שטייניץ הוזעק מביתו - ומתווה התקציב אושר בכנסת

הקואליציה הובילה רק בקול אחד על האופוזיציה, אז דרעי דיבר על מקור השם מכלוף שצירף לשמו, עד ששטייניץ יחזור ■ הממשלה תצטרך להניח את הצעת התקציב על שולחן הכנסת עד 31 באוגוסט, ולאשרה עד 19 בנובמבר

יובל שטייניץ / צילום: גיל יוחנן
יובל שטייניץ / צילום: גיל יוחנן

מליאת הכנסת אישרה הלילה את מתווה התקציב הדו-שנתי ברוב של 56 אל מול 54 חברי כנסת. להצבעה קדמה דרמה כשלקראת ההצבעה התברר כי הקואליציה מובילה על האופוזיציה עם יתרון של ח"כ אחד בלבד, לאחר ששר האנרגיה, יובל שטייניץ, נסע לביתו מבלי להתקזז.

לקראת השעה 1:30 הוזעק שטייניץ מביתו למליאה להצביע, ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, נאלץ למשוך זמן מעל דוכן המליאה עד להגעתו. דרעי בחר לדבר על מקור השם מכלוף שצירף לשמו במהלך מערכת הבחירות האחרונה.

לקראת השעה 2:00 אישרו חברי הכנסת את המתווה לפיו התקציב הבא יהיה דו-שנתי.

חברי הכנסת אף קבעו את לוח הזמנים לאישור התקציב בכנסת: על-פי ההצעה, יהיה על הממשלה להניח את הצעת התקציב על שולחן הכנסת עד ל-31 באוגוסט ואילו על הכנסת יהיה לאשר אותו בקריאה שנייה ושלישית עד ל-19 בנובמבר. חודש לאחר תחילת שנת הכספים 2016, יידרש שר האוצר להגיע לוועדת הכספים על-מנת לדווח לחבריה, האם המנגנון של תקציב דו-שנתי יימשך כדרך קבע או שחוזרים למסלול תקציב חד-שנתי.

במהלך הדיון מתחו חברי האופוזיציה ביקורת על ההחלטה. ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "המטרה של ההארכה הזו היא הישרדות פוליטית. מי שמתחיל את הקריירה הפוליטית שלו כשר אוצר, שהוא לא סופר את הכנסת זה לא מעיד על משהו טוב. זה זלזול באזרחי המדינה, בתפקידה של הכנסת ובדמותה הדמוקרטית של המדינה. ממשלה שצריכה להשחית חוקי יסוד לטובת הישארות בשלטון צריכה ללכת הביתה".

ח"כ אראל מרגלית אמר כי "תקציב המדינה ל-2015 יאושר כשנותר חודש אחד בלבד לממש את המדיניות שאותה אתם רוצים לקבוע. כשמתנהלים על תקציב של אחד חלקי 12, רק אותם ארגונים שמופיעים בתקציב הקודם מקבלים את הכסף. הרבה מאוד ארגונים שצריכים לקבל אישור כל פעם מחדש לא מקבלים כלום. וככה המשק כולו נמצא בטייס אוטומטי".

ח"כ מנואל טרכטנברג הוסיף: "ראש הממשלה בימים האחרונים מרבה לדבר על יוון ולטעון כמה שאנחנו לא חשופים לסכנות של יוון. מה שקורה עם חוסר התקציב במדינת ישראל זה יוון, מכיוון שכאשר מדינה מפרה ברגל גסה את החוקים שלה עצמה, ובמיוחד חוקי ייסוד, חלילה הגורל שלנו עלול להיות כמו של יוון. כל יום שלא עובר תקציב מאושר זה נזק לתפקוד של המדינה. טוען שר האוצר שהוא צריך את הזמן כדי להעביר רפורמות אבל מה זה קשור לתקציב 2015 שאותו אפשר היה להעביר ב-45 יום".

ח"כ ג'מאל זחאלקה מתח ביקורת גם הוא ואמר כי "תקציב דו-שנתי הוא צעד אנטי דמוקרטי בעליל אם לוקחים בחשבון את הנטייה הרווחת בשנים האחרונות של הממשלה להעשיר את העשירים ולפגוע בעניים. תקציב דו-שנתי מאפשר לממשלה לדפוק את האזרחים. מה שקל לממשלה הוא מאוד קשה לאזרחים ובמיוחד לאזרחים קשיי היום שאינם מיוחסים. החטא הרבה יותר גדול זה לאפשר לכנסת זמן ארוך יותר לדיון וזו דמגוגיה למתחילים. הזמן הזה של דיון ארוך יותר, בעצם נותן לממשלה לעשות מה שהיא רוצה בזמן הזה".

ואילו ח"כ אחמד טיבי סיכם: "כל שנה הריטואל הזה חוזר על עצמו של תקציב שמוצג בקלסר גדול שאני לא יודע כמה חברי כנסת קוראים כל אות ופיסקה, ולמרות זו ההצבעה היא פבלובית, גוש אחד בעד וגוש אחד נגד. פעם אחר פעם חוזרים לאותו ריטואל שבו מפעילים באמצעות התקציב סנקציות על מגזרים בחברה הישראלית כשמי שנפגע הכי קשה זה הציבור הערבי".