מידע חסוי על תעש ייחשף בפני המשקיעים האפשריים

צעד נוסף בדרך להפרטת תעש: 9 משקיעים ייחשפו מחרתיים לפרטים פיננסיים אודות החברה ■ הבולטים: אלביט מערכות, קצב ושמיר, ישי דוידי והמיליארדר היהודי-אמריקאי איירה רנרט

צעד נוסף בדרך להפרטה היסטורית של התעשייה הצבאית (תעש): חדרי המידע שבו ייחשפו פרטים פיננסיים רגישים אודות מצב החברה, ייפתחו בפני המועמדים האפשריים לרכישתה החל מיום רביעי הקרוב, זאת בהנחיית רשות החברות הממשלתיות. מדובר בחדרי מידע וירטואליים שהגישה אליהם תיעשה באמצעות סיסמאות שיימסרו לנציגי הקבוצות שפתחו לאחרונה בהליכים לרכישת החברה. הגישה לחדרי המידע תתאפשר בכפוף לחתימת נציגי הקבוצות על כתבי סודיות.

12 קבוצות ואנשי עסקים הגישו לפני כחודש וחצי בקשה להצטרף לתהליך הרכישה של תעש. בתום בדיקות פיננסיות ראשוניות שנעשו להן ברשות החברות הממשלתיות בראשות אורי יוגב, ובדיקות ביטחוניות של הממונה על הביטחון (מלמ"ב) במשרד הביטחון, רק 9 קבוצות יורשו לגשת בשלב זה אל חדרי המידע. זאת, לאחר ששתי קבוצות - זו של איש העסקים סמי קצב ואיש העסקים מאיר שמיר - התאחדו והודיעו כי יתחרו על רכישת תעש יחדיו; ואילו שני מתמודדים נוספים טרם מיצו את התהליך: איש העסקים יורי ויניק וחברת האחזקות האמריקאית קנדרס שבבעלות איש העסקים אורן קנדרס. גורמים שמעורבים בתהליך אמרו כי שני האחרונים טרם השלימו הליכים שמהווים תנאי לכניסה לחדרי המידע.

הקבוצות שמתמודדות על רכישת תעש הן אלביט מערכות; קרן פימי בראשות ישי דוידי; קבוצת רינקו שבבעלות המיליארדר היהודי-אמריקאי איירה רנרט, המעורבת בתעשיות ביטחוניות בעולם; חברת אינויקטוס אחזקות שבשליטת פלקסטרוניקס והוקמה במיוחד כדי להתחרות על רכישת תעש; טארה הורייזן שבבעלות איש העסקים חזי בצלאל; חברת Coleridge Capital האמריקאית שעוסקת בתחום התשתיות ומחזיקה בזיכיונות לחיפוש נפט בישראל; ש.ב.מ יועצים של שמעון בן מימון שמעניקה שירותי ייעוץ ביטחוני לגופים; ארמז של יו"ר תעש לשעבר אריה מזרחי; והקבוצה המשותפת של אנשי העסקים מאיר שמיר וסמי קצב.

חדרי המידע יהיו פתוחים למשקיעים במשך כשלושה חודשים, ובהמשך התהליך יעמוד לרשותם גם מידע שיכלול נתונים מסווגים אודות פעילות החברה - בכפוף להפקדת ערבות בנקאית של 6 מיליון שקל. זאת, כשבמקביל רשות החברות ומשרד הביטחון יעמיקו את בדיקותיהם אודות משקיעים אלה. בתום התהליך יגישו הקבוצות המעוניינות בכך לרשות החברות את הצעתן לרכישת החברה עם הערכת שווי.

גורמים שמעורבים בתהליך ההפרטה של תעש מביעים בשבועות האחרונים שביעות רצון מההיענות של משקיעים להתמודד על רכישת החברה הביטחונית שבבעלות הממשלה. החברה, שהמנכ"ל שלה הוא אבי פלדר והיו"ר הוא האלוף (במיל') אודי אדם, השביחה במהלך השנים האחרונים את פורטפוליו המוצרים שלה באופן ש-80% מהם עונים לצרכים עדכניים של שדה הקרב, תוך שימת דגש על חימוש מדויק. כך, במבצע "צוק איתן" עשה צה"ל שימוש נרחב בפגז "חצב" שפותח ומיוצר בתעש - כמו גם בסוגי חימוש נוספים. "תעש היא חברה רלבנטית, ודי לראות את ההתנפלות של המשקיעים על רכישתה כדי להבין עד כמה היא אטרקטיבית", אמר גורם שמעורב בהפרטה.

