נכווה וברח: גרנובסקי עוזב את ישראל בחובות של עשרות מיליונים

(עדכון) - בעל השליטה בחברות BGI, ויליפוד ואמבלייז מעביר את הפירמידה המתנדנדת שלו לידי גרגורי גורטובוי, שיקבל בנוסף גם חובות של עשרות מיליוני שקלים לקרן פורטיסימו, לצביקה בארינבוים ולמחזיקי האג"ח

שלוש שנים לאחר שהופיע משום מקום, ורכש במחיר מופרז את השליטה בחברת ההחזקות BGI מידי צביקה בארינבוים - עושה איש העסקים היהודי אוקראיני אלכסנדר גרנובסקי את דרכו החוצה משוק ההון בישראל. זאת לאחר שורה של הרפתקאות עסקיות כושלות, שבהן שילם מחירים מופרזים, ואשר הסבו לו הפסדים של מאות מיליוני שקלים והותירו אותו עם חובות כבדים.

"לא באנו ליום אחד, אלא להקים חברה גדולה וטובה, שבסופו של דבר תהיה עם נכסים טובים ותייצר רווחים", הבטיח גרנובסקי למחזיקי האג"ח של BGI כשנפגש איתם לראשונה. שלוש שנים אחרי - הוא מעביר כעת את השליטה בפירמידה הרעועה לידי איש העסקים האוקראיני-ישראלי גרגורי גורטובוי.

במסגרת העסקה רוכש גורטובוי מגרנובסקי ומקרן הצדקה ההולנדית שלו, Chabad Charity Foundation, את מלוא החזקותיהם בחברת ישראל 18, החברה הפרטית שבמעלה הפירמידה של גרנובסקי. באמצעות ישראל 18 שלט גרנובסקי ב-BGI, שמחזיקה בבי.אס.די (לשעבר אמבלייז), השולטת בחברת המזון ויליפוד. מכיוון שמדובר בעסקה בחברה הפרטית ולא בחברות הציבוריות שמתחתיה, הצדדים לא מחויבים למסור פרטים פיננסיים על העסקה. עם זאת, לא יהיה מופרך להעריך שבמכירה לגורטובוי, גרנובסקי יוצא מהסיבוב הישראלי בהפסד כבד.

בעל השליטה החדש צפוי לקבל על עצמו את חובותיו הפרטיים של גרנובסקי, ועל פי הדיווח התחייב גרנובסקי כלפי גורטובוי כי בתוך שלושה חודשים ממועד העברת השליטה ייחתמו הסכמים בין ישראל 18 לבין קרן פורטיסימו, נפתלי שני ושלושה גורמים נוספים (ביניהם צביקה בארינבוים), לצורך הסדרת החובות של ישראל 18 כלפיהם. חובות אלו מוערכים בכ-50 מיליון שקל.

ממשרדו של אלכסנדר גרנובסקי נמסר, כי כחלק מההסכמות בין גרנובסקי לגורטובוי, יסדיר גרנובסקי את כל התחייבויותיו הקודמות, והן לא יועברו לבעל השליטה החדש. גרנובסקי התחייב גם "לעשות את מרב המאמצים" למינוי דירקטורים מטעם בעל השליטה החדש בדירקטוריונים של החברות בקבוצה. עורכי הדין מני גורמן ולבנת עין שי, ממשרד שטיינמץ הרינג גורמן ושות', מלווים את גורטובוי.

בעקבות הדיווח על המכירה, זומנה היום אסיפת מחזיקי אג"ח של BGI ל-21 ביולי, במטרה להתעדכן בנוגע להעברת השליטה, ולקבל החלטות על נקיטת פעולות, לרבות הליכים משפטיים, לצורך הגנה על זכויותיהם.

אתמול דיווחה החברה שסכום של 10.4 מיליון דולר, שהיה אמור לעבור מבנק אוסטרי לחשבון נאמן לטובת מחזיקי האג"ח, לא הועבר, והחברה רואה בכך הפרת התחייבות של הבנק, והיא אף שכרה עו"ד אוסטרי שייצג אותה מולו. החברה תכננה להעביר את הסכום במטרה לבצע פירעון מוקדם של התשלום האחרון של אג"ח סדרה 1, בסך 35.8 מיליון שקל.

העסקה עם גורטובוי בוצעה למעשה "מעל הראש" של החברות הציבוריות שבהן שולט גרנובסקי, והן לא היו חלק מהעסקה. גורטובוי בן ה-52 נולד באודסה. בדיווח לבורסה על העסקה נכתב שהוא אזרח ישראלי המתגורר באוקראינה, איש עסקים ובנקאי. עבורו זוהי השקעה ראשונה בחברה ציבורית ישראלית. ככל הנראה הוא מזהה פוטנציאל רב בויליפוד. עם זאת, בשלב זה לא ידוע מהן התוכניות שלו בנוגע לחברה, ובויליפוד העסקים כרגע כרגיל.

גורטובוי למד במוסקבה תארים בכלכלה ובמימון, וב-2004 הוא קיבל תואר ד"ר בכלכלה מאוניברסיטת קייב. בעברו הוא עבד בתפקידי ניהול בחברות שונות - בין היתר כיו"ר חברת התעופה האוקראינית AeroSvit - ומ-2013 הוא מנהל באוקראינה את GHP Group, חברת השקעות המתמקדת בהשקעות נדל"ן ובייעוץ למיזוגים ורכישות.

