"אם איגוד הכדורסל יחשוב שהגולם קם על יוצרו, המינהלת תבוטל"

בראיון ראשון מאז נכנסה לתפקיד, היועמ"ש החדשה של איגוד הכדורסל, עו"ד רונית אמיר-יניב, יוצאת להתקפה נגד המינהלת בגין סירובה לשלם לאיגוד את דמי הזיכיון: "הסכמים צריך לכבד" (תגובת המינהלת: "שהאיגוד לא יופתע אם הקבוצות יבחרו לשחק בליגה עצמאית") ■ על שלל הפרשיות בשנים האחרונות סביב האיגוד היא אומרת: "אין לי מושג, הדברים לא הובאו לידיעתי"

עו"ד רונית אמיר יניב היועצת המשפטית החדשה של איגוד הכדורסל / צלם: תמר מצפי
עו"ד רונית אמיר יניב היועצת המשפטית החדשה של איגוד הכדורסל / צלם: תמר מצפי

עו"ד רונית אמיר-יניב עומדת בראש מחלקת דיני ההגבלים העסקיים במשרד עו"ד יגאל ארנון ושות', בו היא שותפה. אבל היא מגדירה את עצמה קודם כל כפריקית של ספורט. אופניים, שחייה, היא רצה, גולשת סאפ "עוד לפני שזה התחיל להיות טרנד". מנויה למשחקי הפועל ת"א כדורסל בדרייב-אין (שייקרא החל מספטמבר "היכל שלמה" לצרכים מסחריים של העירייה, אבל מבחינתה "זה אולם איינשטיין"). פעם בשנה היא נוסעת לראות כדורגל באיטליה, בשבועיים האחרונים הייתה משועבדת לקופה אמריקה. "לכן כשיגאל ארנון אמר לי בשנת 2000 לייצג את גד זאבי שרכש את בית"ר ירושלים, זה היה מאוד טבעי שאטפל בזה", היא מספרת בראיון ל"גלובס".

מה שהיה קצת פחות טבעי ללא מעט חובבי ספורט, הוא לגלות שאמיר-יניב מונתה בשבועות האחרונים ליועמ"ש החדשה של איגוד הכדורסל. לא רק בגלל שהיא אוהדת הפועל ת"א מוצהרת וידועה, אלא בגלל העתירה המינהלית שהגישה לא מזמן נגד החלטת בית הדין העליון של איגוד הכדורסל בשם הפועל ת"א ("עשיתי את זה פרו-בונו") כנגד העונש שספגו על הקריאות לשמעון מזרחי (סוגיית "שמעון מזרחי תתאבד").

"הייתי מאוד מופתעת כשנבחרתי לתפקיד", היא מספרת. "עד אז לא קראתי את כל מה שקרה באיגוד, כל הפרשיות שנכתבו בתקשורת, דני חלוץ - הייתי מדלגת על הדברים האלו בעיתון. הייתי צריכה ללמוד את כל זה מהתחלה. אני יכולה להגיד לך מי הייתה האלופה לפני 15 שנה, אבל לא יכולה להגיד מי היו ראשי האיגוד. לא היה לי מושג מה ההבדל בין האיגוד למינהלת".

- 16 שנה לקח עד שהחליפו את היועמ"ש - בתור יועמ"ש חדשה, תקופת זמן כזאת ללא מכרז זה משהו שאיגוד הכדורסל יכול לחיות איתו?

"אין שאלה בכלל. כשהגעתי אחד הדברים הראשונים שהציב לי המנכ"ל - להכין מכרזים לרו"ח של האיגוד, רו"ח בקרה תקציבית, מבקר פנים. בנושא המכרזים אין לי הסבר מדוע לא נעשה מכרז ליועץ משפטי או לתפקיד רו"ח. לא יודעת להסביר את זה".

- עתרת לאחרונה בשם הפועל ת"א כנגד העונש שספגו על הקריאות 'שמעון מזרחי תתאבד', עם לא מעט ביקורת נגד ביה"ד של איגוד הכדורסל. בין היתר קראת "לבטל את פסקי הדין גם לאור פגמים נוספים בהחלטות בתי הדין, מתן החלטות שרירותיות ובלתי מנומקות בנוגע לסיבה שיש להרשיע בגין הקללה כנגד מזרחי דווקא, ענישה קולקטיבית פסולה, פגיעה בחופש הביטוי". מחר שוב יהיה משחק ויקללו את שמעון מזרחי, רק שהפעם את היועמ"ש של איגוד הכדורסל.