גורם נוסף שמעורב בתהליך ההפרטה ציין כי "קשה להתעלם מהלהט של הקבוצות שמתמודדות על רכישת החברה. הוא מתבטא בעבודה רצינית שהמשקיעים עשו לקראת המהלך, הכוללת למידה עמוקה של השוק וגם היערכויות פיננסיות מתאימות". על פי הערכות שהושמעו בעבר, המדינה מצפה למכור את תעש בכ-2.5 מיליארד שקל.

להערכת אחד הגורמים, מבין הקבוצות שמתמודדות על רכישת תעש ניתן להעריך שהשחקניות הדומיננטיות במרוץ הזה הן אלביט מערכות שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן, הקבוצה המשותפת של קצב ושמיר וקבוצת רינקו שבבעלות המיליארדר רנרט. עם זאת, להערכת הגורמים, גם קרן פימי שמוביל איש העסקים ישי דוידי עשויה להפתיע. גורמים אחרים מציינים את הקבוצה שמוביל איש העסקים חזי בצלאל כרלבנטית למרוץ, זאת בייחוד אם הערכות שנשמעות בשוק יתממשו והיא תחבור לקבוצה נוספת שנמצאת אף היא בתוך התהליך. "אלביט מערכות מאוד רוצה את תעש ובפעילות של שתי החברות מתקיימת סינרגיה מובהקת. ייתכן שבאלביט רואים במעבר עתידי של מתקני תעש לדרום, שמתוכנן ל-2020, הזדמנות להתבסס שם", העריך גורם המצוי בתהליך.

"סמי קצב מתייחס אל המרוץ הזה כאל שליחות חיים, וגם פיזית החברה שלו יושבת במתחם של תעש לאחר שבעבר רכש ממנה את מפעל הנשק הקל. ביחד עם מאיר שמיר, שיש לו נזילות מאוד גבוהה בייחוד אחרי מכירת חלקו בתנובה, יש לחבירה הזאת פוטנציאל גבוה. גם רינקו של המיליארדר איירה רנרט רלבנטית בזכות פעילות ענפה בתחום הביטחוני בעולם וכוח ההפצה הגדול מאוד שיש לה. עם זאת, אי אפשר להתעלם מפימי שיש לה מה להציע ונחשבת לשחקנית רצינית במרוץ הזה. קשה לראות תרחיש שמישהו בא לעשות על תעש סיבוב וללכת. כל אחד ניגש לתהליך הזה מתוך ראייה שהוא הולך לקראת השקעה אסטרטגית לטווח הארוך".

בינתיים, מנכ"ל החברה פלדר והיו"ר אדם יכולים לציין לזכותם את הכנת החברה לקראת הפרטה, תוך שימור של ידע רב שנצבר בה במשך שנים, לצד פרישה של לא פחות מ-1,000 עובדים מאז חודש מאי 2014. עד סוף השנה יפרשו משורות החברה עוד 100 עובדים, ובמהלך 2016 יפרשו ממנה, על פי תוכנית פרישה שהוסכמה עם ועד העובדים וההסתדרות הכללית, כ-100 עובדים נוספים. במקביל, תעש קלטה בחודשים האחרונים לשורותיה כ-200 עובדים חדשים, תוך שימת דגש על התאמתם לקו המוצרים החדש של החברה ועל פיתוח עתידי של קו מוצרים חדש.

דרוש: מנכ"ל בסיווג ביטחוני גבוה

ברשות החברות מאמינים שעד סוף השנה תעש, שתיקרא תעש מערכות, תימכר כמקשה אחת, לרבות הפעילות שהיא מקיימת בחברת-הבת שלה עשות אשקלון. עם זאת, פעילות ייחודית ומסווגת שנעשית בחטיבת גבעון של תעש לא תימכר, והמדינה תמשיך לנהל אותה במסגרת חברה ביטחונית חדשה שכבר נרשמה בשם "תומר מערכות". במהלך זה, מתכוונת מערכת הביטחון לשמור על שליטה מלאה בחלק מהפעילות של גבעון שנחשב לנכס אסטרטגי של המדינה.

כחלק מההקמה של תומר מערכות, משרד הביטחון כבר פתח בהליכים לאיתור מנכ"ל, עם עדיפות מובהקת לבכיר באחת החברות הביטחוניות בהווה או בעבר. בימים הקרובים מתכוון משרד הביטחון לפרסם מודעה פומבית הקוראת להגשת מועמדות לתפקיד. ההחלטה לקלוט לחברה מנכ"ל מתוך החברות הביטחוניות התקבלה על רקע הסיווג הגבוהה שבפעילות תומר מערכות.