התנגדות חריפה של מהנדסי ערים לתוכנית כחלון לבנייה מזורזת

מהנדסי הערים מתנגדים לתוכנית לאפשר ליזמים וקבלנים תוספת זכויות בנייה של עד 20% בפרויקטים חדשים שטרם החלו להיבנות או שנמצאים בשלבי בנייה ראשוניים: "לא נסכים לקדם תקנות שאינן עולות בקנה אחד עם טובת הציבור"

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

 

מהנדסי הערים יוצאים נגד התוכנית החדשה של שר האוצר משה כחלון לאפשר ליזמים וקבלנים תוספת זכויות בנייה של עד 20% בפרויקטים חדשים שטרם החלו להיבנות או בפרויקטים שנמצאים בשלבי בנייה ראשוניים בשלב השלד.

הצעה זו עתידה לעלות מחר לאישור קבינט הדיור והיא מתייחסת לבנייה רוויה בערים. "הצעה זו מתמקדת בהגדלה של מספר יחידות הדיור שייבנו בטווחו הקצר", כך בדברי ההסבר להצעת ההחלטה שיגיש מחר שר האוצר לקבינט. נציין כי מדובר בהוראת שעה לחמש שנים בלבד.

"מהנדסי הערים לא יסכימו לקדם תקנות שאינן עולות בקנה אחד עם טובת הציבור", כך אבנר אקרמן, יו"ר איגוד מהנדסי הערים שתוקף את התוכנית. "ההצעות של מנהל התכנון יוצרות מצג שווא לפתרון משבר הדיור אינן פועלות לטובת הצבור ורק יעשירו את קופת הקבלנים ויזמי הנדל"ן, אילו פתרונות קצרי טווח אשר יגרמו להרס איכות החיים האורבנים במדינת ישראל ויביאו לעצירת שוק המגורים בישראל. התנהלות מנהל התכנון תגרום לנזקים בלתי הפיכים ובמקום תכנון שלוקח את מכלול הנושאים בשיקול דעת אנו נכנסים לתקופה של הנחתות פופוליסטיות".

עוד הוסיף אקרמן כי החלטה זו, שלא גובשה בהתייעצות עם מהנדסי הערים, מייצרת משבר אימון חמור בינם לבין מינהל התכנון. "מהנדסי הערים הם הכוח המקצועי שיצטרך ליישם את ההחלטות הלא אחראיות של קבינט הדיור אך לא יהיו בידינו הכלים ליישם זאת", מסכם אקרמן, " איזו מדינה מציעה פתרונות מבלי להיוועץ בדרג המקצועי האמור ליישם אותם?".

חשוב לציין שהתגובה החריפה של מהנדסי הערים מהווה תמרור אזהרה חמור בפני משרד האוצר וזו מהסיבה הפשוטה שההליך המקוצר אותו מנסה משרד האוצר לקדם אומר לתת בידי הרשויות והמנדסי הערים את הסמכות לאשר את התוספת האמורה לפרויקטים. אם מהנדסי הערים מתנגדים להצעה, לא מן הנמנע שגם אם הוראת השעה תעבור את הליך החקיקה, היא לא תבוצע בפועל בשל הקשחת עמדתם של הרשויות המקומיות.

"כחלון חוסך מעצמו כאבי ראש ומדלג על כל הליך בירוקרטי בזמן שהציבור משלם על כך מחיר", לדבריהם.

באותו הזמן, התוכנית לתוספת זכויות של עד 20% לבנייני מגורים איננה ההחלטה היחידה שמעוררת התנגדות. מחר (ב') תתקיים הצבעה במליאת הכנסת בנושא העברת הסמכויות של ועדות התכנון אל משרד האוצר. מדובר באישור הסופי של המהלך שכבר קיבל את אישור קבינט הדיור והממשלה. ארגוני סביבה, חברה ותכנון מתנגדים להחלטה זו ובכוונתם לקיים הפגנה מחר אל מול משרד ראש הממשלה.

מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה, בין הגופים המתנגדים למהלך מסביר: "מונופול התכנון של כחלון הולך וצובר תאוצה, עוד ועוד סמכויות מתנקזות אצל בן אדם אחד שעתיד לקבוע את גורלו של כולנו. נראה שאנחנו לא למדים מטעויות העבר נוסח יאיר לפיד וההבטחה לדיור בר השגה. אי אפשר ולא צריך לתלות באדם אחד את כל שאיפותנו לשגשוג כלכלי במדינת ישראל. לא יהיה פה שגשוג ולא תהיה צמיחה אם נמשיך לאפשר את מדיניות ההסתרה והדיקטטוריה שבאצטלא של נימוקים חברתיים ופתרונות דיור תוכל לעשות ככל העולה על רוחה על חשבון שטחים פתוחים וריאות ירוקות ובמקום לבנות במרכזי הערים, לשפר תשתיות קיימות ולחזק שכונות חלשות.

"כחלון חוסך מעצמו כאבי ראש ומדלג על כל הליך בירוקרטי בזמן שהציבור משלם על כך מחיר בלי לדעת והולך כעיוור לעבר הלא נודע. אני יודע והציבור כולו צריך לדעת שאם כנסת ישראל תאשר את העברת הסמכויות של ועדות התכנון למשה כחלון לא יהיה פה דיור בר השגה, ולא יילקח בחשבון שום אינטרס ציבורי, תהיה פה תעשיית נדל"ן משגשגת שתשרת את השכבות הגבוהות באוכלוסייה שימשיכו להסתכל עלינו ממגדל השן ולצחוק על כך שמבלי ששמנו לב לקחו לנו כל תקווה שעוד נותרה לדיור בר השגה. מחר נפגין מול משרד ראש הממשלה ונגיע אף לכנסת לשכנע כל חבר כנסת שרק אפשר שלא להצביע בעד העברת הסמכויות לידי כחלון".