מה עומד מאחורי השקעות הספורט של יזם הנדל"ן אלדד פרי?

אלדד פרי נמצא בכל מקום בספורט: מכבי ת"א כדורסל, בית"ר ירושלים, כדוריד ברחובות, כדורסל נשים ברמלה, ספורטאים אולימפיים ■ השבוע סיכם על רכישת מכבי שעריים מליגה א' עבור 3 מיליון שקל ■ בין לבין מציעים לו אנשי עסקים, ראשי ערים ועסקני ספורט לרכוש מועדונים, כרטיסי שחקן, לתת כסף לחסויות ■ בראיון ל"גלובס", הוא מכחיש מניעים נסתרים: "במדינה שלנו אוהבים לטרוף אנשים. לחשוב שיש בדברים האלו אינטרס זה מרושע"

אלדד פרי / צלם: איל יצהר
אלדד פרי / צלם: איל יצהר

אנשי עסקים שיום אחד נכנסים לספורט וזורקים לשם את מיטב כספם הם מצרך חשוב בספורט הישראלי. הם מקבלים קצת יחסי ציבור, מתחככים בבעלי קבוצות וראשי עיריות, נותנים מה שנותנים, וכולם מבסוטים מהסידור. קחו למשל את סוגיית אלדד פרי. האניגמה של איש עסקים בן ה-38, יו"ר ובעלי "קבוצת אלדד פרי", שיש לו עסקי נדל"ן, שמשקיע ותורם לקבוצות ספורט בערים שיש לו בהן פרויקטים. הנה, עכשיו הוא שם 3 מיליון שקל כדי לרכוש את מכבי שעריים, קבוצה בליגה א'. שנה לפני כן הוא בכלל היה אצל היריבה העירונית מרמורק ושפך שם 800 אלף שקל. הלכתי אליו למשרדים הענקיים בעזריאלי כדי לברר את הסוגיה.

זו לא הסוגיה של אלדד פרי. אלא הסוגיה של מה הם מנסים להשיג - האם הספורט אמור להיות משחרר הסתימות האולטימטיבי, זה שפותח דלתות אצל ראש העיר. או שהדברים הם הרבה פחות ציניים ויותר פשוטים.

***

בשנתיים האחרונות אתה משקיע בקבוצות, בכל מיני ענפים, שאין ביניהן קשר. אתה הופך לספונסר שלהן, ניסית להיכנס לבית"ר. תעשה סדר.

"החלק היותר מוכר זה כמובן אליצור אלדד פרי רמלה בכדורסל נשים, אני שם כסף גם בכדורגל בבית"ר תל אביב/רמלה. בבית"ר ירושלים הייתי לפני שתי עונות ספונסר ראשי עם מיליון שקל, ובעונה האחרונה תרמתי 600 אלף שקל כי בחלון ההעברות ניר ברקת ביקש שאני אעזור כדי שיביאו חיזוק ויגיעו לאירופה, ואני מקווה שה-600 אלף שקל שלי באמת עזרו. השנה יש לי כיוונים אחרים. אני רוצה לעשות פרויקט בשעריים".

בספורט קשה לאכול את זה שמדלגים בין שתי יריבות תוך שנה. לא תראה מישהו שקונה את מכבי ת"א ושנה אח"כ מחליט לעבור להפועל ת"א.

"אני ברחובות מגיל 21, ואני לא ממוצא תימני שגדל בשעריים או במרמורק וחייב להתחבר לאחת מהשכונות האלו. כמי שאוהב ספורט בכלל וכדורגל בפרט - אני חושב שעיר כמו רחובות עם 140 אלף תושבים צריכה להיות קבוצה בליגת העל".

ליגת על?