ההשקעה באי.די.בי לא יצאה לפועל

"הרבי מלובביץ' אמר שההשקעה הכי טובה היא בישראל, וזה מה שאני עושה. תמיד חלמתי על זה", אמר גרנובסקי ב-2012, לאחר שרכש את השליטה ב-BGI (באמצעות רכישת החברה האם ZBI) מבארינבוים ב-128 מיליון שקל. המשקיעים התוודעו אל גרנובסקי, שהיה מבחינתם אלמוני קודם לכן, ולמדו שמדובר באיש עסקים בתחומי הנדל"ן והמלונאות באוקראינה.

שנה אחרי רכישת BGI ביצע גרנובסקי עסקה גדולה בהרבה: רכישת מניות השליטה בחברת הטכנולוגיה לשעבר אמבלייז, הנסחרת בלונדון, תמורת כ-60 מיליון דולר, בעיקר מידי נפתלי שני וקרן פורטיסימו. עד היום נותר לגרנובסקי, שמימן את רוב הרכישה מכספו (לאחר התנגדות מחזיקי האג"ח של BGI), חוב למוכרים. קופת המזומנים הדשנה של אמבלייז נועדה לשמש את גרנובסקי ליעד השאפתני הבא שלו: רכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי שנקלע לקשיים.

בקיץ 2013 עמד בעל השליטה באי.די.בי, נוחי דנקנר, על סף אובדן השליטה בקונצרן, וניסה לקדם מתווה השקעה יחד עם גרנובסקי באי.די.בי. חוסנו הפיננסי והפרופיל העסקי של גרנובסקי לא היו גלויים, אז כהיום, אך הוא הוצג כמיליונר. בסופו של דבר, ההשקעה לא יצאה אל הפועל, אך גרנובסקי מצא לה תחליף: רכישת השליטה בחברת המזון ויליפוד מידי האחים ויליגר, שהיו אף הם חלק מקבוצת המשקיעים שגיבש דנקנר.

במארס 2014 רכשה אמבלייז את השליטה בויליפוד תמורת 268 מיליון שקל עבור מניות האחים, ובהמשך הוסיף עוד כ-20 מיליון שקל בהצעת רכש. אמבלייז (בי.אס.די) מחזיקה כיום ב-61.7% ממניות ויליפוד, בשווי נוכחי של 98 מיליון שקל - מחיר הנמוך ב-66% ממחיר הרכישה, ומשקף הפסד של כ-200 מיליון שקל "על הנייר".

עבור האחים ויליגר, העסקה עם גרנובסקי הייתה אקזיט שני בחברה: ב-2007 הם מכרו את השליטה בה לארקדי גאידמק, האוליגרך שביצע בישראל מסע קניות נרחב, אך בהמשך (ממש כמו גרנובסקי) נקלע לקשיים, לווה כסף מהאחים ויליגר ושיעבד את החזקותיו בויליפוד לטובתם. לאחר שלא עמד בתנאי ההלוואה, מימשו האחים את השיעבוד וחזרו לשלוט בויליפוד.

לפני כמה חודשים, התסריט כמעט חזר על עצמו עם גרנובסקי. על רקע המשבר באוקראינה, נקלעו עסקיו של גרנובסקי לקשיים והוא נקלע לקשיי נזילות. גרנובסקי ניסה להכניס כשותפים לעסקיו את אהרון בלום ומשה פוטש, אך הליך משפטי שנפתח נגדו טרף את הקלפים.

אלפא בנק, מהבנקים הבולטים במזרח אירופה, טען לחוב של 15 מיליון דולר של גרנובסקי כלפיו ופתח בהליכים נגדו בישראל, כולל בקשה למינוי כונס נכסים במטרה למנוע את ההשקעה של בלום ופוטש. על הרקע הזה, חתם גרנובסקי על הסכם הלוואה עם האחים ויליגר, בסך 83 מיליון שקל, הכולל שיעבוד של מניות השליטה בחברה.

מטרת ההלוואה הייתה השגת מימון לפירעון מיידי של אג"ח סדרה 1 של BGI, ולפרוע את יתרת ההתחייבויות הפרטיות של גרנובסקי בגין רכישת אמבלייז ו-BGI. כמו ההשקעה של בלום ופוטש, גם ההלוואה מהאחים ויליגר לא יצאה אל הפועל, בשל ההליך המשפטי מול אלפא בנק (שהסתיים לבסוף בפשרה, שבמסגרתה העביר גרנובסקי לבנק נכסים שלו באוקראינה בשווי כ-11 מיליון דולר).

המסע העגום של גרנובסקי

אוגוסט 2012

אלכסנדר גרנובסקי רוכש את השליטה ב-BGI מידי צביקה בארינבוים ב-128 מיליון שקל

אוגוסט 2013

גרנובסקי רוכש את השליטה באמבלייז תמורת 60 מיליון דולר

מארס 2014

לאחר נפילת עסקת אי.די.בי, רוכשת BGI את השליטה בויליפוד ב-288 מיליון שקל

דצמבר 2014

גרנובסקי נקלע לקשיי נזילות, ומתקשה בתשלום חובות

פברואר 2015

תביעה נגד גרנובסקי בגין חוב גורמת לביטול הסכמים להכנסת שותפים לעסקיו

יולי 2015

גרנובסקי מעביר את השליטה בפירמידה לגורטובוי

החזקות גרנובסקי
 החזקות גרנובסקי