"פירוק מגה עלול להוביל לעוד הורדה בדירוג רבוע כחול"

על רקע קריסת רשת מגה: הורדת דירוג שלישית ב-3 חודשים לחוב של החברה-האם אלון רבוע כחול

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

קריסתה של רשת הקמעונאות מגה ממשיכה לפגוע באיתנות הפיננסית של בעלת השליטה בה, חברת אלון רבוע כחול , ודירוג החוב שלה ממשיך להתדרדר.

הבוקר (ד') הורידה חברת מידרוג את דירוג האג"ח של אלון רבוע כחול בפעם השלישית תוך 3 חודשים, הפעם מ-Baa2 ל-Baa3. בכך, הדירוג מרוחק רק רמה אחת מהגדרתו כדרגת השקעה ספקולטיבית.

מידרוג הותירה את הדירוג ברשימת מעקב (Credit Watch), כך שלא מן הנמנע כי הוא יתעדכן שוב כלפי מטה בתקופה הקרובה.

אלון רבוע כחול, המשתייכת לקבוצת אלון של שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, מחזיקה מלבד ברשת מגה גם בשליטה בחברת הדלק דור-אלון, ברבוע כחול נדל"ן ובחברת כלי הבית נעמן.

לחברה יש סדרת אג"ח אחת, בהיקף של כ-360 מיליון שקל, שנסחרה היום במגמה שלילית, והתשואה שלה כבר נושקת לרמה דו-ספרתית.

מניית אלון רבוע כחול ממשיכה להישחק במהירות - היום היא נחלשה בכ-5%, כשהיא משלימה צניחה של יותר מ-40% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי של כ-400 מיליון שקל בלבד.

במידרוג סבורים כי פנייתה של מגה לבית המשפט בבקשה להסדר נושים בגין חוב של כ-1.3 מיליארד שקל, יותר ממחציתו לספקים, "גוזרת להערכתנו עלייה נוספת ברמת סיכון האשראי של רבוע כחול".

להערכת מידרוג, "פניית מגה למהלך של הסדר נושים וחוסר הוודאות לגבי מידת ההצלחה של ההסדר, מעלים איום משמעותי יותר על נזילות החברה וגמישותה הפיננסית. ברקע נמצאות ערבויות בהיקף משמעותי של כ-470 מיליון שקל, שהעמידה רבוע כחול לבנקים ולספקי ביטוח אשראי של מגה".

עוד מוסיפים בחברת הדירוג כי "חלה פגיעה בגמישות הפיננסית של רבוע כחול לנוכח מצבה של החברה-הבת, אשר צפוי להקשות על החברה למחזר התחייבויות ולקבל מסגרות אשראי חדשות בטווח הקרוב".

במידרוג מגדירים את נזילותה של אלון רבוע כחול ל-4 הרבעונים הקרובים כחלשה, ומעריכים את מקורות המימון השוטפים שלה לתקופה הזו בכ-330 מיליון שקל. סכום זה כולל את כוונתה של אלון רבוע כחול לגייס מבעלי המניות שלה, בראשות קבוצת אלון, סכום של עד 150 מיליון שקל בהנפקת זכויות, לחיזוק בסיס ההון שלה ולתמיכה במגה.

רמת המינוף של רבוע כחול מוגדרת על-ידי חברת הדירוג כ"גבוהה מאוד בטווח של 85%-100%, בהתאם לתרחישים שונים שערכנו, על בסיס שווי החזקותיה ויתרת החוב סולו (כ-700 מיליון שקל לסוף חודש יוני, לפי נתוני החברה)".

עוד מדגישים במידרוג כי "הדירוג הנוכחי אינו מביא בחשבון את הגעתה של מגה לכדי פירוק", דבר שאם יקרה, "עלול להוביל למצוקת נזילות חמורה יותר, ומכאן להורדה משמעותית בדירוג".

הורדת דירוג גם לרבוע נדל"ן

במידרוג מוסיפים כי "בשונה מהעבר, אז הנחנו כי תוכנית ההבראה וכוונות התמיכה של אלון רבוע כחול עשויות לשפר במידת מה את מצבה של מגה בטווח הנראה לעין - כעת, נוכח האיום על המשך פעילותה של מגה, אנו נותנים דגש בעיקר לנזילות ולגמישות הפיננסיות העומדות לרשות רבוע כחול".

מצבה העגום של מגה מקרין גם על החברות האחיות, ואתמול (ג') הורידה מידרוג גם את דירוג החוב של רבוע כחול נדל"ן מ-A2 ל-A3, והותירה אותו ברשימת מעקב (Credit Watch). במידרוג מסבירים כי הורדת הדירוג היא "תוצאה של המשך הידרדרות השוכר המרכזי של החברה - חברת מגה".

במגה מתכננים, במסגרת תוכנית ההבראה לרשת, לסגור את המרכז הלוגיסטי של החברה בקיבוץ אייל, בו מחזיקה רבוע נדל"ן 50%. כמו כן, מתוך 32 סניפי החברה הצפויים להיסגר, 12 מושכרים למגה על-ידי החברה האחות.

במידרוג מציינים כי "מעבר לפגיעה הישירה הצפויה בתזרים של רבוע נדל"ן וביחסי הכיסוי, חלה שחיקה ברמת הוודאות של התזרים ובאיכות חוזי השכירות".