עוד מונופולים כנגד כל הכוונות

הרפורמה בנמלים עלולה ליצור מונופולים פרטיים על חשבון הנמלים ה"נכים" בבעלות המדינה

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

נמלי הים מעוררים אמוציות רבות בציבור הישראלי בעיקר על רקע מערכת יחסי העבודה העכורים בהם, שביתות, וכישלונות ניהוליים ארוכי שנים. אף שלרבים מאיתנו יש דעה מוצקה באשר להצעות לייעול ולהגברת התחרות בנמלים, מעטים מבינים כיצד באמת פועלת המערכת הנמלית בישראל, ומעטים אף יותר מכירים את שוק הספנות הישראלי והעולמי.

כך לדוגמה, רוב הציבור אינו יודע כי למרות הביקורת על חוסר היעילות, נמלי אשדוד וחיפה פועלים היטב בימים כתיקנם. ולמרות התדמית, אוניות-מכולה אינן ממתינות ימים לעגינה ולפריקה, ובמקרים רבים אינן ממתינות כלל. רוב העיכובים בנמלים, שמהם נפגעת קשות התעשייה, נגרמים בימים של עיצומים ושביתות.

על רקע זה החליט משרד התחבורה על רפורמה שכוללת הקמת רציפים חדשים, פרטיים, אשר לדעת המשרד יובילו להגברת התחרות בענף הנמלים, להתייעלות העבודה, ולמענה לסחר באוניות גדולות. אך נראה כי במבנה הנוכחי שהציג שר התחבורה, מטרות אלו לא יושגו, והרפורמה החשובה לא תוביל לתוצאה הרצויה.

מבנה שוק הספנות העולמי מוביל לכך שתוך מספר שנים חלק-הארי של הסחר הבינלאומי יתבצע באוניות ענק אשר מבנה הרציפים הקיימים בנמלי ישראל אינו מאפשר את קליטתן. רשות הספנות וחברת נמלי ישראל זיהו נכון, כבר לפני מספר שנים, כי על התשתיות בישראל להיות מסוגלות לקלוט את אוניות המכולות הגדולות והמודרניות.

לאור זאת, הרציפים החדשים שייבנו על-ידי הזוכים במכרזים שפרסמה חברת נמלי ישראל, יהיו עמוקים באופן שיאפשר לטפל באוניות גדולות, ולקווים בינלאומיים מרכזיים לפקוד את ישראל.

אך יחד עם זאת, דווקא בניית הרציפים החדשים, נמל הצפון באזור חיפה, ונמל הדרום באזור אשדוד, מעלה ספקות באשר לפוטנציאל התחרותיות של חברות הנמל הקיימות. עמדת משרד התחבורה היא כי הקמת הרציפים החדשים באשדוד ובחיפה לא תלווה בפעולות מקבילות לשדרוג הנמלים הקיימים.

להבדיל מעבודת התשתיות בנמלים החדשים, בנמלים הישנים לא יטופלו נושאים כמו עומק המים ליד הרציפים, המרחב המאפשר לאונייה להסתובב בנמל, מנופים המתאימים לטיפול באוניות אלו, הקמת עורף נמל לוגיסטי, ועוד.

אם הרציפים הקיימים לא יוכלו להתחרות במתן שירותים בשל אי-יכולתם לשרת אוניות גדולות, נימצא במצב דומה מאוד לזה הקיים ממילא: תחרות מוגבלת בין הנמלים ללא תחרות בתוך הנמלים עצמם.

ללא מתן אפשרות לתחרות הוגנת לחברות הנמל הקיימות, בעוד מספר שנים ייווצר כוח מונופוליסטי דווקא לרציפים הפרטיים, שימנע אפשרות בחירה בין הנמלים. כך תיווצר אי-יעילות, שתפגע גם ביוקר המחיה.

במבנה החדש של הנמלים, לא תתאפשר תחרות אמיתית בין שני רציפים שכנים. כי הנמל בבעלות הפרטית יהיה היחיד שיוכל לתת שירות לאוניות המודרניות ולאפשר גישה מהירה לתוך ומחוץ לנמל. המשמעות תהיה, בלי שהתכוונו לכך, יצירת מונופולים פרטיים, בשעה שהנמלים בבעלות המדינה יהפכו לנמלים "נכים" בתפקוד חלקי, שיוגבלו לסוגים מסוימים של מטענים ואוניות.

נושא התחרות העתידית בנמלי הים עשוי להשפיע בצורה מכרעת על יכולת התעשייה הישראלית לייבא חומרי-גלם ולייצא לעולם, והוא בעל השפעה על כמעט כל מוצר שנמכר בשוק הישראלי. כדי לאפשר תחרות אמיתית, יש לייצר תנאים פיסיים שווים, מבחינת התשתיות הימיות והיבשתיות.

הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים