הצעת החוק לעונש מוות למחבלים נדחתה בקריאה טרומית

בהצעה שהגיש ח"כ שרון גל הוצע לקבוע עונש מוות למי שביצע רצח בנסיבות של פעילות טרור ■ בהצעה תמכו 6 חברי כנסת, ו-94 חברי כנסת התנגדו לה

שרון גל / צילום: דור מלכה
שרון גל / צילום: דור מלכה

מליאת הכנסת דחתה היום (ד') בקריאה טרומית את ההצעה לעגן בחוק עונש מוות למחבלים.

מדובר בהצעה לתיקון העונשים הקבועים בחוק העונשין בישראל, תוך הוספת גזר דין עונש מוות למורשע ברצח בנסיבות טרור, אותה הניח על שולחן הכנסת ח"כ שרון גל מישראל ביתנו יחד עם קבוצת חברי כנסת נוספים.

בהצעת החוק תמכו 6 חברי כנסת, ו-94 חברי כנסת התנגדו לה.

על-פי ההצעה, הוצע לקבוע עונש מוות למי שביצע רצח בנסיבות של פעילות טרור, ולקבוע כי בשטחי יהודה ושומרון אפשר יהיה לגזור עונש מוות ברוב רגיל של שופטי המותב בבית משפט צבאי, ואי-אפשר יהיה להקל בעונשו של מי שנגזר עליו עונש מוות בגזר דין סופי בבית משפט צבאי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "המאבק בטרור הוא האתגר הגדול ביותר של העולם במאה ה-21 - ובכלל זה, וביתר שאת, האתגר הגדול של ישראל. ועל אף זאת קיים פער עצום בין האופן שבו פועלת ישראל בתחום הענישה לבין המציאות עמה היא מתמודדת.

"שחרור מחבלים לאחר תקופת מאסר שלא הושלמה - בהם כאלה שביצעו את הפיגועים הנוראים ביותר - הוא מסר הפוך שאינו תורם למאבק בטרור ולכושר ההרתעה של ישראל.

"מטרתה של הצעת חוק זו היא כלי הרתעה משמעותי למבצעי פעולות טרור, ביודעם כי ישראל מחמירה את מדיניותה ואינה מתפשרת עוד על ביצוע פשע מסוג זה. אשר על כן, במציאות עמה מתמודדת ישראל, עונש מוות למחבלים הוא הכרח הרתעתי".

בראשית השבוע (א') הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרי הליכוד להתנגד לחוק, וביקש להקים ועדה שתדון בנושא. על דברים אלה אמר ח"כ גל כי "יש רגעים בקריירה הפוליטית שהם רגעי מבחן. אם נעביר את החוק הזה, נציל חיי אדם, ומעל הכול נעשה צדק, ונעביר מסר ברור לארגוני הטרור שדם יהודים אינו הפקר. אני תוהה אם תלכו עם 87% מהציבור הישראלי שתומכים בחוק, או שתבחרו בגלל פוליטיקה קטנה וקטנונית להפנות להם עורף.

"אין לי ספק כי אם כל אחד היה מצביע לפי צו מצפונו ולא לפי שיקולים אחרים, החוק יעבור. לפני שאנחנו פוליטיקאים, אנחנו חייבים להיות בני אדם ולתמוך במה שהצהרנו שנתמוך בו, בלי קומבינות פוליטיות. אתם עומדים למבחן. תנו קרדיט לבתי המשפט שיידעו מתי להפעיל את החוק, אבל תנו להם כלים".

ואולם, כאמור, החוק לא עבר.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה היום כי "ועדת שרים לענייני חקיקה קיבלה את בקשת הליכוד להקמת צוות שיבחן את הסוגייה במשך 3 חודשים, מכיוון שהמציע בחר להעלות את ההצעה בכל זאת, ומבלי להיכנס לגופו של עניין, הממשלה מתנגדת. היום בבתי הדין הצבאיים יש עונש מוות, צריך שהפרקליטות במקרים קיצוניים תדרוש את זה".