ערוץ 10 בוחן את האפשרות לוותר על אפיק 10

ערוץ 10 חויב לשלם על המשך השימוש באפיק 2.16 מיליון שקל ■ לטענת הערוץ, הסכום שנקבע ע"י רה"מ "גבוה בהרבה מהסכום הראוי"

יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן
יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן

ערוץ 10 הודיע לרשות השנייה על כוונתו לפתוח בהליך כלכלי ומקצועי לבחינת האפשרות לוויתור על אפיק מספר 10, שמשמש אותו מיום היווסדו, ולצאת כבר בתקופה הקרובה לאפיק אחר.

על-פי מכתב ששלח מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, ליו"ר מועצת הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז', ואשר הגיע לידי "גלובס", לוח הזמנים הדחוק לקבלת רישיון חייב את הערוץ לשלם 2.16 מיליון שקל בעבור האפשרות להישאר באפיק 10, זאת למרות שהסכום - שנקבע על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו - נחשב ל"גבוה בהרבה מהסכום הראוי" לדעת ערוץ 10.

המכתב נשלח לרשות השנייה ב-2 ביולי, יום לאחר שהעניקה לערוץ 10 את רישיון השידורים ל-15 השנים הבאות, במקביל להפיכתה של קבוצת RGE לבעלת השליטה בערוץ.

אחת המשוכות שהערוץ אמור היה לעבור, על מנת לקבל רישיון, היה תמחור על-ידי ראש הממשלה נתניהו, המשמש גם כשר התקשורת, של האפיק שבו ישדר הערוץ במעברו מזיכיון לרישיון.

לחץ זמנים

על-פי עבודה כלכלית שביצעה הרשות השנייה, שוויו של האפיק "10", שמותג ברבות השנים כאפיק המשמש את הערוץ הנושא את אותו השם, עומד על 2.16 מיליון שקל. במקרה שהערוץ יבחר לצאת מהאפיק ולהעביר את שידוריו באחד האפיקים 12-16, אז הסכום שנקבע הוא 200 אלף שקל.

ערוץ 10 העביר בקשה רשמית לנתניהו להמשיך לשדר באפיק 10, ועל-פי המכתב, "בבוקר אותו יום (היום האחרון להגשת הבקשה לרישיון, ל' א') אישר ראש הממשלה ושר התקשורת את פנייתה של ישראל 10 להמשך השידורים באפיק 10... וזאת בהנחה שישראל 10 תשתמש באפיק עד יום 31/10/2017 (יום יציאת קשת ורשת מאפיק 22, על-פי חוק, ל' א'). סכום זה גבוה בהרבה מהסכום הראוי לדעתנו".

על-פי ורשבסקי, "סדר הפעולות שהתחייבו להסתיים במהלך יום אחד, לא איפשר כל בחירה בין החלופות העומדות לישראל 10 על-פי החוק, קודם לביצוע התשלום. על כן, ומתוך רצון שלא לסכן את המשך קיומו של הערוץ - דבר שעשוי היה לפגוע פגיעה אנושה בעובדים, בשוק ההפקות ובקהל הצופים - לא נותרה כל ברירה אלא לשלם, טרם קבלת הרישיון, את הסכום שנקבע כאמור".

כעת, כותב המנכ"ל, יצא הערוץ להליך "לבחינת התועלות והמגרעות הגלומות בכל חלופה, לרבות שאלת יעילות שימור האפיק לפרק זמן מוגבל, מול השקעה במעבר ל'אפיק חדש' אשר ממילא נדרש לה בהמשך".

בעוד עתידו של ערוץ 10 ברור לשנים הבאות, עתיד השוק כולו עדיין לא בהיר. זאת לאור השאלה האם נתניהו יוביל הקדמה של הרפורמה, שתוציא את זכייניות ערוץ 2 לרישיונות מוקדם מהתאריך הקבוע בחוק, אולי אף בשנה הקרובה. אז, כש-3 שחקנים יהיו מחוץ לאפיקים שבהם מותגו לאורך השנים, הדבר עשוי לשנות את מפת התחרות כולה.

כעת, בערוץ 10 בוחנים את האפשרות לצאת לאפיק חדש מוקדם יותר מהזכייניות האחרות, על מנת לנצל את העדיפות שהחוק מאפשר לערוץ, כדי למתג את עצמו בהתאם במיקומו החדש.

מערוץ 10 לא נמסרה תגובה.