האגודה לזכויות האזרח: לכלול מבחן הכנסה והון ב"מחיר למשתכן"

טוענת בפני מועצת מקרקעי ישראל: "אין אינטרס ציבורי בסבסוד של דירות למי שידו משגת, אלא למי שידו אינה משגת בלבד...גם בעל הון יוכל לקבל הטבה כספית ניכרת על חשבון הציבור"

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

"סבסוד ציבורי ללא קביעת מבחן נזקקות לסיוע כלשהו, שמתבטא ברף עליון של הכנסה והון, אינו מתיישב עם קביעת בג"צ, שכן אין אינטרס ציבורי בסבסוד ציבורי של דירות למי שידו משגת אלא למי שידו אינה משגת בלבד" - כך טוענת האגודה לזכויות האזרח בפנייה למועצת מקרקעי ישראל, לקראת הישיבה מחר (ד'), בה אמורה המועצה לאשר את מתווה הפרויקטים של "מחיר למשתכן", בעקבות ההחלטה בקבינט הדיור אתמול (ב') בראשות שר האוצר משה כחלון, שהוא גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל.

כפי שנקבע בקבינט הדיור, הזכאות להשתתף בפרויקטים של מחיר למשתכן אינה כוללת שום מבחן סוציו-אקונומי, למעט הכלל של היעדר בעלות על דירה, והיות מקבלי הסבסוד זוג נשוי או יחיד מעל גיל 35.

עו"ד גיל גן-מור טוען במכתבו למועצת מקרקעי ישראל וליועמ"ש רשות מקרקעי ישראל יעקב קוינט, כי במסגרת הפרויקט יש לכלול מבחן הכנסה ומבחן הון, כדי לייעד את הדירות למי שבאמת נזקק לסיוע, ואומר: "תנאי הזכאות הקבועים בהצעת ההחלטה אינם כוללים מבחן הכנסה ומבחן הון, ודי בהיעדר בעלות מלאה או חלקית על דירה כדי לזכות את הרוכש בדירה במחיר מסובסד. אין הגיון במצב של משאבים מוגבלים, שהמדינה תסבסד דיור מוזל גם למי שאין אינטרס ציבורי מובהק לסייע לו, וספק אם צעד כזה חוקי.

"לפי ההצעה הנוכחית, גם אדם המרוויח משכורת גבוהה ואשר אינו סובל ממצוקת דיור זכאי לקבל הטבה משמעותית ברכישת דירה, הטבה שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים מהקופה הציבורית, ובלבד שלא רשומה על שמו דירה אחרת. כך גם אין מבחן הון או רכוש כלשהו. אדם שצבר הון רב והשקיעו בנדל"ן עסקי או בשוק ההון יוכל גם הוא לקבל הטבה כספית ניכרת על חשבון הציבור, ובלבד שלא רשומה על שמו דירת מגורים".

עוד טוען גן-מור, כי יש ליצור מגבלה על מכירת דירות שייוצרו במכרזי מחיר למשתכן, ולא להסתפק בהגבלה מינורית לפיה אין למכור את הדירה 5 שנים מרכישתה. ךדבריו יש ליצור מנגנון לפיו "חלק מהפער בין מחיר הרכישה המסובסד למחיר השוק חוזר למדינה לצורך השקעה מחודשת בדיור בהישג יד. כמו כן יש לתת למדינה או לרשות המקומית שבתחומה הפרויקט זכות ראשונים לרכוש מחדש את הדירה במחיר שיגלם את ההשקעה הציבורית, לצורך מכירה חוזרת לזכאים".