ה-ECB מקשה על יוון: לא יגדיל את מימון החירום לבנקים

(עדכון) - מסתמן: ראש ממשלת יוון יציג מחר לנושים הצעה חדשה ■ וארופאקיס, שנחשב לקיצוני בדעותיו ולמי שהוביל את הקו הבלתי מתפשר של הממשלה היוונית, התפטר

יוון / צילום: רויטרס
יוון / צילום: רויטרס

יוון ונושיה האירופאיים מוכרחים לחזור לשולחן הדיונים על מנת להשאיר את המדינה בתוך גוש האירו, כך אמר הערב (ב') דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט. "המטרה היא אותה המטרה", גם לאחר משאל העם, הוא אמר, והוסיף כי "שני הצדדים אותתו על רצונם לפתור את המשבר כך שיוון תשאר בגוש האירו, והדרך היחידה בה זה יוכל לקרות היא הסכמה על חבילת סיוע ורפורמות שיחזירו את יוון למסלול של צמיחה כלכלית.

"ארה"ב תמשיך לשחק תפקיד בסוגיה, אולם המשבר ביווני הוא אתגר שעל אירופה לפתור", הוא מסר.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה היום כי הקרן "עוקבת אחר המצב מקרוב, ומוכנה לסייע ליוון אם היא תתבקש לעשות כן".

בתוך כך, ה-ECB הודיע כי הוא מותיר את תוכנית מימון החירום לבנקים ביוון על כנה, כלומר בהיקף של 89 מיליארד אירו, מה שצפוי להקשות מאוד על הבנקים לפתוח את דלתותיהם בקרוב.

יאניס ורופא'יס / צילום: רויטרס
 יאניס ורופא'יס / צילום: רויטרס

הבוקר הודיע שר האוצר היווני יאניס וארופאקיס על התפטרותו מהממשלה, וזאת על מנת לסלול את הדרך להשגת הסכם בין יוון לנושיה. השר המתפטר נחשב לקיצוני בדעותיו, וכמי שהוביל את הקו הבלתי מתפשר של הממשלה היוונית במשא-ומתן מול הנושים.

וארופאקיס הסביר את התפטרותו בעובדה כי שרי האוצר של האיחוד האירופי היו מעדיפים שהוא לא יגיע לפגישות עימם, וכי ראש הממשלה היווני אלכסיס ציפראס שקל את העניין.

"זו חובתי לראש הממשלה אלכסיס ציפראס ולעם היווני", מסר ורופאקיס בהודעה. "אני נושא בגאווה את הבוז שרוחשים לי הנושים".

עם זאת, כלל לא בטוח שהצעד הזה יעזור ליוונים במו"מ מול הנושים, שכן דוברה של קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל מסר כי אין בכוונת גרמניה לחדש את המו"מ עד שציפראס יגיש הצעות חדשות.

אולם, ההצעות הללו עשויות להגיע כבר מחר. ציפראס שוחח בטלפון עם מרקל, והם סיכמו שראש ממשלת יוון יציג מחר בבריסל הצעה חדשה.

 

את וארופאקיס מחליף אוקלידס צקאלוטוס, ד"ר לכלכלה, שנכנס לפרלמנט היווני ב-2012, כך שהוא מעט מנוסה יותר בפוליטיקה האירופאית משר האוצר המתפטר, שכיהן בפרלמנט רק חצי שנה.

בחודשים האחרונים הוא היה מעורב באופן עמוק במו"מ בין יוון לנושיה, ובניגוד לתלונות הרבות שנרשמו לגבי סגנונו הקשה והבוטה של קודמו, הנושים לא התלוננו בנוגע לצקאלוטוס.

61% מהיוונים: לא לצנע

תוצאות משאל העם ביוון מצביעות על כך ש-61% אמרו "לא" להמשך תוכנית הצנע שדורשים גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית מיוון. אם אלה אכן יהיו התוצאות הסופיות, יוון בדרך למסלול התנגשות עם גוש האירו ואולי אף תפרוש ממנו.

ראש ממשלת יוון אמר בתגובה לתוצאות כי "אזרחי יוון עשו בחירה אמיצה מאוד. כעת יהיה לי מנדט לנהל משא-ומתן מול הנושים במטרה להגיע לפתרון בר-קיימא ולטווח ארוך".

תוצאות ההצבעה משאירות את יוון במצב של כאוס ואפשרות ממשית לקריסה של מערכת הבנקאות במדינה. ללא מימון נוסף מה-ECB או מוסד בינלאומי אחר הכסף בכספומטים ביוון עלול להיגמר בתוך ימים ספורים. ואם זה יקרה, ממשלת יוון תיאלץ להכריז על מטבע אחר כדי לשלם משכורות ופנסיות.

יוון / צילום: רויטרס
 יוון / צילום: רויטרס

"המסר הוא חד-משמעי וברור: אנחנו רוצים לחיות בצורה הוגנת וחופשית באירופה", אמר לרוייטרס סטתיס אפתימיאדיס, מורה יווני.

היום מתקיים דיון חירום בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד בנוגע להמשך המו"מ מול יוון.

שר הכלכלה של גרמניה אמר בתגובה ראשונה לאחר היוודע התוצאות הללו כי קשה לו לדמיין גיבוש תוכנית חילוץ חדשה ליוון בעקבות תוצאות משאל העם: "לאחר דחיית התנאים של האיחוד האירופי... מו"מ על תוכנית חדשה בשווי מיליארדים זה דבר שלא ניתן להעלות על הדעת... ציפראס ואנשיו מוליכים את יוון בדרך מרירה וחסרת תקווה".

גם סגן קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התבטא בחריפות כשאמר כי "ציפראס שרף את הגשר האחרון" עם אירופה.

יוון / צילום: רויטרס
 יוון / צילום: רויטרס

ההצבעה במשאל אתמול התרחשה לאחר שבוע שלם בו הבנקים סגורים והמערכת הפיננסית ביוון משותקת, כאשר ליוונים מותר למשוך מהכספומטים רק 60 אירו ביום ללקוח. בבתי החולים כבר מדווחים על מחסור בתרופות, וברשתות השיווק מתחילים להרגיש מחסור במזון.