בג"ץ לנתניהו: רה"מ לא יכול לכהן כשר בכמה משרדים

לדברי שופטי בג"ץ, המצב שבו רה"מ מכהן כשר הבריאות, או כשר במשרדים נוספים, אינו יכול להימשך ■ "למה שליצמן לא יהיה שר, ובא לציון גואל?"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בבית המשפט העליון התקיים היום (ג') דיון בעתירה שהגישה מפלגת יש עתיד לבג"ץ נגד מינויו של ח"כ יעקב ליצמן לתפקיד סגן שר הבריאות במעמד שר.

ההרכב המורחב של 5 שופטי העליון, בראשות הנשיאה מרים נאור, רמז על דעתו כי יש לשים סוף לתופעה, וכי המצב שבו ראש הממשלה מכהן כשר בכמה משרדים נוגד את הוראות חוק יסוד: הממשלה.

בית המשפט יכריע בעתירה לאחר שתתוקן בימים הקרובים, אלא אם המדינה תסיק את המסקנות ותפעל כדי לייתר את העתירה.

בהרכב ישבו הנשיאה מרים נאור, המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין והשופטים סלים ג'ובראן, חנן מלצר וניל הנדל.

בתחילת הדיון מתחו השופטים ביקורת על המתווה שהושג עם הקמת הממשלה ובעקבות הגשת העתירה, שבמסגרתו הורה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יכהן כשר הבריאות, וליצמן יכהן כסגנו. היועמ"ש הנחה את נתניהו שכדי להכשיר את המתווה, עליו לגלות "שליטה אפקטיבית" בענייני המשרד, לקבל החלטות עקרוניות במשרד ולפגוש את ליצמן אחת לשבוע.

שופטי העליון לא ממש "קנו" את המתווה. "אני רוצה לשאול שאלה פרובוקטיבית על המתווה. למה צריך מתווה?", הטיחה הנשיאה נאור בעו"ד שרון רוטשנקר, נציגת המדינה. "לשיטתכם יש מעמד של שר, ויש מעמד של סגן שר, ולשאלה מה זה סגן שר יש כל מיני הנחיות שלכם, בשביל מה צריך מתווה? כשקראתי את המתווה עלו בדמיוני התמונות של הילדים - מצא את ההבדלים".

השופטים נאור ורובינשטיין דאגו להזכיר ברמיזה גם את שמה של סגנית השר במשרד החוץ, ציפי חוטובלי, המכהנת גם היא במשרד ללא שר במשרה מלאה.

השופט חנן מלצר ציין כי המצב שראש הממשלה נתניהו מכהן כשר במשרדי התקשורת, החוץ והבריאות, במקביל להיותו ראש הממשלה, אינו תואם את הוראות חוק יסוד: הממשלה.

"יש מקרים שראש הממשלה יכול להיות שר, מתי? כששר מתפטר, נפטר, כשנבצר ממנו למלא את תפקידו, וזה רק באופן זמני, וגם זה הופעל בממשלה האחרונה... ראש ממשלה ברגיל לא יכול לשמש שר", אמר מלצר. לדברים אלה הצטרף גם השופט אליקים רובינשטיין.

רובינשטיין אף ביקר נחרצות את סירובו של ליצמן להיקרא שר: "אני רוצה לשאול, כי אני לא הבנתי, למה ליצמן לא רוצה להיות שר? הזכרתי בעבר שאגודת ישראל... אין לה בעיה אידיאולוגית להיות בממשלה. השתהיתי כל השנים על החידה הזו, כי בראשית המדינה היה רב יצחק מאיר לוין שהיה שר, מנהיג אגודת ישראל... אז למה שהרב ליצמן לא יהיה שר, ובא לציון גואל?".

בתום הדיון הוחלט שהעתירה תתוקן כך שתתייחס להערות השופטים. זאת, כאמור, אם המדינה לא תסיק את המסקנות מהרמזים העבים של השופטים קודם לכן ותפעל כדי לייתר את העתירה.

מאוחר יותר התקיים דיון בעתירה אחרת שהגישה יש עתיד כנגד מינוי שרים בלי תיק. בדיון הביעו שופטי העליון ביקורת כלפי האופן שבו תוקן חוק יסוד: הממשלה לאחרונה, כדי לאפשר את הגדלת הממשלה ואת המינוי של שרים בלי תיק. עם זאת, השופטים רמזו כי "בהילות אינה עילה לפסילת חוק יסוד".