מכירות הקיץ של בתי האמנות בלונדון הניבו 750 מיליון דולר

בית המכירות סותבי'ס חוגג, ובית כריסטי'ס מאבד נתח שוק במגזר האימפרסיוניסטי

750 מיליון דולר החליפו ידיים תמורת יצירות מופת במכירות הקיץ הגדולות של בתי המכירות הגדולים, כריסטי'ס וסותבי'ס, שנערכו בשבוע שעבר בלונדון. למעשה מדובר בסכום גדול עוד יותר, כיוון שלכל אחת ממכירות הערב הנוצצות נלווית מכירת יום הכוללת מפרט יצירות זולות יותר ומזמינות למעגלים מתרחבים של הקהל.

סותבי'ס חגגה את ניצחונה בשני הסקטורים החשובים של אמנות עכשווית ושל אמנות איפרסיוניסטית ומודרנית. במכירת האמנות העכשווית קבעה החברה שיא אישי חדש, של 204.7 מיליון דולר, עם מכירת 49 יצירות מתוך היצע מובחר ומוקפד של 58 יצירות סך הכול. את ההישג הובילה יצירתו של אנדי וורהול "שטר דולר 1" מ-1962, שנמכרה ב-32.7 מיליון דולר. ציור הדולר נחשב לראשון מסוגו וליצירה מכוננת בקריירה של האמן, שפתחה את הדרך לסדרת הציורים וההדפסים של וורהול שהתמקדו בשטרות דולרים. עוד כיכבו במכירה זו שני פורטרטים עצמיים של פרנסיס בייקון מ-1975 ומ-1980, ש"התגלו" באוסף פרטי ונמכרו ב-24 וב-23 מיליון דולר.

במכירה של כריסטי'ס קבעו את הרף העליון שתי יצירות של בייקון, מ-1967 ומ-1971, שנמכרו ב-19 מיליון דולר ובכ-17 מיליון דולר. המכירה כולה הסתכמה ב-150 מיליון דולר עם 66 יצירות שמכרו מתוך 76 שהוצעו בערב זה.

המכירות בסקטור של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית הוסיפו למאזני החברות עוד 282 מיליון דולר לסותבי'ס ולעומתו רק כ-113 מיליון דולר לכריסטי'ס. סכומים אלה נמוכים יחסית למכירות האביב שנערכו בחודש מאי בניו-יורק וגרפו כ-3 מיליארד דולר, מתוכם כ-853 מיליון דולר במכירת האמנות העכשווית של כריסטי'ס. אולם זוהי תמונת מצב טיפוסית לעונה.

המכירות הגדולות בלונדון מתקיימות בפברואר, ביוני ובאוקטובר והן בדרך-כלל מתונות יחסית למכירות המרכזיות בניו-יורק, המתקיימות בנובמבר ובמאי. לעומת זאת, ניתוח של אתר האמנות Artnet מציג את התוצאות בלונדון כחלק מירידה מתמשכת בנתח השוק של כריסטי'ס בתחום של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית, מול עלייה מקבילה של הדומיננטיות של סותבי'ס בתחום.

את המכירה של סותבי'ס בתחום זה בשבוע שעבר הובילה יצירת מופת של גוסטב קלימט, שנמכרה ב-39 מיליון דולר ויצירה של קזימיר מלביץ' שנמכרה ב-34 מיליון דולר. הסכום הגבוה ביותר של כריסטי'ס בתחום זה הושג עבור יצירה של קלוד מונה - 17 מיליון דולר.

בהסתכלות על ארבעה רבעונים אחרונים מציג האתר נדנדה במגמת ירידה אצל כריסטי'ס והתחזקות אצל סותבי'ס: בפברואר 2014 הסתכמה המכירה של כריסטי'ס ב-288 מיליון דולר ואילו סותבי'ס סיכם את המכירה המקבילה ב-280 מיליון דולר. ביוני 2014 עמדה המכירה של כריסטי'ס על 146 מיליון דולר לעומת 207 מיליון דולר בסותבי'ס ובפברואר השנה - 222 מיליון דולר בכריסטי'ס לעומת 266 מיליון דולר בסותבי'ס.

תוצאות מכירות יוני בלונדון
 תוצאות מכירות יוני בלונדון