גוש האירו אישר את חבילת החילוץ ליוון; הבנקים יפתחו ביום ב'

(עדכון) - זאת, לאחר שהפרלמנט היווני אישר את החוקים והרפורמות הדרושים ■ האיחוד האירופאי אישר "באופן עקרוני" הלוואת גישור של כ-7 מיליארד אירו ליוון ■ ה-IMF מעריכה כי החוב של יוון יעמוד על 200% מהתמ"ג בשנתיים הקרובות

אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג
אלכסיס ציפראס / צילום: בלומברג

זה רשמי: שרי האוצר של גוש האירו (היורוגרופ) אישר את בקשת יוון לתוכנית חילוץ ל-3 שנים תמורת רפורמות קשות בכלכלה היוונית. זאת, לאחר שהפרלמנט היווני אישר את התוכנית הלילה.

בהודעת היורוגרופ נכתב כי "על בסיס ההערכה החיובית של המוסדות, בנוגע לכך שהרשויות ביוון ישמו את החלק הראשון של הצעדים הדרושים באופן מספק ובזמן סביר, הגענו היום למסקנה שיש להעניק ליוון בעיקרון סיוע ל-3 שנים של קרן ה-ESM, תוך התחיבות שלה להשלים את הפרוצדורות הדרושות". כעת, על הפרלמנטים במדינות אירופה לאשר בעצמן את התוכנית.

הבנק המרכזי האירופאי (ECB) מגדיל את מימון החירום לבנקים ביוון בעקבות ההסכם בין יוון לנושים, כך אמר היום (ה') יו"ר הבנק מריו דרגי, במסיבת העיתונאים שערך לאחר החלטת הריבית בגוש האירו (שנשארה כצפוי ללא שינוי). מימון החירום (ELA) הוגדל ב-900 מיליון דולר בשבוע.

דרגי ציין עוד כי אם ממשלות גוש האירו מצפות ממנו להיות זה שידחוף את יוון מחוץ לגוש האירו, "שיחפשו אדם אחר".

על פי הערכות, נדרש סכום של 86 מיליארד אירו להצלת יוון.

כמו כן, האיחוד האירופאי אישר "באופן עקרוני" הלוואת גישור של כ-7 מיליארד אירו ליוון. כך מדווחת סוכנות בלומברג.

בעקבות צעדים אלה, הבנקים ביוון צפויים להפתח ביום שני, לאחר שבשבועות האחרונים היו סגורים והיה ניתן למשוך עד 60 אירו לאדם ממכשירי הכספומט.

מהומות באתונה - אישור בפרלמנט

הפרלמנט היווני אישר הלילה את ההסכם שנחתם מול האיחוד האירופאי הכולל רפורמות כואבות ליוון תמורת סיוע והלוואות ברוב גדול של 229 תומכים מול 64 מתנגדים.

דובר הממשלה היוונית ציין כי נוצרה מחלוקת בתוך המפלגה השלטת סיריזה אולם ההצבעה לא תוביל לבחירות חדשות. הממשלה הצליחה להעביר החלטה שתוביל להמשך הסיוע ליוון וזה מה שחשוב, הוא אמר.

הפרלמנט הגרמני יצביע מחר האם להתחיל בשיחות חילוץ עם יוון.

יוון / צילום: רויטרס
 יוון / צילום: רויטרס

"קבלת ההסכם עם הנושים זו החלטה שתהווה נטל עליי עד סוף חיי", ציין שר האוצר היווני צאקאלוטוס. "אני לא יודע אם עשינו את הדבר הנכון, אבל לא הייתה ברירה".

לקראת כינוסו של הפרלמנט נרשמו הפגנות שהפכו לאלימות יותר ויותר ככל שהיום התקדם וההצבעה התקרבה. בכיכר המרכזית באתונה, כיכר סינטגמה, מול הפרלמנט, התכנסו אלפים רבים של מפגינים, ועל פי דיווחים המשטרה המקומית פיזרה אותם באמצעות גז מדמיע.

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס והמפלגה שבראשה הוא עומד, מפלגת השמאל סיריזה, נדרשו להעביר בפרלמנט 4 חוקים מרכזיים: העלאת המע"מ, הארכת שעות הפעילות של חנויות, כולל פתיחתן בימי ראשון, הרחבת בסיס המס וחוק שיאפשר את העצמאות של משרד הסטטיסטיקה הלאומי.

יוון / צילום: רויטרס
 יוון / צילום: רויטרס

כעת, לאחר שהפרלמנט היווני אישר את 4 החוקים הללו, נושיה של יוון במרכזם גרמניה וצרפת, ימשיכו לדון בחבילת החילוץ השלישית של יוון.

בתוך כך, קרן המטבע הבינלאומית הודיעה כי יוון זקוקה להקלה גדולה יותר בחובות מכפי שמאמינים הנושים שלה, כולל תספורות רציניות. הקרן מעריכה כי החוב של יוון יעמוד על 200% מהתמ"ג שלה בשנתיים הקרובות.

יוון / צילום: רויטרס
 יוון / צילום: רויטרס