30% ירידה במכירות מגה; "המחשבים בסניפים צבועים אדום"

חבר ועד עובדי מגה בביקורת קשה על הטיפול ברשת הקורסת: "כך לא מתנהלים בעלי בית שרוצים להישאר בקמעונאות" ■ הנטייה בדיונים על עתידה של תת-הרשת עדן טבע מרקט היא להגיש בקשה להקפאת הליכים

המדפים מתרוקנים במגה / צילום: אילנית חיות
המדפים מתרוקנים במגה / צילום: אילנית חיות

שבוע לפני אסיפת הנושים שתכנס מגה במטרה להגיע להסדר חוב, המצב ברשת וגם בתת-הרשת עדן טבע מרקט הולך ומידרדר.

ל"גלובס" נודע כי בקבוצת אלון רבוע כחול שוקלים להגיש בקשה להקפאת הליכים ברשת המזון האורגני עדן טבע מרקט, שמגה מחזיקה ב-51% ממנה.

במקביל, בשבוע האחרון חלה ירידה ממוצעת של 15% ויותר בפדיונות של רשת מגה, שעה שסניפי תת-הרשת YOU ספגו פגיעה חדה יותר בפדיונות - כך לפי מקורות בקבוצת אלון.

עובדים בסניפים מדווחים על ירידה חדה אף יותר בפדיונות, של 30% ויותר. לדברי עובד באחד הסניפים, יש מחסור בסחורה, והאספקה לסניפים אינה סבירה.

אספקת הסחורה צומצמה דרמטית

"במחשבים בסניפים כל הנתונים צבועים באדום. אנחנו בירידה של 30% במכירות. אם הרשת חושבת להיות רלוונטית בעתיד, זו לא השיטה. כדי לשקם ולהחזיר את הלקוחות, היא תצטרך לשלם פי שלושה מהחוב לספקים - זה נזק אדיר. מי שרוצה לשקם את הרשת, מזרים כסף במהירות, ואז הספקים יושבים אתו. כרגע הכיוון שלילי. כך לא מתנהלים בעלי בית שרוצים להישאר בקמעונאות", אומר חבר בוועד עובדי מגה.

- למה אין מחאה מצד העובדים?

"אביגדור קפלן (יו"ר מגה ומנכ"ל קבוצת אלון, א' ח') אלוף בלצנן את החבורה, וכולם הולכים לפי הגל הזה. הוא כל יומיים יוצא בהצהרות כדי לקרר את השטח. בקטע הזה הוא גבר עלינו".

לדברי חבר ועד אחר, "הוועד משתיק את כולם".

לפני כשבוע, נזכיר, אישר בית המשפט למגה לקיים אסיפת נושים ביום ראשון בשבוע הבא, ועד קיומה תפעל הרשת כסדרה, תוך ערבות של החברה-האם, אלון רבוע כחול, לתשלום לספקים עבור הסחורה.

כיוון שאלון רבוע כחול סירבה לערוב לתשלום לספקים, אלא ניאותה רק להמיר את 60 מיליון השקלים - שיועדו קודם לכן לתשלום עבור חוב העבר - בערבות לתשלום הסחורה, רשת מגה מוגבלת מאוד באספקת הסחורה לרשת.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות זאת החליטה הנהלת הרשת לצמצם את אספקת הסחורה לסניפים ל-1,500 פריטים בלבד - כ-10% מהיקף הפריטים ברשת. ההנהלה החליטה להתמקד בפריטים טריים, אשר להם תחלופה גבוהה במדף, ולעצור לפי שעה הזמנה של פריטים עם תדירות מכר נמוכה, כמו למשל חומרי ניקוי.

הספקים מספקים סחורה למגה בתמורה לתשלום במזומן בלבד, והאספקה מהקבוצות שטראוס ונטו אינה סדירה. קבוצת נטו היא ספק מרכזי בבשר ובדגים, ול"גלובס" נודע כי היא מספקת סחורה לסניפי תת-הרשת "זול בשפע" בלבד, ואינה מספקת סחורה ליתר סניפי הרשת, כך שמגה סובלת ממחסור במוצרים אלה.

בהקשר זה נזכיר כי נטו עצרה את אספקת הסחורה למגה עוד קודם לפנייתה של הרשת לבית המשפט, וזאת על רקע ההידרדרות של הרשת וחוסר הוודאות בנוגע לקבלת תשלום עבור הסחורה - חשש שהתאמת.

היום קיימו באלון רבוע כחול דיונים בעתידה של רשת עדן טבע מרקט. הנטייה כרגע היא, כאמור, להגיש בקשה להקפאת הליכים לרשת המזון האורגני, אך נשקלות גם החלופות של הזרמת הון לרשת ושל בקשה לבית המשפט להכליל את עדן טבע מרקט בהסדר שבו פועלת רשת מגה.

בתחילת השבוע דיווח "גלובס" כי מדפי רשת טבע מרקט מתרוקנים, וכי יש מחסור בסחורה ברשת. מאז המצב רק הלך והוחמר, ותת-הרשת רושמת ירידה של עשרות אחוזים במכירות. לדברי גורם בקבוצת אלון, "המצב של עדן טבע מרקט אנוש. צריך להחליט מה עושים איתה, ומהר".