"קודם כל אני עורכת דין, ועבדתי עבור הפועל ת"א. כך שאני לא נותנת ביטוי לדעותיי העצמאיות, ואני עושה מה שהלקוח רוצה, כמובן במגבלות החוק. כשהגעתי לראיון באיגוד הכדורסל, אז השאלה הראשונה - בעצם 10 השאלות הראשונות - כי ישבו שם בחדר אנשי מכבי, היא מה אני חושבת על העתירה. אמרתי להם 'את העתירה עשיתי בתור עורכת דין של לקוח מסוים. ברגע שהלקוח הזה שיחרר אותי, אז ברגע שאקבל את התפקיד אני עורכת דין של האיגוד'".

- איך מכל השירים במגרשי הספורט, הגיעו כעת לאבחנה המשפטית להעניש קבוצות דווקא בגלל השיר הזה? זה מריח כאילו העניין פה הוא הפרסונה, לא התוכן.

"אני כיועמ"ש החלטתי שבכל פעם שיש מילה כמו 'תמות', 'תתאבד' או ביטוי כלשהו של אלימות, להבדיל מ'השופט בן זונה' או 'השופט טיפש' - אז אני עושה אבחנה בין הקריאות. לכן כשכתבתי המלצות לכל המשקיפים במגרשים, אמרתי שאני אוסרת על המילים האלו והאלו, להבדיל אם ידווח לי משקיף ששרו 'שמעון מזרחי בן זונה' ואז אני לא עושה עם זה כלום וזה כרגע במסגרת המותר".

- את מטפלת כרגע בסיפור אשדוד-מכבי נתניה, החשיפה של ערוץ הספורט על כך שלכאורה אשדוד ניסו לקנות בכסף מקום בליגה. איפה הדברים עומדים?

"כשאני מקבלת תיק לבדיקה, לא עולה על דעתי לשתף מה קורה. אני חושבת שהאשמה לכאורה בפרשה הזאת היא אכן חמורה, ויש לי כרגע שלוש אפשרויות בעניין הזה - להגיע למסקנה שזה עשן בלי אש, להגיע למסקנה שמה שקרה לכל הפחות מחייב העמדה לדין משמעתי, ואפשרות שלישית היא שאבקש למנות חברת חקירות ואקציב לה זמן ואת כל הסמכויות, והיא תעשה עבורי עבודה של משטרה".

- יש אופציה מהשלוש שנראית יותר קלושה כרגע?

"אני יכולה להגיד שזה עדיין בבדיקה. אני מניחה שלקראת סוף שבוע הבא נפרסם ממצאים. אני בהחלט עומדת על דעתי ששלוש האופציות קיימות, ומאוד ייתכן שההר יוליד עכבר".

- הסכסוך מול מינהלת הליגה בעניין דמי הזיכיון שהפסיקו להעביר לכם - יש החלטה עקרונית ללכת לגישור או שמבחינתכם כל האופציות פתוחות כולל תביעה?

"יש הסכם משנת 2002 והוא מאוד ברור. מבחינתנו המינהלת צריכה לשלם לאיגוד את הסכום על השנה החולפת ועבור כל השנים שיבואו הלאה, כ-2 מיליון שקל על השנה החולפת ו-2 מיליון לכל שנה הלאה. הסכמים צריך לכבד. אם יש למינהלת רשימה של טענות על כספים שלטענתם מגיעים להם - שיטענו, אבל זה לא קשור להסכם הזיכיון שאותו הם צריכים לשלם. לצערי הצעת הגישור עדיין לא קרמה עור וגידים בגלל ויכוחים טכניים או ויכוחים יותר מהותיים. אבל אני אומרת לך באופן הנחרץ ביותר שאם זה לא יילך לגישור תוך זמן קצר ביותר, מבחינתי המשך ההליך הוא הנחת תביעה מקסימליסטית על שולחן נשיאות בית הדין העליון נגד המינהלת".

- ההשלכות הן שאולי לכם יהיה יותר מה להפסיד, בעיקר בגלל סוגיית דמי השיפוט המופרזים שאתם גובים מהם?

"להם יש יותר מה להפסיד, הם הרי יציר כפי האיגוד. אנחנו נבטל את העניין שנקרא מינהלת. נחזיר את הגלגל אחורה באמצעים משפטיים. מי הקים את מינהלת הגברים והנשים? אין לי חובה בדין להקים אותם. רק גורם אחד מוכר על-ידי פיב"א וחוק הספורט - וזה איגוד הכדורסל. איגוד הכדורסל החליט לפי שיקול דעתו המוחלט להקים שתי מינהלות, ואם יחשוב האיגוד שהגולם קם על יוצרו במובן הרע של המילה, גוף שחורג מסמכויותיו ומתנער מהסכם כתוב, אז נבטל את המינהלת".

