OECD: הישראלים חיים יותר, אבל סובלים מתנאי האשפוז

דוח ה-OECD מצביע על פער בין איכות הרפואה בישראל לבין מצב התשתיות

מערכת הבריאות הישראלית מתאפיינת בפער ניכר בין איכות הרפואה שבאה לידי ביטוי בתוחלת חיים גבוהה, תמותת תינוקות נמוכה ושיעורי ביצוע יפים של חיסונים ובדיקות ממוגרפיה, לבין הוצאה ציבורית מרוסנת מדי, הוצאה פרטית גבוהה מאוד ובעיה קשה של תשתיות באופן כללי. כך עולה מניתוח הדוח השנתי של ארגון ה-OECD שמתפרסם היום (ג') בעניין מערכות הבריאות במדינות המפותחות, לשנת 2013.

נתחיל מהחדשות הטובות: ישראל ממוקמת במקום ה-6 במדד "איכות החיים בתחום הבריאות" של המדינות המפותחות עם ציון של 8.7. לפניה נמצאות רק איסלנד (8.8), שווייץ (9.1), אוסטרליה (9.2), קנדה (9.3) וניו-זילנד (9.3). לשם השוואה, הציונים של ישראל במדדי איכות החיים בתחומי החינוך, הרווחה והתעסוקה אינם עולים על 5. על-פי הדוח, הדבר נובע משורה של מדדים בהם ישראל מציגה ממוצע גבוה ביחס למרבית המדינות המפותחות.

תוחלת החיים של גבר ישראל, למשל, עומדת על 80.3, לעומת ממוצע של 77.8. תוחלת החיים של נשים בישראל גבוהה גם היא אך בפער נמוך משמעותית: 83.9 לעומת ממוצע של 83. שיעור תמותת התינוקות בישראל עומד על 3.1 לאלף לידות לעומת 4 בממוצע של המדינות המפותחות. שיעור הביצוע של בדיקות ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד בקרב נשים בנות 50-69 גבוה מאוד מהממוצע ועומד על 70.5% לעומת 58.9%. שיעור הקשישים שחוסנו בישראל כנגד שפעת עומד על 61% לעומת 50% בממוצע המדינות המפותחות.

אבל לצד איכות החיים ישנם איכות החולים, ואלה כבר החדשות הפחות טובות: המערכת הישראלית, על-פי הדוח, סובלת מבעיה קשה של תשתיות בתחום האשפוז. זמני ההמתנה לניתוחים דווקא זהים לממוצע במדינות המפותחות, אבל בשורה ארוכה של קריטריונים ישראל ממוקמת בתחתית הטבלה.

כך, למשל, שיעור מיטות האשפוז לאלף נפש עומד בישראל על 1.9 לעומת 3.3 בממוצע של המדינות המפותחות. הנתונים בדוח מראים כי ישראל מעולם לא הצטיינה במספר המיטות, זאת בלשון המעטה, אולם מדובר במגמת ירידה שלילית ועקבית שנמשכת לפחות מאז 1990.

שיעור המיטות
 שיעור המיטות

השיעור הנמוך של מיטות האשפוז משפיע באופן ישיר על המהירות שבה משחררים חולים מהמחלקות, והדבר בא לידי ביטוי בזמן שהייה של 4.3 ימים בלבד באשפוז בישראל, לעומת 6.6 בממוצע המדינות המפותחות. שיעור מכשירי ה-MRI בישראל עומד על 3.1 בלבד למיליון תושבים, לעומת 13.1 בממוצע המדינות המפותחות. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שכיהן עד לפני שנה כסגן הממונה על התקציבים באוצר, אמר היום כי בתחום תשתיות האשפוז "נדרש שיפור משמעותי".

מלבד בעיית התשתיות, ישנה גם בעיה של מימון: על-פי הדוח, שיעור המימון הפרטי מתוך ההוצאה הלאומית לבריאות עומד בישראל על 39%, לעומת 27% בלבד ב-OECD. המימון הפרטי הוא כל מה שהאזרח מוציא מכיסו מעבר למס הבריאות שמנוכה ממשכורתו. ישראל מככבת במקום השלישי מהסוף בהיבט הזה, כאשר קצב הגידול של ההוצאה הפרטית הוא המהיר ביותר בקרב כלל המדינות המפותחות.