סניף "קפה קפה" הפלה עובד ערבי - וישלם לו 30 אלף שקל

התובע התקבל להתלמדות כמלצר בבית-הקפה; מנהל המשמרת שאל למוצאו, והתובע השיב כי הוא ערבי, ואז נאמר לו לא ניתן להעסיקו בגלל כשרות המקום ■ ביה"ד: אפליה אסורה

ערבי ישראלי שלא התקבל לעבודה כמלצר במסעדת "קפה על הים" בנמל תל-אביב בשל היותו ערבי יקבל פיצוי של 30 אלף שקל - כך קבע לאחרונה בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

עומרי קיס עבד במשך 3 שנים כמלצר במסעדות שונות. באפריל 2013 הוא ביקש להתקבל לעבודה במסעדת "קפה על הים" מרשת "קפה קפה" בנמל תל-אביב, שהיא בעלת תעודת כשרות למהדרין.

קיס התקבל להתלמדות בעבודה ב"קפה קפה", אך לקראת סוף משמרת ההתלמדות התברר למנהל המשמרת כי הוא ממוצא ערבי, ואזי אמר לו שמדובר במסעדה כשרה למהדרין, ולכן לפי הוראות הרבנות הוא אינו יכול להעסיקו בתפקיד מלצר, מחמת דתו.

קיס הגיש תביעה לבית הדין לעבודה, באמצעות עו"ד אייל אבולפיה, וטען כי "קפה קפה" הפלתה אותו לרעה בשל מוצאו ודתו, ולכן עברה על החוק.

ב-6 ביולי קיבל בית הדין, בראשות השופטת קרן כהן, את תביעתו של קיס, לפיה הוא לא התקבל לעבוד כמלצר בסניף אך בשל היותו ממוצא ערבי. בגין אפלייתו נפסק לזכותו פיצוי של 30 אלף שקל, כאמור.

השופטת קרן כהן ציינה בפסק הדין כי אף שמדובר בתובע סדרתי, אשר מגיש תביעות רבות בגין אפלייתו על רקע היותו ערבי, אין בכך כדי להכשיל את התובע וליצור אפליה אם היא אינה קיימת.

עמדתה של נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה, אשר הצטרפה להליך במעמד של ידיד בית הדין, שולבה בחלקה בפסק הדין. בעמדתה הציגה הנציבה האזורית של תל-אביב, עו"ד שירי לב-רן לביא, את חומרת והיקף תופעת האפליה על רקע לאום, בעיקר בשלב הקבלה לעבודה. עוד ציינה הנציבה האזורית כי מדובר בתופעה חברתית פסולה המנוגדת לחוק, אשר על החברה ועל רשויות האכיפה לפעול למיגורה.

הנציבה הארצית, עו"ד ציונה קניג-יאיר, מסרה: "מדובר בפסק דין מאוד חשוב עקרונית ומעשית. למרות שהתופעה החמורה של אפליית האוכלוסייה הערבית קיימת בשוק העבודה, היא אינה זוכה לביטוי מספק בפסיקות בית הדין לעבודה. מכאן חשיבותו הרבה של פסק הדין, המעביר מסר ברור לעובדים/ות המופלים/ות, לפיו דלתות בית הדין לעבודה פתוחות בפני כל אחד ואחת מהם/ן".