"העברת מינהל התכנון תציל את עם ישראל? פופוליזם מוחלט"

שר האוצר כחלון יקבל בקרוב סמכויות חסרות תקדים לטיפול במשבר הדיור - והוויכוח הציבורי מתלהט

אופיר פינס / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
אופיר פינס / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

ביום שני הקרוב תדון מליאת הכנסת בהעברת תחום התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר. מדובר בשלב הסופי של אישור מעבר הסמכויות ממשרד הפנים למשרד האוצר כפי שאישרה הממשלה ואישר קבינט הדיור.

ארגוני סביבה, תכנון וחברה, בהובלת החברה להגנת הטבע, כבר הודיעו על התנגדותם למהלך ובכוונתם להמשיך ולפנות לחברי הכנסת כדי שלא יאשרו את המהלך. כחלק מהמאבק בהחלטה להעביר את הסמכויות לאוצר, ערך אתמול (ד') בערב הפורום לדמוקרטיה בתכנון יחד עם אוניברסיטת בן גוריון, האוניברסיטה העברית, הטכניון, פורום מתכנני ערים ועוד כנס שעסק בסוגייה ובחשש מריכוז הסמכויות בידי משרד האוצר. בכנס השתתפו בין היתר ד"ר שוקי אמרני, מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה היוצא, ושר הפנים לשעבר אופיר פינס שהתריעו מפני המהלך.

"מערכת התכנון היום נמצאת בצומת דרכים חשוב מאוד, שמחייב זהירות רבה, חשיבה מעמיקה ונקיטת צעדים שיבטיחו את האיזונים הדרושים, על מנת שההחלטות התכנוניות שמתקבלות, תשרתנה את הציבור ואת האינטרס הציבורי", אמר ד"ר אמרני בכנס.

לדבריו, "הדיון הציבורי בנושא מערכת התכנון חשוב במיוחד בימים אלה, לאור השינויים שאנו עדים עליהם. זוהי תקופה מיוחדת לתכנון, מאחר והתכנון הוא לא רק שרטוטים, אלא עולם שלם של השלכות בתחומים שונים וכך יש להתייחס אליו ברמה המקומית, האזורית והארצית, כי תחום התכנון משפיע על האוכלוסייה, בכל הרמות. צריך, בצדק, להתמודד עם מצוקת הדיור, אך השאלה שנשאלת היא על חשבון מה ומהו המחיר. אם מצוקת הדיור היא בראש סדר העדיפות כיום, משהו צריך להקריב, והשאלה היא מה משמעות ההקרבה בטווח הקצר ובטווח הארוך, וצריכים לענות עליה אנשים שמבינים בתחום.

"אני מקווה שפתרון מצוקת הדיור ייעשה באיזונים הדרושים, כדי להבטיח את האינטרסים השונים. יש להבטיח את השיח הציבורי ואת מרכיבי השקיפות, שבפני חברי מוסדות התכנון יהיו את כל הנתונים והמידע, כדי שיוכלו לקבל את ההחלטות המושכלות ביותר. האיזונים והבלמים במערכת התכנון הן אבני יסוד, שחייבים לשמור עליהם, כדי שלא נטפל בבעיה אחת וניצור בעיות אחרות, שלא נדע איך לטפל בהן בעתיד".

"יש הרבה דרכים לפתור את המשבר, אבל לא כך"

שר הפנים לשעבר אופיר פינס הוסיף: "מדובר בפופוליזם מוחלט לחשוב שהעברת המינהל ממשרד הפנים למשרד האוצר תוביל להצלת עם ישראל. אני מסתכל היום על משרד הפנים, וזה עולם הולך ונעלם. כואב לי הלב, זה נהיה משרד המאבד את כל נכסיו, נכה ופתטי, כל כך קטן וחלש. משרד האוצר הוא משרד הפנים החדש, במקום להיות משרד מטה, הוא לוקח על עצמו את היוזמה לבצע. לא היה דבר כזה, ששר אוצר קיבל את כל הכלים שאפשר לקבל, בשביל לפתור את משבר הדיור, כולל כלים שלא היו דרושים לו כמו המשרד להגנת הסביבה, כי המשרד הזה אולי קצת מפריע, ומביע עמדות סביבתיות, שאולי לא נותנות לרכבת הבנייה הזו לטוס קדימה ומאט אותה מעט. זו לא הדרך, אלא קיצורי דרך, שיובילו אותנו רק למקומות גרועים יותר. אני קורא לשר האוצר - אל תפרק את משרד הפנים ואת המערכות המוניציפליות בישראל. יש הרבה דרכים לפתור את המשבר, אבל לא כך. אני חרד מהמהלך הזה ומקווה שהוא לא יעבור".

עוד משתתפים שנשאו דברים בכנס היו עו"ד שלום זינגר, לשעבר היועץ המשפטי של משרד הפנים, ודב צור ראש עיריית ראשון לציון. "תכנון הוא נקודת ההכרעה בין שורה שלמה של אינטרסים מתחרים, אך כיום התכנון עבר לאידיאולוגיה אנטי תכנונית", אמר עו"ד זינגר. "מה שקורה בשנתיים האחרונות הוא תפיסה שהתכנון בעצם מיותר, שהוא טקס שניתן לקצר אותו. תמ"א 38 היא דוגמא קלסית לתכנון שהוא אנטי תכנון. להפיל על כל המדינה תוספת של 2.5 קומות בנייה, בלי שום שיקול דעת. זו דוגמא קלאסית לתכנון בלי תכנון".

ראש עיריית ראשון לציון התייחס גם הוא לנושא ואמר: "הרצון לספק את הצורך שהוא אמיתי, לייצר דיור, מביא לצעדים בעייתיים, כמו למשל של פיצול דירות. פקידי האוצר, מוכשרים ככל שיהיו, לא יודעים לתכנן. אם נדרשים לעשות תיקונים, הם צריכים להיות במשרד הפנים. משרד האוצר הוא המשרד האחרון שצריך לתת לו עוד כוח".