מו"ל "הארץ" עמוס שוקן: אני מבין את החרם על ישראל

שוקן בראיון לערוץ 7: "הדמוקרטיה הישראלית היא בזכות ההצבעה של אזרחי ישראל השולטים במי שאינו יכול להצביע. זה דומה מאוד למצב בדרום אפריקה"

עמוס שוקן / צלם: תמר מצפי
עמוס שוקן / צלם: תמר מצפי

עמוס שוקן, מו"ל עיתון "הארץ", אומר בראיון לערוץ 7 כי הוא מבין את החרם על ישראל שמקדם ארגון BDS בעולם, כיוון שהוא עצמו מוצא קווי דמיון בין מדיניות ישראל בשטחים לבין מדיניות משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

"אני לא פועל לטובת העניין", אמר שוקן על החרם, "אבל אני חושב שהדרך הנכונה למנוע את החרם היא להבין שמה שהיה לא יכול להמשיך להיות, ושישראל צריכה לקחת יוזמה ולפחות להראות לעולם שהיא רצינית בשאיפה שלה לשלום ולהסדר עם הפלסטינים".

לדבריו, ישראל היא זו שמתעקשת "על הכיבוש וטרפוד יוזמות שלום", והדבר משדר לעולם ש"ישראל לא מעוניינת בפתרון".

לטענת שוקן, החרם ככלי מאבק בידי הפלסטינים עדיף על מאבק אלים: "ברור שפעולה מסוג של חרם עדיפה מאינתיפאדה והרג של אנשים. אין בכך שום ספק. פעולה במישור של חרם היא פעולה הסברתית, שבה כל אחד יכול להגיד את מה שיש לו לומר. עובדה היא שישראל מתארגנת לומר את מה שיש לה לומר, וכך גם יהודי ארה"ב".

כאמור, שוקן משווה בין ישראל למשטר האפרטהייד ואומר: "גם מי שתמך בחרם נגד דרום אפריקה תמך במהלך שיעקוף את ההחלטות הדמוקרטיות הדרום אפריקאיות. אותו דבר גם כאן. ישראל שולטת במיליוני פלסטינים ובגורלם במידה רבה מאוד, והם לא חלק מתהליך קבלת ההחלטות. זה מצב אנטי-דמוקרטי בעליל.

"לכן אני לא חושב שמי שתומך בחרם פועל נגד הדמוקרטיה הישראלית, כי למעשה אין דמוקרטיה ישראלית. הדמוקרטיה הישראלית היא בזכות ההצבעה של אזרחי ישראל השולטים במי שאינו יכול להצביע. זה דומה מאוד למצב הדרום אפריקאי".