שביתת הרכש של מכבי ת"א

אולי זו ההעדפה המכוונת להמתין להגרלה של השלב הבא, לפני ששופכים כסף גדול על עוד ניסיון נפל אירופי ■ אולי זה ה- DNA ההיסטורי שלא לוקח את ההשתתפות באירופה כמשהו משמעותי מדי ■ דבר אחד בטוח: חוסר התזוזה באיוש הסגל הצליח להדליק אפילו את המאמן הטרי יוקאנוביץ' ■ דעה

דור מיכה, טל בן חיים / צלם: מכבי ת"א האתר הרשמי
דור מיכה, טל בן חיים / צלם: מכבי ת"א האתר הרשמי

1. אם מישהו רוצה להתחיל לנסות ולהבין מה עומד בבסיס ההיסוס בהשבחת הסגל של מכבי ת"א לקראת המאבק על כניסה לשלב הבתים של ליגת האלופות, הוא צריך להסתכל על הניקוד של הקבוצה באירופה. עם ניקוד כזה, כדי לחשוב על רכש שיתמודד על עלייה לשלב הבתים, צריך לחכות ליום שישי הקרוב, קצת אחרי השעה 13:00, אז ייוודע לאנשי מכבי מי תהיה היריבה שלהם אחרי היברניאנס המלטזית (ותהיה כזו).

למכבי ת"א 18.2 נקודות דירוג. לא רע, אבל זה לא משהו שאפשר להסתער איתו על ליגת האלופות תוך בזבוז ים של כסף, בלי להפעיל טיפת קומון סנס. מכבי לא תהיה מדורגת בהגרלה ביום שישי ואפילו אם הייתה - הסיכוי שלה לקבל יריבה עדיפה ממנה, אפילו תקציבית, הוא לא קטן.

יש באמת ובתמים אוהדים שחושבים שמיטש גולדהאר ישכיב מאות מיליוני שקלים כדי להגיע לליגת האלופות. להערכתי גולדהאר כבר השכיב מאות מיליוני שקלים על מנת שמכבי תתחיל לייצר הכנסות - הקים מנגנון, יצר מערך שיווק, ולקח אליפויות - ואם הצ'מפיונס ליג היא מכשיר לייצור הכנסות שיבטלו את הצורך שלו להוציא כסף מהכיס, מה טוב. זו רק דרך, זו לא מטרה. אם למכבי אין סיכוי כזה גדול להגיע לליגת האלופות, כי היא תלויה בהגרלה ולא רק בסגל שלה, אז לא צריך להשתגע. בסופו של יום, את ההפרש בין ההכנסות (המדהימות גם ככה) לבין ההוצאות (המטורפות) - מכסה אדם אחד.

2. יכול להיות שהדברים האלה לא הובהרו למאמן סלבישה יוקאנוביץ' שמקונן עכשיו על כך שהרכש לא הושלם. אם בתוכנית נמצא מואנס דאבור, הרי שמדובר בשחקן שהיה עד לפני שנה בסגל של מכבי ת"א, מכיר את רוב הקבוצה, את המערכת, וכמובן שייקח לו זמן מועט להסתגל. ג'ורדי קרויף, בשכל רב, נוהג בזהירות עם הכסף של הבוס. עם עין אחת הוא פוזל לעבר ההגרלה ובינתיים הוא משמר את הסגל - ומכאן החוזים המטורפים לערן זהבי וטל בן חיים, לעומת הקיצוץ בחוזהו של ברק יצחקי - ומוסיף לו שחקנים שייקח להם מעט זמן להסתגל כדי לנסות ולהתמודד עם המשימה הראשונית - להגיע לשלב הבתים של האלופות. במקביל, הסיכוי של מכבי להגיע לליגה האירופית הוא לא רע בכלל, כי במוקדמות המפעל המשני היא תהיה מדורגת כל הדרך לשלב הבתים.

כמו שזה נראה כרגע אוהדי מכבי יצטרכו לחכות עוד טיפה לקראת ההחתמות הגדולות: אם תעלה לשלב בתים כלשהו, אל תתפלאו שבין ה-27 באוגוסט (תאריך הגרלת ליגת האלופות ותאריך משחק הגומלין בפלייאוף הליגה האירופית) ל-1 בספטמבר (מועד סגירת חלון ההעברות בהרבה ליגות ביבשת) תדחוס מכבי מסע החתמות מרשים של זרים, וגם של ישראלים שיעבו את הסגל. כרגע, לפחות, תוכנית הרכש נראית כמו נגזרת של הגרלה.

3. בניגוד ל-DNA של מחלקת הכדורסל, זה של קבוצת הכדורגל לא לוקח את אירופה כמשהו שאפשר להצהיר עליו במכס (חוץ מבקבוקי אלכוהול מהדיוטי). מכבי שיחקה רק 78 משחקים באירופה, 20 פחות מהפועל ת"א ו-32 פחות ממכבי חיפה, ויש לה רק 30 ניצחונות, לעומת 44 של חיפה או ה-47 של הפועל (הקבוצה הישראלית המצליחה באירופה). מכבי הצליחה להגיע שלוש פעמים לשלבי הבתים, פעמיים מתוכם בזכות ניצול הפסדים טכניים. מכבי חיפה הגיעה פעם לרבע הגמר ופעמיים לשמינית הגמר של מפעל אירופי, והפועל שיחקה בשלבי בתים באירופה יותר ממה שעברה את שלב הבתים של גביע הטוטו. למרות כמה תוצאות מכובדות באירופה, בכל ההיסטוריה שלה חלפה מכבי רק על פני חמש קבוצות שדורגו מעליה בהגרלה: דינמו זאגרב, פאוק סלוניקי, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס ובורדו. לדירוג השיא שלה באירופה היא הגיעה השנה - 95 - ורק לפני חמש שנים היא דורגה במקום ה-239. אלה דירוגים שהפועל ת"א או מכבי חיפה מעולם לא חוו.

זה לא מטען שאפשר לקרוא איתו תיגר על אירופה, ולכן טבעי שבמכבי פרופורציונאליים.

שלוש הבכירות באירופה
 שלוש הבכירות באירופה

4. בלי שמץ של היסוס החליטו במכבי ת"א במקרה של העפלה לפלייאוף - ולא משנה באיזה מפעל - לקיים את משחקי הבית (כולל שלב הבתים) באצטדיון סמי עופר. מדובר בהחלטה כלכלית מושכלת. מאחר וכל המנויים בבלומפילד נמכרו, מעבר לאצטדיון בחיפה, כולל של רוב המנויים שיעשו דרך של 200 ק"מ הלוך-חזור, הוא מהלך שיאפשר למכבי לפתוח את השערים שלה לקהלים חדשים. מכבי מעולם לא הייתה קבוצה עממית: זה מועדון שורשי של גוש דן, בניגוד לבית"ר ירושלים ולמכבי חיפה (זה הסדר העממי). שלוש אליפויות רצופות ויכולת למכור מוצרים נלווים, הביאה לכך שילד שנחשף לענף - לא רק בגוש דן - יכול להידבק למכבי ת"א. אם זה סוף-סוף יתאפשר לו פיזית - זה עשוי לשנות את מפת אהדת הכדורגל בישראל.

שיווקית, מדובר בהחלטה חכמה, גם אם מדובר באילוץ שנובע ממצוקת מתקנים מביכה במדינת ת"א.