תחקיר גל"צ: כך ערבב ח"כ אראל מרגלית פוליטיקה ועסקים

מרגלית ייסד את קרן ההון סיכון JVP, הונו מוערך ב-220 מיליון שקל - ולפי תחקיר גל"צ הוא משתמש ב-JVP לקידום ענייניו הפוליטיים

אראל מרגלית / צלם: איל יצהר
אראל מרגלית / צלם: איל יצהר

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), שעזב את קרן ההון סיכון JVP כדי להשתלב בפוליטיקה, השתמש בכספי הקרן כדי לקדם את ענייניו הפוליטיים - כך עולה מתחקיר שפורסם היום (ה') בגלי צה"ל.

"מהרגע שאתה נכנס, אתה מבין את ההתנהלות, ואתה בוחר להיות חלק מזה או לא", אמר פעיל פוליטי לגלי צה"ל. "הוא יודע שהכספים ניתנים וזה. אבל הוא לא סוגר, כאילו, אתה לא מדבר עם אראל".

כאשר נשאל אם הציעו לו מזומנים, השיב: "כן, כן, גם לי הציעו מזומנים".

תקרת התרומות בפריימריז עומדת על 284 אלף שקל, בעוד שהונו של מרגלית מוערך ב-220 מיליון שקל.

לפי גלי צה"ל, גורמים המקורבים למרגלית מספרים כי הזהירו אותו לא אחת מפני חציית הקווים של התנהלות לגיטימית, אך הוא המשיך בכך גם אחרי שנכנס לכנסת בפברואר 2013. הכללים מחייבים חבר כנסת להתנתק מעסקיו הפרטיים, אבל מרגלית שאב חלק מיועציו הפוליטיים משורות JVP, קרן ההון סיכון שייסד, והמשיך לשלם להם משכורות באמצעות חברת הניהול של JVP ואחר-כך מחברת הנכסים שלה, הנמצאת בבעלותו.

לפעילים פוליטיים ולמשרדי חברי הכנסת האחרים בעבודה הגיעו שיחות טלפון ממשרדי JVP עם בקשות לתמוך ביוזמות פוליטיות של מרגלית. חלק מפעיליו של מרגלית נסעו ברכבים של JVP ועבדו מהמשרדים של הקרן. גם היום מציג עצמו מרגלית כ"חבר כנסת ויזם", ומתקשה להתנתק מכובעו העסקי הקודם.

מבידקת גלי צה"ל עולה כי "כיום מעסיק מרגלית 6 יועצים פוליטיים ואסטרטגיים במימון עצמי, אשר חלקם לפחות קיבלו שכרם בחלק מהתקופה מ-JVP ניהול ו-JVP נכסים, והשאר מקבלים את שכרם ישירות מכספו של מרגלית. בנוסף עובד מרגלית עם משרד ייעוץ תקשורת, מקבל שירותים משפטיים מפירמת עורכי דין ושוכר אנשים נוספים לפרויקטים ספציפיים. זאת, כמובן, בנוסף לצוות בכנסת, המועסק על-פי הכללים".

מטעם ח"כ מרגלית נמסר בתגובה: "ח"כ אראל מרגלית משלם מכיסו הפרטי ומחסכונותיו על מכלול הפעילויות החברתיות שהוא מקדם בקריית שמונה, בבאר-שבע, בגליל העליון, בירושלים ובאזורים נוספים. התאווה למצוא פגם בכל פעילות של אישי ציבור מובילה לכך שאפילו איש ציבור המממן פעילות חברתית מכיסו הפרטי זוכה לביקורת.

"ח"כ אראל מרגלית בחר לא לעשות שימוש בעשרות אלפי שקלים מהכסף הציבורי שניתן לו מדף לבוחר. אחרי אינסוף כתבות עיתונאיות בהן מואשמים נבחרי ציבור כי לקחו, גנבו או שאבו כספי ציבור לצרכיהם הפרטיים, נמצא איש ציבור המשלם מכיסו הפרטי בלבד על פעילותו הציבורית והחברתית".

עוד נמסר: "ח"כ מרגלית בחר לממן בעצמו את פעילותו הציבורית, ולא להיות תלוי בחסדי אילי-הון, ובכך להיות עצמאי ומחויב אך ורק לאינטרס הציבור ולבוחריו. מיותר לציין כי העסקת אנשי המקצוע המסייעים לו בפעילותו עומדת בהוראות החוק. גם העסקת פעילים בפריימריז שולמה מכיסו הפרטי של אראל מרגלית, ודווחה כחוק למבקר המדינה. במקרים בהם השכר הועבר לעובדים באופן טכני באמצעות חברה בבעלותו המלאה של אראל מרגלית באופן שהבטיח תשלום הכולל את הזכויות הסוציאליות, התשלום יצא מכיסו הפרטי.

"ח"כ מרגלית ימשיך ככל שיידרש להקדיש ממרצו, זמנו וכספו לקידום היוזמות האזוריות והחברתיות, ויעשה ככל שיוכל לסייע בהקמת עוד מקומות תעסוקה בגליל ובנגב ולצמצם את הפערים החברתיים בישראל.

"שימוש בכספו הפרטי של חבר כנסת למען הציבור אינו מהווה קניית שלטון בכסף, אלא בדיוק ההיפך - הבטחת עצמאותו, שיקול-דעתו ומחויבותו המלאה אך ורק למען הציבור", נמסר.

בנוגע לחגיגות יום ההולדת נאמר: "האירוע ב-2015 לא היה שונה מאירועים בשנים קודמות. ח"כ מרגלית לא בחר את מועד הפריימריז כך שיהיה בסמוך ליום הולדתו, והוא מתכוון להמשיך לחגוג את יום הולדתו כל עוד בריאותו מאפשרת לו, בכל שנה בינואר, עד 120".