל נכסים בהיקף מצרפי של כ-111 מיליארד שקל - ירידה של כ-6% ביחס לסך של כ-118 מיליארד שקל שנוהלו בתעודות הסל בסוף 2014.

כאמור, נכון לסוף יוני מנהלת תכלית של מיטב דש תעודות סל בהיקף של כ-32.5 מיליארד שקל - כ-23 מיליון שקל בלבד יותר מקסם של אקסלנס. לכל אחת מהשתיים נתח שוק של כ-29%, כשיתרת השוק בידי פסגות סל, שמנהלת כ-30.6 מיליארד שקל והראל סל, שמנהלת בתחום זה נכסים בהיקף של כ-15.3 מיליארד שקל.

התיקון באגח
 התיקון באגח