"הסעיף המתיר לנתניהו שליטה על נושאי תקשורת - לא חוקי"

ח"כ מרגלית עתר לבג"ץ נגד "סעיף התקשורת" בהסכם הקואליציוני, לפיו נתניהו יוכל לכפות על שותפיו לקואליציה כל חקיקה בתחומי התקשורת ■ "הסעיף הופך את השרים לדחלילים בקריקטורה - ואת רה"מ למלך בדיקטטורה"

אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) עתר הבוקר (ד') לבג"ץ נגד "סעיף התקשורת" בהסכמים הקואליציוניים, לפיו שר התקשורת, כלומר ראש הממשלה בנימין נתניהו, יוכל למנוע או לכפות על השותפות הקואליציוניות כל חקיקה או רפורמה שירצה בתחומי התקשורת.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אלעד מן ויובל יועז, טוען מרגלית כי מדובר בסעיף בלתי חוקי, ויש לבטלו.

לדברי מרגלית, "חברי ממשלה נבחרו כדי להפעיל את שיקול-דעתם. שר שנכפה עליו או שהסכים להשתיק את שיקול-דעתו בנושא חיוני כל-כך לדמוקרטיה, מועל באופן יסודי ועמוק באמון שקיבל מהציבור".

לדבריו, "הפעלת שיקול-דעת של שר היא איננה פריבילגיה אלא חובה - החובה לפעול בשיקול-דעת למען שמירה על אינטרס הציבור. סעיף התקשורת הופך את השרים לדחלילים בקריקטורה, ואת ראש הממשלה למלך בדיקטטורה".

העתירה הוגשה נגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה נתניהו ושותפיו הקואליציוניים - יו"ר כולנו, השר משה כחלון; יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט; יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי; ויו"ר יהדות התורה, סגן השר יעקב ליצמן; וכן נגד היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון; ונגד היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

"ייחודו וחריגותו של סעיף התקשורת בכך שהוא כובל את שיקול-דעתם ואת אופן הצבעתם של חברי הממשלה ושל חברי הקואליציה בכל נושא עתידי שיועלה לדיון בכנסת ו/או בממשלה בתחום התקשורת, יהא אשר יהא", לשון העתירה. "ייזום מר נתניהו יוזמה בתחום התקשורת - מתחייבים כלל חברי הקואליציה לתמוך ביוזמה זו ללא הרהור נוסף; יתנגד מר נתניהו ליוזמה כלשהי שתועלה בתחום התקשורת - מתחייבים כלל חברי הקואליציה להתנגד ליוזמה זו ללא הרהור נוסף.

"הם אף מתחייבים שלא לשקול כלל את יתרונותיהן וחסרונותיהן של יוזמות כאמור; מלכתחילה ויתרו על זכותם להפעיל שיקול-דעת כלשהו. מעבר לכל אלה, מתחייבים אותם חברים שלא להציע ולקדם מיוזמתם יוזמות ועניינים הנחוצים לטעמם, להשקפתם ולהבנתם המקצועית והקשורים או נוגעים לשוק התקשורת. הס נפל על ההיכל אם כן. רק צעדיו ומחשבותיו של שר התקשורת ממלאים אותו: בחפצו כך, וברצותו - אחרת".

עוד נטען בעתירה כי ניתן לראות את "סעיף התקשורת" בהסכמים הקואליציוניים כמעין "פיילוט" לממשלות הבאות. היה ויצליח ה"פיילוט", וחברי הקואליציה, שרים, סגני שרים וחברי כנסת מן השורה יפעלו באופן אוטומטי בהתאם "לגחמותיו של שר התקשורת" בכל יוזמה בתחום התקשורת - יראו ממציאי המכונה והוגי המנגנון כי טוב, וכך נראה איך יתרחב ה"פיילוט" בקדנציה הבאה לתחומים נוספים.