- האיגוד לאחרונה תחת מתקפה - מבקר המדינה, מבקר פנים, רשם העמותות. לאחרונה התפוצצה פרשת 'ישראל ביתנו' שכללה מעצר של שני אנשי האיגוד, אבנר קופל ומשה קליסקי.

"אין לי שום מושג על הפרשה. אף אחד לא דיבר איתי עליה. קיבלתי רושם שזו פרשה שהייתה והסתיימה. בכל מקרה, שום דבר לא הובא לידיעתי או לביצועי. גם לא עקבתי בעיתון כי זה פחות עניין אותי לפני כניסתי לתפקיד".

- לפני פחות משנתיים נעצר מנכ"ל האיגוד על-ידי רשויות המס בחשד להעלמת הכנסות?

"אין לי שום מושג ירוק על זה. לא שמעתי על זה. מתי זה היה?"

- כמה חברי הנהלה יש היום באיגוד?

"45".

- סביר בעינייך לנהל מנגנון עם כל כך הרבה חברי הנהלה?

"אני באמת לא מכירה דירקטוריון שיש לו 45 חברים. עצם העובדה שיש 45 חברים היא בהחלט מנגנון רחב מדי, גם אם המטרה היא לתת ייצוג לכל המגזרים השונים. הייתי אומרת ש-45 זה קצת מוגזם, והמספר הנכון יותר הוא סביב ה-30-35".

- לאחרונה הכנסתם שינוי תקנון שקובע כי תהיה לבית הדין של איגוד הכדורסל סמכות להעמיד לדין אוהד שמקלל. אני לא רואה מצב שאוהד שמתוקף החוק כפוף רק לבית משפט אזרחי, יתייצב לדיון בבית דין של איגוד הכדורסל או יכיר בגוף הזה.

"מפריע לי שכל הזמן אפשר להעניש קבוצות ובעלי תפקידים בזמן שחלק גדול מאלו שעושים את הבלאגן ויוצרים את האלימות בכדורסל לא נושאים שום אחריות. הם באים, מרוצים מעצמם, מהשלטים שלהם, מהשירים שלהם. עד היום הענישו בבית הדין של האיגוד רק את הקבוצה ונושאי תפקידים בה, כי לא הייתה הגדרת פרט לאוהד. כאוהד אתה יושב ביציע של הפועל, שר 'שתהייה שואה למכבי', נוהם, ואני לא הייתי יודעת מי אתה, וגם לא הייתה לי סמכות מולך. אבל היום כשאני יודעת מי אתה, כי צילמנו אותך, וכתבתי בתקנון כי הכללים חלים גם עליך האוהד - אז יש לי סמכות. אתה בא להצגה ב'הבימה', ואסור לך באמצע הצגה לקום ולצעוק לשחקן הזה תתאבד, כי אם תצעק את זה הנהלת 'הבימה' תוציא אותך החוצה ואתה לא תיכנס לשום הצגה שלהם יותר, ולא יעזור שתגיד שאתה לא כפוף לתקנון ההתהנהגות של 'הבימה' ושזה חל רק על העובדים שם. ברגע שהאוהד מסכים להיות כפוף לתקנון, ואני נתקלת בקללה גזענית או ב'שמעון מזרחי תתאבד' - אני שולחת לו באמצעות הקבוצה זימון. באחריות הקבוצה לדאוג שהוא יופיע".

תגובת מינהלת הליגה: "המינהלת נכונה תמיד לגישור עם איגוד הכדורסל ללא שום תנאי מוקדם, בלב פתוח ובנפש חפצה. המינהלת לא רואה בעין יפה את האמירה הכוחנית 'להם יש יותר מה להפסיד' ביחסי האיגוד עם המינהלת. ככל שיבחר איגוד הכדורסל להכניס את ענף הכדורסל לעימות, ראוי שיזכור תחילה כי שלושת ליגות הכדורסל הטובות בעולם פועלות ללא תלות בתכתיבי איגודים או פיב"א. מדובר בליגת האן.בי.איי, בליגת המכללות בארה"ב וביורוליג באירופה. אנחנו מאחלים לאיגוד, שאם יבחר לנקוט בפעולה אדמיניסטרטיבית אגרסיבית כזו או אחרת, לא ימצא עצמו מופתע כאשר קבוצות ליגת העל בכדורסל יבחרו לשחק בליגה מקצוענית עצמאית תחת המינהלת - ליגה בה בעלי הקבוצות לא יידרשו לשלם 'מעשר' לאיגוד הכדורסל על עצם הזכות לשחק כדורסל".