"כן, ליגת על. שעריים הביאה למשחק עלייה בליגה ב' 5,000 צופים. בליגה א' אני אשים 3 מיליון שקל וזה אמור להספיק כדי לעלות ליגה. כלומר, קבוצת אלדד פרי תשים. המטרה היא לקחת אנשים שיעזבו את הסוניפלייסטיישן, את הווי ואת האקס בוקס, ושיבוא לשחק כדורגל, שיחנכו למצוינות ולא ישקעו בחברים וירטואליים".

אתה יודע מה אומרים - כשאיש נדל"ן מתחיל לתמוך בקבוצה אז נפתחת לו דלת אצל ראש העיר לפרויקטים, ולך יש הרבה פרויקטים ברחובות.

"פעילות הנדל"ן שלי בארץ ובכלל היא פחות משליש מפעילות אלדד פרי. אנחנו מפרסמים ב-12 מיליון שקל בשנה בנדל"ן, אז אנשים מכירים רק את זה. עיריית רחובות עושה כמעט כלום כדי שתהיה קבוצת כדורגל גדולה, כי לתת 300 אלף שקל בשנה זה לא לאפשר אפילו קיום מינימלי. ראש עיריית רחובות, להבדיל מראשי עיר אחרים, לא מעורה בכלל בספורט. בוא נגיד ככה - אני יותר מפסיד ברמה הפוליטית, כי הייתי יכול לתת 200 אלף שקל לכל קבוצה בעיר ואז בכלל הייתי קונצזוס".

ברמלה קיבלת את 'פרויקט ההתחדשות', פרויקט פינוי-בינוי עם אלפי יחידות, במקביל לכניסה שלך להיות ספונסר של קבוצת כדורסל הנשים.

"חשוב לי להגיד שאין לי בכלל ביזנס ברמלה. שקלתי לעשות את 'פרויקט ההתחדשות' אבל בסוף התנתקתי ממנו. החלטתי שבגלל שאני מחובר לעיר שם בצורה קרובה יותר, אני מעדיף לא לבנות שם. ראש עיריית רמלה הוא חבר קרוב שלי, ולקחתי חוות דעת משפטית שאמרה לי שכל עוד הוא פוסל את עצמו מלהיות מעורב בעניינים שאני קשור אליהם אז אין בעיה שאני אבנה שם. אבל במדינה שלנו אוהבים לטרוף אנשים - אז החלטתי להיות יותר צדיק מהאפיפיור וירדתי מזה. אני אוהב את זה ותורם לספורט ממקום אמיתי, ויש אנשים שלא מסוגלים להבין את זה. למה לי לתת מעל חצי מיליון שקל לוועד האולימפי, כדי להיות נותן חסות רשמית של המשלחת הישראלית לאולימפיאדת ריו? מה ייצא לי מזה? יש ספורטאים אולימפיים שאני תומך בהם ברמה החודשית, אלכס שטילוב ומעין דוידוביץ' שמקבלים ממני מלגה חודשית, אבל יש גם שלושה ספורטאים נוספים שאני מחזיק באופן פרטי ותומך בהם מבלי לפרסם את השם שלהם".

***

לפני שנתיים רצית להיכנס שותף עם אלי טביב בבית"ר ירושלים, למה זה לא קרה?

"אני לא יודע לעבוד עם שותפים, כי כשמשהו לא מסתדר אז צריך להחליט ולהכריע בצורה ברורה וחדה. זה גם הסיבה שאני בעלים לבד של קבוצת אלדד פרי ולא מנפיק ולא כלום. רציתי שטביב ואני נהייה 50-50 ושתהיה לי זכות וטו. שלחתי טיוטת הסכם שבה פירטתי מערכת של דרישות, והוא סירב. למשל ביקשתי שאלי אוחנה יהיה מנג'ר. קבענו מערכת של דילול, ומאחר שאין שווי אמיתי לקבוצה הצעתי שכל אחד יביא מהבית 10 מיליון שקל בכל שנה. ניר ברקת הסכים להביא יהודי מפורסם שיתרום 5 מיליון דולר בשנה, ואותו תורם התנה את מתן הכסף בזה שאני אכנס כשותף. ביחד איתו זה היה שם את בית"ר בתקציבים של מכבי ת"א. אבל טביב לא רצה. מצד שני אני יכול להבין אותו - למה שהוא יהיה בעלים של 50% ושיחייבו אותו כמה להביא כל שנה, ואם לא יביא אז ידללו אותו, וגם תהיה זכות וטו למישהו אחר?"

