"אופ"א תגביל את התקציב של מכבי ת"א". אפילו לא קרוב

שינויי תקנון הפייננשל פייר-פליי, שהוכנסו לתוקף בשבוע שעבר על-ידי ארגון הכדורגל האירופי - החלישו את ווליום האכיפה הפיננסית על הכדורגל ביבשת ■ הצהובים, שבכל מקרה לא היו בסכנה גדולה מדי להפר את החוקים - יכולים עכשיו להיות רגועים לחלוטין

מכבי ת"א במחנה האימונים באוסטריה 2015 / צלם: באדיבות מכבי ת"א – האתר הרשמי
מכבי ת"א במחנה האימונים באוסטריה 2015 / צלם: באדיבות מכבי ת"א – האתר הרשמי

אחד מאתרי הספורט המובילים בארץ בישר לנו בשבוע שעבר כי תקנות "חדשות" של אופ"א יגבילו את התקציב של מכבי ת"א. אבל האמת היא שמיטש גולדהאר, מרטין ביין וג'ורדי קרויף יכולים להירגע. אותן תקנות "חדשות" הן דווקא די ישנות: מדובר על חוקי הפייננשל פייר-פליי (FFP) המפורסמים שהחדיר ארגון הכדורגל האירופי אל תוך הענף לפני כמה שנים, במטרה לאזן קצת את הספרים ואת ההשתוללות הכספית של בעלי הבית. אז מה קרה בעצם בשבוע שעבר? הוועד הפועל של אופ"א התכנס בפראג, צ'כיה, ושם את החותמת הרשמית על הדברים שהנשיא מישל פלאטיני הצהיר כבר בחודש מאי: ווליום האכיפה הפיננסית דווקא יוחלש - ממש לא יוגבר. ובוודאי שלא יכניס את הטרבליסטית הישראלית לסיכון כלשהו.

בתקנון הרישוי וה-FFP החדש של אופ"א לשנת 2015, שנכנס לתוקף ב-1 ביולי, מצוין כי מועדוני כדורגל באירופה יוכלו לרשום הפסד תפעולי של עד 30 מיליון אירו במשך שלוש שנים, בהתניה שהסכום הזה מכוסה באופן מלא על-ידי תרומה של בעלי הבית, שבכדורגל הישראלי מוגדרת כהפקדת שטר הון (ולא בצורה של הלוואות בעלים, כמו שקרה אצל הפועל ת"א וגרם לאדומים לספוג קנס בסך 200 אלף אירו). בחישוב פשוט - מדובר על ממוצע של מינוס 10 מיליון אירו לעונה. כפי שפורסם ב"גלובס", בעונת 2013/14 סיימה מכבי, לדוגמה, בהפסד של 46 מיליון שקל, שהם נכון להיום כ-11 מיליון אירו - אך סכום זה כולל בתוכו הוצאות לא קטנות על מחלקת הנוער, ואלמנטים נוספים שלא בהכרח נספרים בתחשיבי האיזון התפעולי שמבצעת אופ"א לצורכי ה-FFP.

אבל אם עד פה נדמה כי מכבי ת"א נמצאת בתחום האפור והגבולי, ושהגדלה של התקציב בכמה מיליונים עשויה איכשהו לסבך אותה - הרי שעיון לעומק בשינויי בתקנון המעודכן מעיד עד כמה לא כך הם פני הדברים. ארבעה עניינים מרכזיים משחקים לטובתה של מכבי:

1. אפשר להפסיד - אם השוק שלך הפסדי. אופ"א מציינת כי גם אם קבוצות יחרגו מההפסדים המותרים - היא תיקח בחשבון "את הסטטוס והמצב הכללי" במדינה ממנה מגיעה הקבוצה הרלוונטית. זה כולל גם את "מעמדו של הכדורגל בכל הקשור לפוטנציאל השוק" - כאשר שווי הסכמי זכויות השידור כלולים בקריטריונים. בליגת העל, הטלוויזיה והניו-מדיה יכניסו בעונה הבאה מקסימום 42.5 מיליון שקל, סכום מזערי אפילו בסטנדרט של הליגה הפולנית. בקיצור, כל מקרה לגופו - והמקרה של שוק הטלוויזיה החלש בארץ יכול לשחק לטובת מכבי.

2. אפשר להפסיד - אם מודיעים על כך מראש. על-פי שינויי התקנון, מועדונים שיודיעו מספר חודשים מראש כי הם צפויים לסיים את תקופת שלושת שנות הבקרה על הדוחות שלהם עם הפסדים הגבוהים מהמותר - יוכלו, תחת התניות מסוימות - להימנע מסנקציות. חלק מההתניות: הצגת הוכחות בנקאיות לכך שיש "כיסוי" לסגירת הגירעון; הצגת תוכנית עסקית של גידול בהכנסות ואפשרות ריאלית לעבור בתוך פרק זמן מסוים לאיזון תפעולי.

3. אפשר להפסיד - אבל "להביא" ספונסר. פריז סן-ז'רמן הצליחה למצוא חורים בתקנות הקודמות, ולבצע עליהן מניפולציה: רשות התיירות הקטארית, גוף שבאופן מובהק מקיים קשר עסקי שוטף עם בעלי המועדון (רשות ההשקעות הקטארית) - העניק לקבוצה הכנסות "טבעיות" גבוהות מאוד בצורה של הסכם חסות. לפי פירמת Deloitte, בעונת 2013/14 הכניסה האלופה הצרפתית סך של 474.2 מיליון אירו - כאשר 69% מתוך הסכום הגיע מנותני החסות השונים שלה. בעבר, פ.ס.ז' כבר נקנסה על הפרות ה-FFP והוטלו עליה מגבלות בהעלאת שכר השחקנים. אך כעת, אופ"א עיגנה סעיפים שאמורים לעשות סוף לתופעת ה"ספונסרים המדומים" עוד לפני שמגיעים בכלל אל שלב הסנקציות: במידה וספונסר הקשור עסקית לבעלים של מועדון יהיה אחראי על למעלה מ-30% מסך ההכנסות של המועדון - מדובר יהיה על הפרת חוקים אוטומטית.

למכבי ת"א יהיו כמה ספונסרים חדשים העונה, אבל אף אחד מהם לא קשור לעסקיו של מיטש גולדהאר. כלומר, ביום הדין, אם בכלל יהיה כזה - תמיד יוכל הטייקון הקנדי "למצוא" נותן חסות חדש, שבין-לילה יבטיח למכבי 29.999% מסך ההכנסות השנתיות שלה.

4. אפשר להגיע לצ'מפיונס ליג. ואז אף אחד לא ידבר על ספרים לא מאוזנים.