רמ"י: מחיר מינימום לווילות בראש העין קפץ בכ-80% ב-4 שנים

במכרז שנסגר בשבוע שעבר עמד מחיר המינימום לכל המגרשים על כ-6.3 מיליון שקל ודמי הפיתוח נקבעו על רמה של כ-18.8 מיליון שקל, מה שמוביל לעלות קרקע מינימלית של כ-867 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח

בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן
בנייה בראש העין / צילום: יוסי כהן

לאחרונה נסגר מכרז לבניית צמודי קרקע בעיר ראש העין. מדובר במכרז שפורסם לראשונה בדצמבר 2014, וכלל מגרשים לבניית 29 צמודי קרקע ביישוב. השוואה של מכרז זה, עלות הפיתוח שנקבעה על ידי רמ"י כמו גם מחיר המינימום לקרקע, למכרז קודם לצמודי קרקע שפורסם ביישוב בסוף שנת 2011 מעידה פעם נוספת כיצד שותפה המדינה לעלייה בערכי הקרקע במכרזים על ידי קביעת מחיר מינימום כמעט כפול בתקופה של ארבע שנים.

כך, במכרז שנסגר בשבוע שעבר, עמד מחיר המינימום לכל המגרשים על כ-6.3 מיליון שקל ודמי הפיתוח נקבעו על רמה של כ-18.8 מיליון שקל, מה שמוביל לעלות קרקע מינימלית של כ-867 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. מדובר בעלות מינימלית משום שהמכרז טרם נסגר וסביר להניח שההצעות שיוגשו יהיו גבוהות מהמינימום.

במקביל, במכרז שפורסם בסוף 2011, שכלל בין היתר גם מגרשים לבניית 68 צמודי קרקע, עמד מחיר המינימום במגרשים לצמודי הקרקע על 8.876 מיליון שקל ודמי הפיתוח עמדו על כ-23.37 מיליון שקל. כך, מחיר מינימום שהציבה המדינה במגרשים אלו לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח עמד על כ-474.2 אלף שקל. במכרז זה זכתה חברת שמעון צרפתי, שהצעתה הזוכה עמדה על כ-10.5 מיליון שקל. ההצעה הזוכה מגלמת שווי של כ-499 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח.

השוואת שני המכרזים מעידה על זינוק של עשרות אחוזים במחיר המינימלי שדורשת המדינה על הקרקע לצמודי קרקע בראש העין בתוך כארבע שנים. מדובר בעלייה של כ-83% במחיר המינימום לקרקע כולל הפיתוח שפורסמו במכרז, ועלייה של כ-73.7% בהשוואה לסכום הזכייה במכרז בפועל.

"כאשר התפרסם המכרז האחרון לשיווק קרקע לצמודי קרקע בראש העין נדהמנו ממחיר המינימום שהמדינה דרשה", כך אמרה ל"גלובס" ורד צרפתי סמנכ"לית בחברת צרפתי שמעון, "אנחנו שילמנו לפני כשלוש שנים כחצי מיליון שקל על קרקע והיטלי פיתוח לכל יחידה וכיום מחיר המינימום כבר עומד על יותר מ-850 אלף שקל. המשמעות היא שמחירי הקוטג'ים יתייקרו במאות אלפי שקלים שכן על מנת לזכות במכרז ההצעות יהיו גבוהות ממחיר המינימום. הממשלה מכריזה מצד אחד על כוונתה להפחית את מחירי הדירות ויוצאת עם יוזמות כמו מחיר מטרה בראש העין, אך ניתן לראות כיצד היא פשוט מפצה על אובדן ההכנסות באמצעות ייקור הקרקעות במכרזים רגילים ובהעלאת מחירי הפיתוח".