לפיד והרצוג תוקפים את נתניהו על רקע ההסכם האיראני

הרצוג: "ההסכם שהכי משפיע על קיומה של ישראל נחתם מבלי שישראל הייתה בתמונה. האינטרסים שלה הופקרו - בין היתר בגלל הקרע האישי בין נתניהו לנשיא ארה״ב" ■ לפיד: "חשבנו שזה יהיה הסכם רע אבל זה אפילו גרוע יותר"

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

ההסכם ההיסטורי בין איראן לשש המעצמות הביא לתגובות קשות במערכת הפוליטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שספג מכה קשה, ניצל את ההזדמנות וקרא לאחדות. "כשמוכנים לעשות הסכם בכל מחיר - זאת התוצאה", אמר נתניהו. "ההסכם הזה הוא טעות היסטורית לעולם. בכל התחומים שהיו אמורים למנוע מאיראן את היכולת להתחמש בנשק גרעיני נעשו ויתורים מפליגים. בנוסף, איראן תקבל מאות מיליארדי דולרים שבאמצעותם היא תוכל לתדלק את מכונת הטרור, ההתפשטות והתוקפנות שלה במזרח התיכון ובעולם כולו.

"אי אפשר למנוע הסכם כשהנושאים ונותנים בו מוכנים לעשות עוד ועוד ויתורים למי שקורא גם תוך כדי השיחות 'מוות לארצות הברית'. ידענו היטב שהרצון לחתום על ההסכם חזק יותר מכל דבר ולכן לא התחייבנו למנוע הסכם. כן התחייבנו למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני - וההתחייבות הזאת בעינה עומדת. אני אומר לכל המנהיגים בישראל - עכשיו הזמן לשים בצד את הפוליטיקה הקטנה ולהתאחד מאחורי הנושא הגורלי ביותר לעתידה וביטחונה של מדינת ישראל".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג האשים את נתניהו וכתב בעמוד הפייסבוק שלו:"אנו בפתחו של עידן חדש במזרח התיכון שיציב בפני ישראל אתגרים בטחוניים ומדיניים מורכבים ומסוכנים מאלה שידענו עד כה, האתגר העומד בפנינו באופן מיידי הוא למנוע את התחזקותה של איראן כמדינה שתומכת ומעצימה את ציר הטרור הרצחני באזור ובעולם כולו".

הרצוג הוסיף כי "אחד הדברים החמורים במצב הנוכחי הוא שההסכם שהכי משפיע על קיומה של ישראל בדור האחרון, נחתם מבלי שישראל הייתה בתמונה. מבלי שהתייעצו בישראל. מבלי שישראל עודכנה. האינטרסים של ישראל הופקרו - בין היתר בגלל הקרע האישי בין נתניהו לנשיא ארה״ב", אמר.

הרצוג סיים וכתב "יש לי ביטחון מלא בעצמתה של מדינת ישראל, באחדותה ובכוחה של החברה הישראלית להתמודד ולגבור על כל אתגר וסיכון שיקרו בדרכה. גם אם יש בתוכה ויכוחים היא תדע להתלכד ולהילחם ביחד על ביטחונה".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף בחריפות את ההסכם עם איראן ואת והוויתורים העולים ממנו בסוגיית הפיקוח והסנקציות: "חשבנו שזה יהיה הסכם רע אבל זה אפילו גרוע יותר".

לפיד המשיך ותקף את הכניעה לדרישות האיראניות בסוגיית הפיקוח: "תשאלו את עצמכם שאלה אחת. אם כולם מאמינים שהאיראנים ימלאו את חלקם בהסכם, איך זה שהם התנגדו כל כך לרעיון של בדיקות פתע ? ולמה זה שהאמריקנים וה-P5+1 הסכימו לכך שלא יהיו בדיקות פתע? אם האיראנים התכוונו להיות אמינים, הם היו צריכים לאשר ולעודד בדיקות פתע, מכיוון שזאת הייתה הדרך שלהם להראות לעולם שהם מתכוונים לעמוד בהסכמים, אבל הם לא".