ומאז נושא בית"ר לא עלה, גם עכשיו כשהקבוצה על המדף?

"לא. מאז האופציה לא עלתה. ניסו כל מיני אנשים, גם בסיבוב האחרון שטביב רצה למכור, אבל אמרתי שזה לא מעניין אותי. לטביב יש קונספט מסוים, שונה משלי, הקונספט שלו עובד לו - ואני מאחל לו הצלחה עם בית"ר. באמת מכל הלב. שיעשה את הבלתי ייאמן עם הקונספט הזה. הוא חושב שהמספרים בכדורגל הישראלי מנופחים לחינם. הוא אמר שהוא רוצה להראות איך אפשר להביא שחקנים, כמו שהביא את עומר אצילי, וביחד עם שניים-שלושה שחקנים זרים שתפסת אתה יכול להביא בתקציב שפוי אליפות. לקונספט הזה אני לא מתאים לו".

בסוף תיכנס לבעלות בקבוצת כדורגל רצינית?

"Never say Never. לפני שטביב בא הייתי עסוק בעסקאות בפיליפינים ובית"ר הייתה על המדף ודיברו איתי אנשים. לא יכולתי להתפנות לזה, ולך עוד תתעסק עם קבוצת כדורגל שיש לה כזה סיקור וכו'. המטרה היא לא להרוויח יחסי ציבור. מכבי ת"א כדורסל, עם ההצלחה והמותג, זה PR אמיתי. אבל שעריים ומרמורק זה לפעמים בכלל PR שלילי, כי יבוא אוהד בית"ר שאומר הנה הוא רוצה לקנות בית"ר ובסוף קנה את שעריים. כל עוד יהיה לי - אני אשמח להמשיך בכיוון, אני רוצה להגשים חלומות של ילדים. אני חושב שלהיות בעלים של קבוצות כדורגל בישראל זה מעשה כפוי טובה. לא יודע בכלל אם ה-PR בכלל הוא חיובי או שלילי. אני יודע שאנשים לא מאמינים שיש כאלו שבאים לתרום".

כמה השקעת בעונה האחרונה בספורט?

"היה לנו את מרמורק עם 800 אלף שקל, את קבוצת הכדוריד ברחובות עם 250 אלף, אליצור רמלה נשים 250 אלף, הוועד האולימפי 500 ואלף ובית"ר ירושלים 600 אלף שקל".

ותא צפייה במשחקי מכבי ת"א ביורוליג ששכרת ב-130 אלף דולר.

"נכון, תא צפייה במשחקי מכבי זה 130 אלף דולר, אבל אני לא יכול להגיד שזו השקעה בספורט. זה השקעה בעובדים שלי, במנהלים שלי, שעובדים קשה, אנחנו יושבים ואוכלים ארוחה טובה ורואים כדורסל. אני אוהב את מכבי ת"א כדורסל. עכשיו חידשנו את התא לעוד עונה, ואולי ניקח משהו יותר גדול מתא".

משהו יותר גדול זה רק ספונסר ראשי במקום אלקטרה.

"סבלנות".

העונה מתחילה.

"זו בעיה שלי שהעונה מתחילה? בכל מקרה, זה עוד לא על השולחן. כשאצלי דברים מגיעים לשולחן הם נסגרים בחצי שעה".

בשנה שעברה היה דיבור שתיקח את מכבי ת"א כדורגל כספונסר ראשי?

