חיים צוף פועל למיזוג עסקי הנדל"ן של קבוצת יואל-ישראמקו

הצעת איירפורט סיטי לרכישת החזקות הציבור בנצבא מגלמת לאחרונה שווי של 4 מיליארד שקל, ומשקפת פרמיה של 23% על מחיר המניה בסוף השבוע

חיים צוף / צילום: רוני שיצר
חיים צוף / צילום: רוני שיצר

קבוצת יואל-ישראמקו שבשליטת איש העסקים חיים צוף ממלאת אחר דרישות חוק הריכוזיות לצמצום שכבות בפירמידות השליטה. היום דיווחה חברת איירפורט סיטי, זרוע הנדל"ן של הקבוצה, כי היא מבקשת למזג לתוכה את החברה הבת, נצבא החזקות, שעוסקת בייזום, פיתוח, תפעול והשכרת נדל"ן מניב, ובבנייה למגורים. לנצבא שלוש סדרות אג"ח (בהיקף כולל של 1.7 מיליארד שקל) שימשיכו להסחר בבורסה גם לאחר הצעת הרכש, ובשל כך החברה תמשיך לפרסם את דוחותיה לציבור ותיחשב כשכבה בפירמידה עד פירעון מלוא האג"ח שהונפקו.

איירפורט סיטי, המחזיקה ב-59% מנצבא, הגישה הצעה לרכישת מלוא מניות נצבא שבידי הציבור בעסקת מניות ומזומן, המשקפת פרמיה של 23% על מחירן בסוף השבוע. לפי הודעת נצבא לבורסה, העסקה משקפת פרמיה של 15% ביחס למחיר השוק הממוצע של המניה בשלושת החודשים האחרונים, וכן פרמיה של 16% ביחס למחיר הממוצע בחצי השנה האחרונה.

ביום חמישי נסחרה מניית נצבא במחיר של 57.34 שקל, בעוד שאיירפורט סיטי נסחרה במחיר של 39.1 שקל. כעת מוצע לציבור לקבל עבור כל מניית נצבא 0.97 מניות של איירפורט סיטי ועוד 32.7 שקל למניה במזומן (צמוד לעליית מדד המחירים לצרכן). בתגובה להודעה, זינקה היום מניית נצבא ב-16% במהלך יום המסחר בעוד שמניית איירפורט סיטי איבדה כ-4% מערכה.

ההצעה מגלמת לנצבא שווי שוק של 4 מיליארד שקל, כשנכון לסוף מארס היה לחברה הון עצמי של כ-3.5 מיליארד שקל. כדי להשלים את ההצעה תידרש איירפורט סיטי לקבל את אישור בעלי מניות המיעוט של נצבא, באסיפת בעלי מניות שתכונס לשם כך.

בסוף הרבעון הראשון החזיקה נצבא ב-98 נכסי מקרקעין בבעלות ובחכירה, הכוללים 82 נכסים מניבים בשטח של 973 אלף מ"ר, וקרקעות בשטח של 466 אלף מ"ר המיועדות לבנייה להשכרה ולמגורים. בישראל מחזיקה החברה ב-65 נכסים מניבים בשטח של 786 אלף מ"ר ובתפוסה של כ-97%, בעוד שבאירופה מחזיקה החברה ב-17 נכסים מניבים בשטח של 187 אלף מ"ר (שיעור תפוסה של 87%).

ברבעון הראשון של 2015 הציגה החברה הכנסות של 118 מיליון שקל מהשכרת נכסים וניהולם, ששיקפו ירידה של 4.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של החברה ירד באותה התקופה ב-22% ל-82 מיליון שקל. לאחר הרבעון הראשון, בתחילת מאי, זכתה נצבא בהתמחרות לרכישת נכסי התחנה המרכזית החדשה בת"א, כשהציעה תמורתם סכום של 320 מיליון שקל.

אחת הקבוצות החזקות במשק

חברת אקויטל שבשליטת צוף (ועל פי ההערכות גם בשליטת מקורבו, קובי מימון, שאינו מחזיק מניות בחברה), חולשת על אחת הקבוצות העסקיות החזקות במשק, הכוללת בראש ובראשונה את שותפות חיפושי הגז ישראמקו, בעלת זכויות בתגלית "תמר". בנוסף לישראמקו היא כוללת מספר חברות ציבוריות מבוססות ורווחיות כנפטא, נצבא, איירפורט סיטי ויואל.

בקצה העליון של הפירמידה ניצבת חברת אקויטל (ראו תרשים) הנסחרת בשווי של יותר ממיליארד שקל. זו נשלטת על ידי שותפות מוגבלת פרטית העונה לשם י.ח.ק, שהבעלות בה מתחלקת בין "יונייטד קינגסווי" - חברה זרה הרשומה באיי הבהאמה ונמצאת בבעלותו של חיים צוף (74%) - לבין משפחת לבנת (26%), בעלת קבוצת התשתיות "תעבורה", ושותפתו לשעבר של נוחי דנקנר לשליטה באי.די.בי.

צוף, המתגורר בהולנד, ידוע כחברו הקרוב של קובי מימון מימי נעוריהם המשותפים בפתח תקוה. על פי ההערכה הרווחת, הוא שותפו ועושה דברו של מימון בקבוצת החברות. עם זאת, בעבר, כשייחסנו ב"גלובס" את השליטה בחברות הקבוצה לשניים, זכינו למכתב תגובה תקיף וחד משמעי שנוסח על ידי משרד עו"ד גורניצקי, המייצג את מימון ולפיו "מר חיים צוף הינו בעל השליטה היחיד בחברות".

הפירמידה של חיים צוף
 הפירמידה של חיים צוף