"היה להם אז את אנגלידיס (ג'ק אנגלידיס - המנכ"ל), שבא לפה וסיכם איתי שאני אקח ספונסר ראשי תמורת 1.75 מיליון שקל ובנוסף מענקים. הם היו מגיעים השנה ל-2.2 מיליון שקל מהחסות הזאת עם הטרבל שלקחו. ואז יום אחד הוא התאדה. פוף. אחרי שכבר התקדמנו לרמה של לסגור, הוא התאדה" (במכבי ת"א בחרו שלא להגיב).

למה במקום להתפזר לא תיקח את הסכום הזה ותיכנס לקבוצות ספורט גדולה ששווה PR אדיר?

"כי אין לי אינטרס. אני לא רוצה PR. אני מפרסם ב-12 מיליון שקל בשנה, אני יכול לקחת את הכסף הזה ולפרסם את עצמי במקום זה, אבל זה לא מעניין אותי. לא מחפש שיכירו אותי, אני לא מעניין. עכשיו תרמנו 1.1 מיליון שקל לפרויקט 'סיסמה לכל תלמיד' של אודי אנג'ל. איזה אינטרס יש לי מהשקעה בילדים שמקבלים מחשבים באופקים ומנגישים את עצמם ואת ההורים שלהם לטכנולוגיה. לחשוב שיש בדברים האלו בכלל אינטרס - זה מרושע. אני לא באתי להיות בעלים כמו יענקל'ה שחר, להיכנס לנבכי הכדורגל. אני מעדיף לפזר את הכסף הזה להרבה תחומים. עכשיו אנחנו מנסים לאתר 10 ילדים תותחים בטניס בגיל 14, פרויקט דומה שעשה איש עסקים ביפן. לקחתי שלושה אנשים עם עבר בטניס, שהתמודדו בסבב, והם מאתרים לי. הם מקבלים על זה שכר. אם ישקיעו בהם ויתנו לילדים האלו להשתתף בטורנירים הנכונים - כי הרבה מהילדים האלו נמצאים בטורנירים וישנים באכסניות נוער של ג'וקים - אז ברגע שאתה מצליח לתפוס עשרה כאלו אתה יודע שאחרי שנה וחצי יש לך חמישה שאתה ממשיך איתם. נישיקורי הוא מהילדים האלו של אותו איש עסקים ביפן. אני רוצה להביא מישהו שאם בסוף יהיה רוג'ר פדרר, אז שיהיה חייב לי את העובדה הזאת שהוא הגיע לשם".

לחבר שלך יואל לביא יש טאלנט כזה ברמלה, ישי עוליאל.

"נכון, ושאלתי אותו לגביו, והוא אמר לי שיש איש עסקים שמחזיק אותו. אז תאר לך עוד חמישה כאלו!"

באים לשנורר אצלך מאז שקלטו שאתה בספורט?

"יש. לא חסר. אבל היום יש לי מישהו שמתעסק בספורט ואני מפנה אליו. עכשיו באו אליי קבוצה בליגת העל לנשים, ואמרו לי 'הנה עכשיו רמלה מתפרקת, בוא אלינו'. אמרתי להם שזה לא עובד ככה, וגם אם תתפרק זה לא אומר שאני אמשיך לתרום דווקא לנשים כדורסל. כי באותו זמן זה התאים לי, ורמלה זו עיר ספציפית שהתאימה לי. פנו אליי ממכבי נתניה, אבל אני לא ידע אם זו פנייה רשמית כי פנו אליי יותר מעשרה גורמים לגבי מכבי נתניה, הגיעו אליי גורמים לגבי הפועל פ"ת, ממש לאחרונה פנו אלי גורמים מהפועל עכו והבהרתי להם שאני לא מעוניין לרכוש קבוצת כדורגל".

יש כדורגלנים שרצית להשקיע בהם?

"הציעו לי כמה פעמים, למשל לקנות את כרטיס השחקן של קאיודה מנתניה באמצע העונה כי נתניה היו בבעיות. אבל אני לא מתעסק בזה".